Pågen Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 Håller på med en gammal Dogdge parallellt med locosten och den gick lite illa så jag köpte nya stift och gjorde rent inoljade tändkablar mm. och gjorde ett komptest på den. Jag har alltid hört att de är viktigast att det är jämt komp mellan cylindrarna än att det är högt, jag hade 12,0 som lägst och 12,5 som högst med 12,3 och 12,4 på flera av dem, är det en OK avvikelse? Vad "brukar" en fräsch motor ligga på? I procent är det 4 % skillnad som mest vilket jag tycker är bra men vill ha lite expertråd ;-) Testet är gjort med kall motor av olika skäl men med full gas, (skulle det visat sig visa stor skillnad skulle jag provat med varm motor också.) När jag var klar skruvade jag i nya NGK och startade den, den gick som en dröm! Att några rostiga stift och skitiga kablar gör sån skillnad... (Nästan sugen på att starta en projekttråd för den med men då blir man väl utslängd härifrån...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 Låter bra för mig. Har sett betydligt större avvikelser än det och de motorerna har gått bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 12-12,5 på 8 cylindrar är jättebra och hade du gasen spärrad eller skötte du den med foten så kan du ha sprutat in bensin i vissa tester och då höjs kompet. detta är helt normalt. skiljer det mer än 1,5 bar så får man tänka på åtgärder men har den stått länge så får man först börja köra med den kanske 100 mil o göra ett nytt test. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 Jäpp, jag hade varit glad om jag haft såna värden. Man kan prova att slå i lite olja i loppen så ser man om det är ringarna som inte tätar helt, fast 4% kan man nog ha på helt nyrenoverade motorer. Har för mej att 10% är acceptabelt. Har lite mer än så på min Cheva men den går bra ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted May 23, 2010 Author Share Posted May 23, 2010 Jag hade låst gasen med buntband, körde den ganska länge på starten innan jag testade den första gången för att kolla oljetrycket vilket var bra, gjorde en biltema baserad startknapp med krokodilklämmor på startmotorn så jag kunde sköta det från motorrummet. Hela bilen är ett spontanköp och en riktig gris i säcken, motorn är grejad med men jag vet inte mer än vad som syns utifrån, kommer nog inte heller att riva isär och kolla då den går bra och är tät från läckage. Har bonnmätt lyftet på kammen (jodå Cealm, det ÄR kam i den här) via stötstången (någon här som sett en sådan på riktigt?) med digitalt skjutmått och det verkar vara en vassare än original, sedan är det annat insug och förgasare på också samt lite annat bra att ha. Får se när jag ska prova på vägen, i garaget är alla bilar värstingar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 Trim-Nisse!!!! När det går lika bra UTAN kam! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 du får köra med G-tech Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 är det bara jag som inte ser några bilder på underverket?? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 Jag hade låst gasen med buntband, körde den ganska länge på starten innan jag testade den första gången för att kolla oljetrycket vilket var bra, gjorde en biltema baserad startknapp med krokodilklämmor på startmotorn så jag kunde sköta det från motorrummet. Hela bilen är ett spontanköp och en riktig gris i säcken, motorn är grejad med men jag vet inte mer än vad som syns utifrån, kommer nog inte heller att riva isär och kolla då den går bra och är tät från läckage. Har bonnmätt lyftet på kammen (jodå Cealm, det ÄR kam i den här) via stötstången (någon här som sett en sådan på riktigt?) med digitalt skjutmått och det verkar vara en vassare än original, sedan är det annat insug och förgasare på också samt lite annat bra att ha. Får se när jag ska prova på vägen, i garaget är alla bilar värstingar! Jodå, stötstänger i just Dodgemotorer har jag sett en del, både raka och krokiga ;) Vad är det för spis? Moparprodukter är kul att skruva med!! Vad är det man brukar säga? max 10% avvikelse mellan högsta och lägsta har jag för mej. Och med 12-12.5kg komptryck kan man nog tro att det är en rätt snäll kam som sitter i...... Här är en bild på en av mina gamla synder.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Man man inte utgå från att kamaxeln är snäll för att man har 12,5 kg i komptest. Det beror på kompförhållandet. min fullrace B20 2,2 ltr hade 14,5 kg i komptest. med ilsken kamaxel/lar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted May 24, 2010 Author Share Posted May 24, 2010 Det är en -69 383 med 516 close chamber toppar från -66 om jag inte sett fel på året på dem. Sedan vet jag inte hur mycket hydraullyftarna håller emot på startmotorn med det oljetrycket den ger då, kan vara stor skillnad på överlapp när motorn går mot vid komptestetet men mätt på kammen är det 0,525" i lyft på insug (0,350*1,5 om nu fabriksplåtisarna skall ge 1,5 i utv.) Motorn är riktigt ren och fin invändigt, kamkåpan är bytt mot en kromad fin rackare så de har vart i och rotat lite iallafall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted May 24, 2010 Author Share Posted May 24, 2010 (edited) Provar att lägga upp en film, ingen man köar för att se men det var vad jag hade. Makalöst ful vacumplugg ser jag också. Samt min nya snygga huvudbromscylinder! Edited May 24, 2010 by Pågen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted May 24, 2010 Author Share Posted May 24, 2010 Får väl lägga upp den första bilden jag tog när bärgaren kom med den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Man man inte utgå från att kamaxeln är snäll för att man har 12,5 kg i komptest. Det beror på kompförhållandet. min fullrace B20 2,2 ltr hade 14,5 kg i komptest. med ilsken kamaxel/lar. Huvva.... vad körde du för förhållande i den?? Får väl lägga upp den första bilden jag tog när bärgaren kom med den. Oj, kan det vara en Superbee -70? Riktigt ball bil! Och bigblock Mopar kan ju vara rätt kul..... fast det tyckte inte sambon här: ;) Dart testtur m carro.wmv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 (edited) Uppmätt tryck vid en komptest beror ju på så många fler faktorer förutom det geometriska kompressionsförhålandet. Det uppmätta värdet vid en tryckmätning i tändstifthålet är enligt mitt sätt att se det i princip just bara ett uppmätt värde. Användbart enbart som referens till de andra cylindrarna i samma motor för mätning under så lika förhållande som möjligt, helst vid samma tillfälle. 14,5 bar behöver inte vara varken högt eller lågt värde m.a.o. Edited May 25, 2010 by Arrowsmith stavfel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 Det statiska kompförhållandet säger egentligen ingenting, det är det dynamiska som avgör hur väl anpassade alla delar är och hur väl kammen lirar ihop med resten. Det är ju därför man måste höja komphörhållandet när man slänger i en vassare kam annars blir det bara skit. Enligt husguden David Vizard så bör det dynamiska förhållandet vara minst 200 psi på en "performance" street motor och 220 psi för en street/strip motor och 240 för en ren race-rova så 14,5:1 verkar vara bra! Antingen så är det en mild kam eller ett högt grundkomp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 jag skrev ju att kamaxeln var "vass" alltså hög grundkomp. Att man höjer kompet med vassare kamaxeln är ju för de ger mindre komp på lägre varv/sämre fyllnadsgrad och därför behövs högre komp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 Precis, men med tanke på att den har mer lyft så har dom nog höjt grundkompet, Men en väldigt mild kam och orginalkolvar och förbränningsrum skulle kunna visa dom värdena vid ett komptest. I vilket fall som helst så verkar det vara bra anpassat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted September 10, 2010 Author Share Posted September 10, 2010 Liten update för den intresserade, golv och framdelen renskrapat, primer på och väntar på lack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.