Baging Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Ok. Har alltså bränsleledning i koppar fram till torpedväggen ungefär. Därifrån är det jättefint ordnat med grön gummislang (med dubbla slangklämmor) till tryckregulatorn, sen är det sån där fin grön slang en bit till, fram till en slangklämmeskarvad tryckslang till fuel railen (VAD heter den på svenska?)..... och som ni förstår var det en hel del ironi i det där ;) Vad jag undrar är då följande: Det finns ju övergångar från alurör till AN-koppling och frågan är om det skulle fungera att konvertera på ett kopparrör, eller är det kanske för mjukt? Har av en händelse ett knippe med stålspunna slangar med AN-kopplingar liggande i garaget (är det någon som skulle behöva riktigt grova dimensioner, typ kylarslang, så finns det några stycken) och skulle ju hellre se dom slangarna monterade istället för den hemska gröna. Sen känns det ju inte så säkert med slangklämmor på tryckslang.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted September 20, 2010 Share Posted September 20, 2010 Det finns ju så kallade stödhylsa som man anv i vissa lägen. en koppar hylsa som man trycker in i röret för att göra det starkare. då kan man ju anv en klämmringskoppling med övergång till en an/jic koppling i andra änden. vet dock inte om det är tillåtet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 20, 2010 Share Posted September 20, 2010 jag brukar löda en svulst på kopparrören. tar t.ex. kardelerna på en kabel och lindar runt röret och löder fast och filar och slipar det mjukt o fint. Och har man bra slangklämmor ABA t.ex. eller rostfria så klarar de ganska höga tryck. 8-10 bar. Men sedan finns massa billiga skitklämmor som är skit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted September 21, 2010 Share Posted September 21, 2010 Prata med Sellholm. Han brukar kunna lösa det lite ovanliga. Till min så "byggde" han om en koppling så att den passade min lite ovanliga dimension. Du får säga till om du vill ha en större bild :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 21, 2010 Share Posted September 21, 2010 Hur har du returen kopplad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted September 21, 2010 Share Posted September 21, 2010 Från bränsletrycksregulatorn. (den blåa under regulatorn) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 21, 2010 Share Posted September 21, 2010 pki. Men går den bara på matarledningen? Eller går den från fuelrailen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted September 21, 2010 Share Posted September 21, 2010 Sitter på tryckledningen. På dom senare så sitter regulatorn i pumpen som sitter i tanken, så det finns bara en bränsleslang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted September 21, 2010 Share Posted September 21, 2010 Precis som Gerhard skriver så är det bara matning till Fuelrailen, ingen retur, den går från regulatorn. Rent krasst hade jag kunnat ha regulatorn bak vid tanken och sluppit returledningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted September 21, 2010 Share Posted September 21, 2010 Du hade kunnat men också riskerat en större variation på bränsletrycket vid spridarna. Tryckfallet i ledningen från en mc-tank till spridarna är betydligt mindre än på en bil med tanken bak och motorn fram. Om dessutom tanken är lägre än spridarna kan man väl riskera att soppan rinner baklänges (genom backventilen i pumpen) och då måste du trycka ut luften genom spridarna i uppstarten. Rent spontant hade nog alla biltillverkare valt att ha tryckregulatorn i tanken om de sluppit returledningar, extra kostnader m.m. om det hade varit lika bra eller bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 21, 2010 Share Posted September 21, 2010 jag tänker bara på om det är problem med att få ur luften Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted September 21, 2010 Share Posted September 21, 2010 Du hade kunnat men också riskerat en större variation på bränsletrycket vid spridarna. Tryckfallet i ledningen från en mc-tank till spridarna är betydligt mindre än på en bil med tanken bak och motorn fram. Om dessutom tanken är lägre än spridarna kan man väl riskera att soppan rinner baklänges (genom backventilen i pumpen) och då måste du trycka ut luften genom spridarna i uppstarten. Rent spontant hade nog alla biltillverkare valt att ha tryckregulatorn i tanken om de sluppit returledningar, extra kostnader m.m. om det hade varit lika bra eller bättre. Saken är väl den att väldigt många bilar idag har returlösa system. Jag har inte gjort några praktiska tester, men har svårt att se det skall bli några större variationer i trycket beroende på vart tryckregulatorn sitter (vet inte hur mycket tryckfall det ev kan bli på 2-3m trycksatt bensinledning). Om nu bränslepumpen släpper tillbaka soppan bakvägen, vart kommer luften in ? Skulle tro att det enda som händer är att den inte håller trycket. Nu har jag inte så lång "enkelmatning" men jag har aldrig haft problem med att starta den efter att systemet har varit tömt eller vid andra driftsfall (extrem hetta etc). För att svara på din fråga Thomas, jag har inte märkt av några som helst problem att få ut ev luft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 22, 2010 Share Posted September 22, 2010 nej jag tänker på när man haft det demonterat, och i vissa lägen så kan kvarstående luft komma in i spridaren och störa gången. Trycket är det inga problem med eftersom det är vätska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.