Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

Har som sagt SAAB motor och dess oljekyl och funderar på anslutningar. Skall byta oljefilterhållaren då den på 9000 tar för mycket plats men är samma anslutningar (M20 x 1,5). Så nya slangar och kopplingar behöver skaffas/tillverkas.

Har inte hittat dessa kopplingar någonstans (med en rörbit med en o-ring på). Måste ha 2 st honor och 2 st hanar.

Tips?

IMG_2852.JPG

Posted (edited)

Jag åkte till Hydroscand och köpte två banjo kopplingar(pga platsbrist) och lite slang. Tror att det kommer att fungera. Läckte lite först pga havererad slangklämm. Till kylaren plockade de ihop en lämplig koppling. Inte speciellt dyrt.

m :D h

Janne

Edited by Janne L
Posted

Ok, tack!

Trendab hade inte utan hänvisade till nbmhydraulic.com , har mailat dom.

Posted

nbmhydraulic.com hade inte heller detta. Hydroscand blir nästa.

Annars får jag hitta nåt som passar i gänga och täta på lämpligt sätt.

  • 3 weeks later...
Posted

Lyfter denna då jag nu oxå behöver bygga nya olje slangar, hacka upp och svetsa om mina gammla är plan två men kan man hitta nya fina böjar med oring går det före. Detta kan ju inte bara vara en saab standard måste ju sitta på många ställen. eller ?

(sedan har jag nog minst 2 kilo att spara på att byta från hydral slangar och stål hylsor hela vägen till något som inte tål 250 bars tryck unsure.gif )

Hitta du något ?

Posted

Hej, än så länge har jag ingen lösning. Har planen att ta en sväng till Hydroscand och se om dom kan göra. Men jag har mailat och bifogat bilder enligt ovan och inte fått några bra napp.

Frågan är om det behöver vara med rör-stump och o-ring...borde det inte kunna funka med M20x1,5 och kopparbricka?!

Annars har jag sett adapters hane(M20x1,5)-hane(AN8) men då blir det troligen nytt kyl med AN8 för där har jag inte hittat några adapters.

Men det känns lite konstigt att SAAB skulle sätta i helt unika lösningar för detta.

Bumpade denna tråd nu också http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=3&t=284998&p=1984435

Posted

jag maila speed parts idag, så vi får se

jag kan ju svetsa ihop det jag har men svårt att veta att det inte blir ful svets på insidan även med rot gas

Posted (edited)

Äsch kunde inte hålla mig så kollade på Hansen som ledde mig till Dorman och där hittade jag nåt som fångade mitt öga :)

Screenshot.png

http://www.dormanproducts.com/catalog/2006_toc_oesolutions.html

Känns som man är nåt på spåren....sen får det ju inte kosta skjortan för då kan man ju lika gärna köpa nytt kyl och adapter till oljefilterhållaren.

Edited by Jocke4U
Posted (edited)

Många AC kopplingar är samma. Jag håller på att kolla i lådorna, men har bara med tumgänga. Ska kolla i morgon med leverantörerna om de har mm och rätt rördia. I så fall kan jag pressa färdiga slangar. Kopplingar finns raka, 45 & 90 grader. Samt hona och hane.

17-0500S.jpg17-0600S-0605S-0606S.jpg

Edited by Christer J
Posted

Såg att de fanns i nån AC koppling oxå....vore kanon Christer om du kan kolla M20 x 1,5

Posted

ACn jobbar med tryck upp till (och ibland över) 20 bar på högtryckssidan på vissa bilar om det är riktigt varmt ute innan fläkten går igång. Normalt går det väl runt 8-10 bar när man kör och fartvinden/fläkt håller tempen i schack. AC slangen går tillfälligt att använda på servostyrning, men det blir att svetta olja ut efter något år. Motoroljan har ju betydligt lägre tryck, servon ligger mellan 80-100 bar när man svänger fullt. Frågan är väl mest hur den kemiskt reagerar på motoroljan. Jag har en stump ligger i spillolja sedan någon vecka, få se hur det går. Jag tänkte i alla fall prova på min bil.

Återkommer om kopplingar under dagen.

Posted

Väntar icon_bash.gif

Finns adaptrar så att det ska gå, men det bygger ca 2 cm extra. Får inte tag på teknisk support, så jag har inte svar på allt ännu.

Posted

För min del är det ok med adapters och 2 cm extra.

Vid kylet vill jag ha 90 graders och oljefilterhållaren skall det vara raka.

Fundering, har ni oljekylet horisontellt med anslutningar uppåt, eller? Original satt det väl vertikalt om jag kommer ihåg rätt. Borde väl inte spela någon roll?!?

Posted

Jag fick inte tag på den som är teknisk idag ang kopplingarna. Det skulle vara bättre att slippa adaptern, mindre risk för läckage och billigare. Prövar igen i morgon, det är högsäsong för AC nu..

Jag skulle ha min kylare horisontell, men den blir vertikal framför remskivan med en luftstyrning underifrån, pga det blev för trångt. Styrningen kom i vägen. Och den prioriteras..

Posted (edited)

placeringsmässigt skall man se till att kylet alltid blir fullt med olja :icon_smartass1:, tex sitter det vertikalt se till att ut är längst upp , horisontalt hade jag hållit anslutningar uppåt så man verkligen har kylande yta mot all olja man pumpar igenom

edit , kapar nog och svetsar om mina i helgen men är fortfarande intresserad av en version utan slang klämmor

Edited by LUPUS
Posted
17-0538.jpg17-0938.jpgDessa hittar dom på. Det skulle behövas med hane motsvarande delar, men det finns inte. Dessa passar på oljekylaren. Jag ska leta på bussningar med M20-5/8 så går det att få till pressade slangar.
  • 2 years later...
Posted

Lyfter den här gamla tråden.

Funderar också på hur jag ska lösa detta "problem"

Det finns alltså inga motsvarande delar som passar direkt i filterhuset utan att använda en adapter?

Har tyvärr inte plats för en adapter i min bil, då ena anslutningen ligger i höjd med ramen.

Nödlösningen blir annars att svetsa fast 2st AN8 på oljefilterhuset, varav ena måste vinklas upp 45 grader för att få plats med en koppling pga ramen.

Posted

Hehe, vilket sammanträffande. :)

Så du ska alltså ha M20x1,5mm banjoskruv i filterhuset. Kommer du fräsa av ytan runt anslutningarna på huset för att få banjon att täta ordentligt, eller blir det tätt ändå med kopparringarna?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...