Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ok. Har alltså bränsleledning i koppar fram till torpedväggen ungefär. Därifrån är det jättefint ordnat med grön gummislang (med dubbla slangklämmor) till tryckregulatorn, sen är det sån där fin grön slang en bit till, fram till en slangklämmeskarvad tryckslang till fuel railen (VAD heter den på svenska?)..... och som ni förstår var det en hel del ironi i det där ;)

Vad jag undrar är då följande: Det finns ju övergångar från alurör till AN-koppling och frågan är om det skulle fungera att konvertera på ett kopparrör, eller är det kanske för mjukt?

Har av en händelse ett knippe med stålspunna slangar med AN-kopplingar liggande i garaget (är det någon som skulle behöva riktigt grova dimensioner, typ kylarslang, så finns det några stycken) och skulle ju hellre se dom slangarna monterade istället för den hemska gröna. Sen känns det ju inte så säkert med slangklämmor på tryckslang....

post-3582-127473799229_thumb.jpg

  • 3 months later...
Posted

Det finns ju så kallade stödhylsa som man anv i vissa lägen. en koppar hylsa som man trycker in i röret för att göra det starkare. 835-3-26_1222_stodhylsa.jpg då kan man ju anv en klämmringskoppling med övergång till en an/jic koppling i andra änden. vet dock inte om det är tillåtet

Posted

jag brukar löda en svulst på kopparrören. tar t.ex. kardelerna på en kabel och lindar runt röret och löder fast och filar och slipar det mjukt o fint. Och har man bra slangklämmor ABA t.ex. eller rostfria så klarar de ganska höga tryck. 8-10 bar. Men sedan finns massa billiga skitklämmor som är skit.

Posted

Prata med Sellholm. Han brukar kunna lösa det lite ovanliga. Till min så "byggde" han om en koppling så att den passade min lite ovanliga dimension.

060103%20009_jpg.jpg

Du får säga till om du vill ha en större bild :prop:

Posted

pki. Men går den bara på matarledningen? Eller går den från fuelrailen?

Posted

Sitter på tryckledningen.

På dom senare så sitter regulatorn i pumpen som sitter i tanken, så det finns bara en bränsleslang.

Posted

Precis som Gerhard skriver så är det bara matning till Fuelrailen, ingen retur, den går från regulatorn. Rent krasst hade jag kunnat ha regulatorn bak vid tanken och sluppit returledningen.

Posted

Du hade kunnat men också riskerat en större variation på bränsletrycket vid spridarna. Tryckfallet i ledningen från en mc-tank till spridarna är betydligt mindre än på en bil med tanken bak och motorn fram.

Om dessutom tanken är lägre än spridarna kan man väl riskera att soppan rinner baklänges (genom backventilen i pumpen) och då måste du trycka ut luften genom spridarna i uppstarten.

Rent spontant hade nog alla biltillverkare valt att ha tryckregulatorn i tanken om de sluppit returledningar, extra kostnader m.m. om det hade varit lika bra eller bättre.

Posted

Du hade kunnat men också riskerat en större variation på bränsletrycket vid spridarna. Tryckfallet i ledningen från en mc-tank till spridarna är betydligt mindre än på en bil med tanken bak och motorn fram.

Om dessutom tanken är lägre än spridarna kan man väl riskera att soppan rinner baklänges (genom backventilen i pumpen) och då måste du trycka ut luften genom spridarna i uppstarten.

Rent spontant hade nog alla biltillverkare valt att ha tryckregulatorn i tanken om de sluppit returledningar, extra kostnader m.m. om det hade varit lika bra eller bättre.

Saken är väl den att väldigt många bilar idag har returlösa system.

Jag har inte gjort några praktiska tester, men har svårt att se det skall bli några större variationer i trycket beroende på vart tryckregulatorn sitter (vet inte hur mycket tryckfall det ev kan bli på 2-3m trycksatt bensinledning).

Om nu bränslepumpen släpper tillbaka soppan bakvägen, vart kommer luften in ? Skulle tro att det enda som händer är att den inte håller trycket.

Nu har jag inte så lång "enkelmatning" men jag har aldrig haft problem med att starta den efter att systemet har varit tömt eller vid andra driftsfall (extrem hetta etc).

För att svara på din fråga Thomas, jag har inte märkt av några som helst problem att få ut ev luft.

Posted

nej jag tänker på när man haft det demonterat, och i vissa lägen så kan kvarstående luft komma in i spridaren och störa gången. Trycket är det inga problem med eftersom det är vätska.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...