auditsq Posted June 11, 2010 Posted June 11, 2010 Hej jag tänker byta ut Fordaxeln till en Volvoaxel..har snokat runt lite och det verkar som 940 axeln som benämns 1031 är en populär axel för lite hårdare tag...utväxling? 3.54 verkar vanligast.. det finns nån som benämns 1041..jag fattar inte skillnaden på dessa mer än att den verkar ha 3.73 i utvxl. jag är inte intresserad av slungdiff utan kommer att sätta i en Torsen eller någon Lammeldiff. väldigt tacksam för tips ... Quote
Per Wackt Posted June 11, 2010 Posted June 11, 2010 (edited) Det beror lite på vilken bredd du vill ha på axeln. 240 är rätt smal överenstämmer rätt bra med bredden på Fordaxeln. Den finns i 1030 och 1031. Skillnaden på dom är diffhusen där 1031 är lite starkare. Men jag tror nog att 1030 funkar bra också på våra lätta bilar. Jag har en 1030 fast av en tredje variant. Med ett aluminiumdiffhus och bultade rör på. Den är rätt ovanlig och satt på 242gt. Den finns det även 1031 med aluhus men dom är riktigt ovanliga och svindyra för dom satt enbart på Volvos Grupp A Tävlingsbilar. Lamelldiffarna är samma i både 1030 och 1031 det är bara drev och lager som skiljer. Sen har vi axlarna från 740 som är lite bredare men samma grunduppbyggnad. Används ofta till lite bredare sjuor. 940 tror jag har någon ledad variant som är uppbyggd helt annorlunda. Men det vet jag inte med säkerhet. Edited June 11, 2010 by Per Wackt Quote
auditsq Posted June 11, 2010 Author Posted June 11, 2010 Det beror lite på vilken bredd du vill ha på axeln. 240 är rätt smal överenstämmer rätt bra med bredden på Fordaxeln. Den finns i 1030 och 1031. Skillnaden på dom är diffhusen där 1031 är lite starkare. Men jag tror nog att 1030 funkar bra också på våra lätta bilar. Jag har en 1030 fast av en tredje variant. Med ett aluminiumdiffhus och bultade rör på. Den är rätt ovanlig och satt på 242gt. Den finns det även 1031 med aluhus men dom är riktigt ovanliga och svindyra för dom satt enbart på Volvos Grupp A Tävlingsbilar. Lamelldiffarna är samma i både 1030 och 1031 det är bara drev och lager som skiljer. Sen har vi axlarna från 740 som är lite bredare men samma grunduppbyggnad. Används ofta till lite bredare sjuor. 940 tror jag har någon ledad variant som är uppbyggd helt annorlunda. Men det vet jag inte med säkerhet. hej Per tack för snabb respons... 740 axel ska tydligen passa bra på min Pegasus..dom är bredare än "vanliga" sjuor..Stigge här på forumet har satt en sån på sin ...samma bredd som Taunus skiten.. vad är det för 740 axel jag ska leta efter ...sitter det riktig lamell diff i alla? trodde det satt slungdiff? jag bifogar en bild på en tänkt 940axel... jisses jag kommer att få skivor bak..så modernt :) Quote
stigge Posted June 11, 2010 Posted June 11, 2010 740 och 940 har samma bredd och är mer eller mindre lika som Taunusaxeln. Vissa årsmodeller av 740 har 4.10 medan många har 3.73. Min axel är 3.91 tror jag. Det finns säkert info på någon volvosida. Jag tänker skaffa en axel med 4.10:1 eftersom jag har något för lång etta nu. Satt på sena åttiotals 745 med automatlåda eller nåt i den stilen. Quote
Per Wackt Posted June 11, 2010 Posted June 11, 2010 (edited) Då verkar det finnas 940 med vanlig axel också. 740 axel ser väl ungefär lika dan ut. Vad som skiljer i bredd vet jag inte. Diffbroms var ett tillbehör på Volvo som man kunde få på vilken bil som helst. Kan alltså sitta på alla axlar det vanligaste är dock bara en vanlig öppen diff. Så antingen får man öppna på locket eller snurra på ett hjul och se om det snurrar på samma håll. Gör det de så har den diffbroms. Snurrar den på motsatthåll så är den vanlig öppen. Men tyvärr så har diffbromsarna ofta fått mycket stryk så oftast är det billigare att köpa en utan diffbroms för några futtiga kroner. Och sen renovera och sätta i ny lamelldiff. Något som talar för det med är att om jag inte kommer ihåg fel så fanns inte lamelldiff till 740 axel utan det satt slungdiff i dom. Däremot Passar lamelldiffen från 240:n. Kolla lite i min byggtråd där står det lite om renovering av bakaxel. Lite bilder på olika difftyper också. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7168&st=0 Ett bra tips på delar och bakaxeljobb är Vide motorsport. Jerry är både duktig, trevlig och sevenbyggare... Han fixade min axel. Det är lite trixigt att shimsa in dreven rätt.... Edited June 11, 2010 by Per Wackt Quote
mson Posted June 11, 2010 Posted June 11, 2010 1030 är en usa byggd dana axel. 1031 har kraftigare pinjong lagring. Behöver man hög utväxling går det att stoppa i jeep delar i 1030 med lite modifieringar Jag ändrade min 1030 till 3,07 i vintras så nu har jag en betydligt mer annvändbar bil Quote
auditsq Posted June 11, 2010 Author Posted June 11, 2010 1030 är en usa byggd dana axel. 1031 har kraftigare pinjong lagring. Behöver man hög utväxling går det att stoppa i jeep delar i 1030 med lite modifieringar Jag ändrade min 1030 till 3,07 i vintras så nu har jag en betydligt mer annvändbar bil men hallå där..sitter det en Dana diff i alla 1030??....tack allihop för all input.. givetvis tar jag gärna mer input så jag köper rätt axel direkt... Quote
Thomas Posted June 11, 2010 Posted June 11, 2010 de äldre M30 i 140 o Amazon var också Dana axlar Quote
steel Posted June 13, 2010 Posted June 13, 2010 Hej, kolla in bakaxel.se där finns det massor av info och delar. Mvh Pär Quote
cealm Posted June 3, 2012 Posted June 3, 2012 Ref inlägg #8 --- de äldre M30 i 140 o Amazon var också Dana axlar --- Jag har en nästintill ny Volvo 140 bakaxel komplett med bärarmar för 140 och fjädrar. Hur hållbar är den mot en 1030 / 1031? Är den användbar för Sevenbyggen? Quote
cealm Posted September 17, 2012 Posted September 17, 2012 Bump. Inlägg 10 frågan, är 140-axeln användbar. Den 140jag har är mycket finare och nästan ny. 240-axlarna är "rostiga" och omålade, just nu och hur kul är det att ta bort rost på en välanvänd bakaxel på en skala 1 till 10? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.