Micael Posted June 26, 2010 Share Posted June 26, 2010 Tja ba, Jag håller på att byta bort det där klumpiga aset till filterhållare på min nya fina Duratec. Nu har jag gjort en plåt med två slangalutningar så att jag kan leda olja till och från oljepumpen. Det kommer nog att fungera fin fint (finns liknande lösningar att köpa). Nu kommer jag att kunna montera ett oljefilter och oljekylare längs med slangarna. Nu till mitt problem På det där aset till filterhållare så satt oljetrycksgivaren. Den måste jag alltså flytta till min nya fina plåt med slanganslutningarna, så att jag kan få oljelampan och oljetrycksmätaren att fungera. Problemet är att gängan på givaren är 1/4 NPTF (Senare ford standard) och det verkar inte finnas muttrar, stosar, flänsar med den gängan. Det jag ha hittat är olika typer av adaptrar till andra skumma gängor. Jag kollade lite på hydroscands hemsida, men kunde inte hitta nåt bra. Vad ska jag göra för att kunna få dit givaren på en stålbit/plåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 26, 2010 Share Posted June 26, 2010 svarva en bit och gänga den. Är det in 1/8 27 nptf? som annars är bruklit till 90% ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted June 26, 2010 Author Share Posted June 26, 2010 (edited) Det tankeen har slagit mig, men jag sitter inte på en gängtapp för 1/4 NPTF. Men det är en lösning, om man kan hitta en gängtapp. Edited June 27, 2010 by Micael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 27, 2010 Share Posted June 27, 2010 Mekaniska verkstäder brukar ha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted June 27, 2010 Author Share Posted June 27, 2010 Det verkar vara lättare att hitta gängtappar med 1/8 NPTF än fords 1/4 NPTF. Så man kanske ska gå över till 1/8. Är det nån som vet nån bil som har just 1/8 NPTF på oljetrycksgivaren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 28, 2010 Share Posted June 28, 2010 Tex. Volvo B18-B20 B30 och tror nog alla rödblockare har det.och de flesta eftermarknads givare har det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted July 1, 2010 Author Share Posted July 1, 2010 Nu har jag gjort en undersökning på det här med oljetrycksgivare. På Duratec sitter det en: 1/4" x 18 NPTF, Tryck [bar] 0.15-0.35 Som ni ser så är det en ganska ovanligt gänga. Det finns dock en annan givare som har nästan samma värden, nämligen denna: AUDI A 4 (8D2,B5), 95-00, 1.9 TDi Diesel Sedan 110 hk 10.95-11.00, AFN/AVG M10 x 1, Tryck [bar] 0.20-0.40 Denna givare har en mer vanlig gänga. Så en sån får det bli Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 2, 2010 Share Posted July 2, 2010 Det finns en hel del olika tryckintervall med brytande eller slutande funktion till VAG motorerna. Alla med M10x1 gänga. Man ser skillnad på den genom färgen på plasten runt elanslutningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted July 2, 2010 Author Share Posted July 2, 2010 Precis. och det är just denna modell som jag behöver. Den stämmer med tyrckintervallet (nästan) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 6, 2010 Share Posted July 6, 2010 http://www.merlinmotorsport.co.uk/p3472/35PSI-%28SET%29-ADJ.O/P-SWITCH/product_info.html sån här köpte jag så jag kan ställa den högre än originalgivarna.t.ex. 1,5 bar för ligger trycket på t.ex. 0,5 bar och givaren tänder vid 0,4 då är det redan fara på G. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.