Jump to content

Vilket MS ska man ha? 1, 2 eller 3?


Recommended Posts

Vilket megasquirt ska man igentligen ha nu för tiden?

Läste att MS 3 är påväg att komma så de kommer nog troligen till höste på allvar. Dock skulle man från början inte kunna göra körande mappning utan de blir mer manuell mapp tydligen vad jag läst.

USB och SD-minneskort är ju inte helt fel.

Hur är det med styrning via USB på MS2? vad jag fattat de som så går det inte att köra med USb på MS 2, å med dagens datorer så finns det ju knapt en dator som har någon annan utgång att komunicera med annat än USB.

Link to comment
Share on other sites

Det finns vissa USB>Seriel konverters som fungerar. Men det är lite osäkert. jag har en som enligt uppgift skall fungera. Det gör den också, men vid minsta lilla hicka så hänger den datorn.

Så jag kör med en gammal dator med riktig seriel port.

Den är det inte kul att köra med sin fina laptop i bilen. Grus har en enastående förmåga att hamna under tangentbordet.

För att mappa MS I/II kan man köra både på XP(Megatune, Tuner Studio) eller Linux (Tuner Studio), så man kan ta i princip vilken gammal dator som helst.

Men jag skulle npg satsa mina slantar på ett MS3 om jag skulle köpa ett i dag. Logfunktionen är bra, så man slipper att ha med sing datorn varjegång man ska logga.

Link to comment
Share on other sites

Jag har till mitt MBE sprut provat 2 olika USB serial adapter och ingen funkade tillfredsställande.

Den ena kom jag inte ens in i programmet. den andra kan jag se programmet och Realtime att allt arbetar och ställa TPS o lite smått men icke ändra bränsle o tändning.

Så det blev en laptop med serieport. Fördelen är att kontakterna är skruvade också och inte riskerar åka ur när man mappar på vägen.

Link to comment
Share on other sites

Kan man vänta på MSIII så är det nog ingen dum idé. Livemappning ska inte vara någon skillnad från tidigare men det blir ju en kraftigare processor och de första testerna med att styra spridare sekventiellt verkar lovande.

Men, även MSI med senaste MS-extrakoden fungerar mycket bra. Jag har varit med om att stoppa in det i kanske 5-6-7 bilar nu och alla har egentligen fungerat utan stora bekymmer. Ska man inte justera i all oändlighet, och ändra på motorn hela tiden, så funkar det utmärkt att logga till dator.

Jag har en dedikerad mappardator med serieport men för mig har Clas Ohlsons USB-adapter också funkat bra.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

min sista adapter köpte jag på Webhallen o märke Aten. som enligt många på savar skulle finka. Det kan nog nämnas att den kanske skulle funka till MS men inte mitt? det är ju trots allt 2 olika system.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Rent spontant tycker jag att rätt ände att börja diskutera detta vore istället att du(krolleg)i första hand ställde dej frågan: Vad behöver du för funktioner egentligen.

Om jag nu är rätt påläst så ska du ha en N/A Zetec 2,0 i din bil med ett mål på under 100hkr/L.

Kravspecen på ett MSQ med god funktion är isåfall minimal.......

Ett flera år gammalt MS1 V2.2 gör jobbet åt dej för minsta möjliga penning. Kanske extrakoden och ett EDIS så är du klar för "inga pengar alls" nästan. Jag gissar att du själv kanske inte är så inbiten MS knackare eftersom du ställer frågan som du gör, (absolut inget illa menat med det) och jag vill då höja ett finger och påstå att är det första gången så kan det lätt bli en riktig "handfull" att få ett sådant förhållandevis enkelt system att lira ändå.

Mitt råd är därför, kladda ner en spec på vad du BEHÖVER i första hand. Vad du vill ha och vad du kan behöva i framtiden i andra hand. Du kommer se att de gamla boxarna täcker upp ganska stora behov med rätt kod, och du sparar pengar "på köpet". Men du kommer inte ha den senaste flashiga boxen att vifta med, du kommer inte att ha allt extra lull-lull och bling-bling. Handen på hjärtat nu... efter 2 veckor med bilen i drift, hur ofta kommer du vara och rycka i växelspaken jämfört med hur ofta du kommer rycka i ditt SD kort i MSIII boxen?

USB problem ??? Köp ett DLP-TXRX usb adapter kort tillsammans med resten av kitet för +30$ extra ca. och montera istället för comports chip så har du USB anslutning i boxen direkt (MS1 v2.2 och 3.0).

Du kommer troligen inte åka runt och logga mer än att du kan leva med att ha datorn inkopplad och med dej. Du ska ju ändå ha den när du troligen ska justera sprutet efter att du har loggat klart. Du måste ju ändå hala fram datorn när du ska läsa av kortet med det du just loggat.......

Jag tycker du ska spara dina megasquirtIII pengar och lägga dom t.ex. på en fristående BB Lambda istället med en stor lysande display (inte LCD) att tejpa upp framför näsan när du ska ut och justera. DET kommer du ha nytta av.....

Link to comment
Share on other sites

Arrowsmith

Jag tackar för dina åsikter och dom var mycket bra!

Som du säger så ska jag ha en zetec 2.0 och siktar på att ha närmare 200hk tillslut.

Kravspec är lite svårt att kludda ner då jag igentligen inte vet mer än i föregående mening :) Jag vet i grunden hur en motor fungerar men men hur en insprutare fungerar kan jag mycket lite om. Jag vet dom stora grejerna som spjällhus å spridare men sen hur allt styrt från datorn vet jag inte än.

Att kunna logga på ett SD kort är igentligen inget jag är så intresserad av. Jag hade ändå tänkt att investera en enklare mini PC till bilen för dom är ju inte så dyra nu för tiden och borde ha mer än tillräcklig prestanda för att kunna programera MS'et.

Men eftersom det går att fixa USB adapter till MS 1 så blir det nog ett sådant. Som sakt så är det ju ett billigt system och skulle jag behöva ett bättre i framtiden så går det ju alltid att skaffa ett MS3.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...