Jocke4U Posted June 14, 2010 Posted June 14, 2010 Hej, Har som sagt SAAB motor och dess oljekyl och funderar på anslutningar. Skall byta oljefilterhållaren då den på 9000 tar för mycket plats men är samma anslutningar (M20 x 1,5). Så nya slangar och kopplingar behöver skaffas/tillverkas. Har inte hittat dessa kopplingar någonstans (med en rörbit med en o-ring på). Måste ha 2 st honor och 2 st hanar. Tips? Quote
Janne L Posted June 15, 2010 Posted June 15, 2010 (edited) Jag åkte till Hydroscand och köpte två banjo kopplingar(pga platsbrist) och lite slang. Tror att det kommer att fungera. Läckte lite först pga havererad slangklämm. Till kylaren plockade de ihop en lämplig koppling. Inte speciellt dyrt. m :D h Janne Edited June 15, 2010 by Janne L Quote
Jocke4U Posted June 15, 2010 Author Posted June 15, 2010 Ok, tack! Trendab hade inte utan hänvisade till nbmhydraulic.com , har mailat dom. Quote
Jocke4U Posted June 16, 2010 Author Posted June 16, 2010 nbmhydraulic.com hade inte heller detta. Hydroscand blir nästa. Annars får jag hitta nåt som passar i gänga och täta på lämpligt sätt. Quote
LUPUS Posted July 6, 2010 Posted July 6, 2010 Lyfter denna då jag nu oxå behöver bygga nya olje slangar, hacka upp och svetsa om mina gammla är plan två men kan man hitta nya fina böjar med oring går det före. Detta kan ju inte bara vara en saab standard måste ju sitta på många ställen. eller ? (sedan har jag nog minst 2 kilo att spara på att byta från hydral slangar och stål hylsor hela vägen till något som inte tål 250 bars tryck ) Hitta du något ? Quote
Jocke4U Posted July 6, 2010 Author Posted July 6, 2010 Hej, än så länge har jag ingen lösning. Har planen att ta en sväng till Hydroscand och se om dom kan göra. Men jag har mailat och bifogat bilder enligt ovan och inte fått några bra napp. Frågan är om det behöver vara med rör-stump och o-ring...borde det inte kunna funka med M20x1,5 och kopparbricka?! Annars har jag sett adapters hane(M20x1,5)-hane(AN8) men då blir det troligen nytt kyl med AN8 för där har jag inte hittat några adapters. Men det känns lite konstigt att SAAB skulle sätta i helt unika lösningar för detta. Bumpade denna tråd nu också http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=3&t=284998&p=1984435 Quote
LUPUS Posted July 6, 2010 Posted July 6, 2010 jag maila speed parts idag, så vi får se jag kan ju svetsa ihop det jag har men svårt att veta att det inte blir ful svets på insidan även med rot gas Quote
Jocke4U Posted July 7, 2010 Author Posted July 7, 2010 Hehe, såg inte detta ....men jag mailade Speedparts idag också :) Från http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=3&t=284998 så tipsar dom om att dessa anslutningar brukar användas i jänkebilar. Har kollat Summit men inget napp än. http://www.hansenracing.se kanske kan ha...får kolla ikväll Quote
Jocke4U Posted July 7, 2010 Author Posted July 7, 2010 (edited) Äsch kunde inte hålla mig så kollade på Hansen som ledde mig till Dorman och där hittade jag nåt som fångade mitt öga :) http://www.dormanproducts.com/catalog/2006_toc_oesolutions.html Känns som man är nåt på spåren....sen får det ju inte kosta skjortan för då kan man ju lika gärna köpa nytt kyl och adapter till oljefilterhållaren. Edited July 7, 2010 by Jocke4U Quote
Christer J Posted July 7, 2010 Posted July 7, 2010 (edited) Många AC kopplingar är samma. Jag håller på att kolla i lådorna, men har bara med tumgänga. Ska kolla i morgon med leverantörerna om de har mm och rätt rördia. I så fall kan jag pressa färdiga slangar. Kopplingar finns raka, 45 & 90 grader. Samt hona och hane. Edited July 7, 2010 by Christer J Quote
Jocke4U Posted July 7, 2010 Author Posted July 7, 2010 Såg att de fanns i nån AC koppling oxå....vore kanon Christer om du kan kolla M20 x 1,5 Quote
LUPUS Posted July 7, 2010 Posted July 7, 2010 (edited) det där ser ju helt rätt ut http://www.rayeveritt.com/Parts/Hoses/Hoses.html nu behövs ju bara rätt gänga, så man kör helt enkelt samma typ till ac som olje kyl ..... tja trycken ä väl inte helt olika Edited July 7, 2010 by LUPUS Quote
Christer J Posted July 8, 2010 Posted July 8, 2010 ACn jobbar med tryck upp till (och ibland över) 20 bar på högtryckssidan på vissa bilar om det är riktigt varmt ute innan fläkten går igång. Normalt går det väl runt 8-10 bar när man kör och fartvinden/fläkt håller tempen i schack. AC slangen går tillfälligt att använda på servostyrning, men det blir att svetta olja ut efter något år. Motoroljan har ju betydligt lägre tryck, servon ligger mellan 80-100 bar när man svänger fullt. Frågan är väl mest hur den kemiskt reagerar på motoroljan. Jag har en stump ligger i spillolja sedan någon vecka, få se hur det går. Jag tänkte i alla fall prova på min bil. Återkommer om kopplingar under dagen. Quote
Christer J Posted July 8, 2010 Posted July 8, 2010 Väntar Finns adaptrar så att det ska gå, men det bygger ca 2 cm extra. Får inte tag på teknisk support, så jag har inte svar på allt ännu. Quote
Jocke4U Posted July 8, 2010 Author Posted July 8, 2010 För min del är det ok med adapters och 2 cm extra. Vid kylet vill jag ha 90 graders och oljefilterhållaren skall det vara raka. Fundering, har ni oljekylet horisontellt med anslutningar uppåt, eller? Original satt det väl vertikalt om jag kommer ihåg rätt. Borde väl inte spela någon roll?!? Quote
Christer J Posted July 8, 2010 Posted July 8, 2010 Jag fick inte tag på den som är teknisk idag ang kopplingarna. Det skulle vara bättre att slippa adaptern, mindre risk för läckage och billigare. Prövar igen i morgon, det är högsäsong för AC nu.. Jag skulle ha min kylare horisontell, men den blir vertikal framför remskivan med en luftstyrning underifrån, pga det blev för trångt. Styrningen kom i vägen. Och den prioriteras.. Quote
LUPUS Posted July 8, 2010 Posted July 8, 2010 (edited) placeringsmässigt skall man se till att kylet alltid blir fullt med olja :icon_smartass1:, tex sitter det vertikalt se till att ut är längst upp , horisontalt hade jag hållit anslutningar uppåt så man verkligen har kylande yta mot all olja man pumpar igenom edit , kapar nog och svetsar om mina i helgen men är fortfarande intresserad av en version utan slang klämmor Edited July 8, 2010 by LUPUS Quote
Christer J Posted July 9, 2010 Posted July 9, 2010 Dessa hittar dom på. Det skulle behövas med hane motsvarande delar, men det finns inte. Dessa passar på oljekylaren. Jag ska leta på bussningar med M20-5/8 så går det att få till pressade slangar. Quote
Magnus 2074 Posted April 16, 2013 Posted April 16, 2013 Lyfter den här gamla tråden. Funderar också på hur jag ska lösa detta "problem" Det finns alltså inga motsvarande delar som passar direkt i filterhuset utan att använda en adapter? Har tyvärr inte plats för en adapter i min bil, då ena anslutningen ligger i höjd med ramen. Nödlösningen blir annars att svetsa fast 2st AN8 på oljefilterhuset, varav ena måste vinklas upp 45 grader för att få plats med en koppling pga ramen. Quote
Rikard Larsson Posted April 17, 2013 Posted April 17, 2013 Läskigt, fixade med detta igår... Kolla min tråd. Quote
Magnus 2074 Posted April 17, 2013 Posted April 17, 2013 Hehe, vilket sammanträffande. :) Så du ska alltså ha M20x1,5mm banjoskruv i filterhuset. Kommer du fräsa av ytan runt anslutningarna på huset för att få banjon att täta ordentligt, eller blir det tätt ändå med kopparringarna? Quote
Rikard Larsson Posted April 17, 2013 Posted April 17, 2013 Tittade igår och vad jag kan se så ser ytan ok ut, räknar med att det blir tätt med gummi/stål-bricka. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.