Jump to content

Återgång styrning


Recommended Posts

Hej

Har ett problem med min Seven som jag håller på att ställa hjulvinklarna på. Får inte till någon återgång till centrum när man svänger...

Några ider om vad man skall ställa in för att förbättra detta????

Bråttom!

MVH Henrik

Link to comment
Share on other sites

Med dom däcken och Taunus måtten på spindeln så borde du ha återgång, Jag hade nog ökat caster mer, inte to in.

har du en lätt motor, Mc-motor?

Edited by Lager
Link to comment
Share on other sites

Mer caster. På båda mina bilar är återgången till neutralläge direkt med betoning på direkt. Det är castervinkel (och övrigt) som hanterar det. CealmSeven har 10,5 grader vilket kan anses mycket och ger resultat på konbana att jag får en ovanligt bra armmuskelträning alltså tung att hålla emot / kvar när man svänger kraftigt. Bilen VILL tillbaka till neutral.

CealmSeven V8a har en standard 240 4,5 varvs styrväxel den får med det lite "servoeffekt" men har jag svängt och släpper ratten går den tillbaka direkt också. På den bilen har jag bara runt 7 till 8 grader caster vilket kan anses mer normalt. Jag valde en mindre caster 7 (8) grader eftersom motorn är så pass mycket tyngre.

Allt detta gör att jag har inga problem med återgång och kan också köra bilarna med tow-bar enskilt eller båda efter varandra. Tow-bar kräver fungerande rattåtergång.

Trodde alla Sevenbilar hade fullt fungerade återgång. Det är ju en sak som skall provas mot reglerna. Intressant med fjäder och vad SFRO / SBP säger.

11 kap i VVFS 2003:22 ger för bilar i drift efter 2005 en hänvisning till 70/311/EEG medan bilar före 2005 har "lite lättare" (kanske). Det är 3 § i VVFS 2003:22 som styr. Bil skall ha styrinrättning så utförd och dimensionerad att risken för skador eller driftsstörningar är liten. Styrinrättning skall ge bilen god kursstabilitet samt mjuk och väl kontrollerbar styrning.

Utdrag från 70/311/EEG

4.1.1. Utrustningen för styrinrättningen skall säkerställa en enkel och säker manövrering av fordonet upp till den tekniskt avsedda högsta hastigheten eller, för släpvagnar, till den tekniskt tillåtna högsta hastigheten. Vid provning i enlighet med punkt 5 skall styrningen vara självupprättande. Motorfordon skall uppfylla kraven i punkt 5.2. och släpvagnar kraven i punkt 5.3. Fordon med hjälpstyrning skall dessutom uppfylla kraven i bilaga 4. Släpvagnar med hydrauliskt länksystem skall dessutom uppfylla kraven i bilaga 5.

4.1.1.1. Fordonet skall på ett rakt vägavsnitt kunna köras med den tekniskt avsedda högsta hastigheten utan att föraren behöver utföra större kurskorrigeringar och utan att det uppstår onormala vibrationer i styrsystemet.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tja

Cealm/ Blev du tvungen att ta till dryga 10 grader eller var det en chansning?

Har idag gått igenom och kollat så inget i styrningen kärvar. Kan det vara något i styrväxeln som begränsar, för den går ganska tungt när man kopplat bort alla styrstag upp mot rattstången? Med hjulen på plats kan man vrida hjulen, (med bilen upphissad) med en hand (om man tar tag i en eker i fälgen). Det går inte tungt men jag har ingen styrväxel utan servo att jämföra med...

Edit. Glömde skriva att jag har en väldigt svag antyda till tillbakagång. Kanske ska gå på med några grader till på castern..

MVH Henrik

Edited by Henrik H
Link to comment
Share on other sites

CealmSeven är en Dala7 ram och i min uppsättningen blev det 10,5 (eller drygt 10 om vi ska vara noga)

CealmSeven V8 är byggd från metervara och där valde jag caster med CealmSeven i minnet samt biltyngd. Det blev bra.

Kan du lätt testa med ett par gradecaster till? Då känner du om det blir bättre resultat. Du kanske har för lätt framvagn också. Provat på asfalt förmodar jag?

Link to comment
Share on other sites

smörj upp styrväxeln och se så "glappskruven" inte är för hårt spänd. På min upplevde jag att när man har alla leder nya såsom styrleder o spindelleder så går de lite trögt i sig innan de gått till sig.

Link to comment
Share on other sites

Styrväxeln kommer från MNR och ska vara en escort mkII, nyordninggjord.

Har rekat och vridit på alla leder idag, och alla känns gå lätt. Kanske är glappsruven som är för hårt dragen då *hoppas*. Hm, glappskruv? Var hittar man den då? Har inte granskat styrväxeln så ingående...

/ Henrik

Link to comment
Share on other sites

Tjena

Är det någon som har koll på det som Thomas skrev / se så "glappskruven" inte är för hårt spänd / ???

På Söndag "måste" jag försöka få till detta bekymmer...!

MVH Henrik

Link to comment
Share on other sites

på kuggstången där kuggstångens pinjong går in så brukar det vara en skruv i varierande utförane. ibland självlåsande och ibland med låsmutter modell större. vad är det för styrväxel du har?

Den skruven spänner man ner kuggstången mot pinjongen för att få bort för mycket spel/glapp. är den för mkt i press så går det trögt. är det för löst blir det glapp.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Under locket på "bak/undersidan" (=locket där inte pinionen går igenom) sitter där en nylonkloss som trycker mot kuggstångens undersida. Denna nylonkloss trycks mot stången med hjälp av en fjäder vars tryck man kan reglera med shims mellan locket och huset.(Nylonklossen kallas"rack slipper)

Enligt min verkstadshandbok så skall kuggstången smörjas med lite drygt 0,15 liter EP90 olja.

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Hej, och tack till alla för svar på mina frågor. Nu har jag börjat närma mig rätt inställningar, har "hyfsad" återgång nu, men centreringen avtar mot mitten... Har camber på 11 grader nu plus lite toeut.

/ Henrik

Link to comment
Share on other sites

Då blev det 0,5 grad "tuffare" än mina ynka 10,5 grader. Är bilen tung att hålla emot när du ger fulla rattutslag. Min CealmSeven på konbana är rena styrke-aerobics-drömmen eller pinan. Välj det som passar bäst.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det är väl ändå så att man får mer återgång med toe-in? Toe-out är nog bra för snabb instyrning men det kan ju bli lite ostadig och nervös gång. Jag tror mer på ett per mm toe-in om du ska åka på vanlig väg, men det är väl som vanlig bäst att prova sig fram.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har haft lite problem med tillräklig återstyrning på mina senaste 2 MK, det kan bero på flera saker som nyrenoverade styrväxlar och nya styrleder osv.

SFRO trodde att det berodde på att jag rullade på 17" fälgar och menade att de var tyngre än vad geometrin var anpassad för, jag trodde inte det eftersom mina fälgar endast väger 7kg styck.

Det som dock hjälpte var att justera från "Toeout" till "Toein" 0,5grader och köpa "svampar med ocentrerat hål i så att jag fick lite mer grader på spindlarna.

/john

Link to comment
Share on other sites

Hej

Nu blir man konfunderad.. Jag gick på tipset från Michael W:

Öka toeouten rejält dubla minst eller tredubbla så gör man på Mk när någon klagar

Michael W

Kanske man ska prova toe in, också..? Kanske kan bli ännu "bättre"... Nu pratar vi ju om vinklar som får självcentreringen att bli bra. Vad som fungerar på bana får vi se i framtiden!

/ Henrik...

Link to comment
Share on other sites

Hej Henrik!

MK rekomenderar 0,5 grader Toe in och 1 grad negativ camber fram, de har också en rekommendation vad göller däck och fälg.

15" x 6,5 med ET 38 i offset, 195/50-15 däck.

Jag besiktigade min gula MK med ovan spec och hade inga problem med återstyrning.

På mina nuvarande 7or kör jag med 0,5 grader Toe in och 2 grader i negativ camber fram, med 17" x 7 med ET 38 fälgar och 205/40-17 däck vilket kan göra återstyrningen lite sämre i låga farter.

prova med översta alternativet, jag tror att det löser sig då.

/john

Link to comment
Share on other sites

Caster är ganska svårt att justera på MK eftersom de har en fast framvagn.

Mk säljer dock "Svampar" med ett ocentrerat hål i vilket gör att man kan justera castern.

Om du har de "svamparna" med ocentrerat hål i så ska hålet vara så långt fram det går, då får du maximal caster.

Hjälper inte det måste någonting annat vara fel, är bilen tungstyrd?

/John

Link to comment
Share on other sites

De uppgifter jag har fått från mk är Vid väg 0 grader toe och 1 grad camber vid bana öka cambern till 2 grader. Om besiktningen bråkar om återstyrningen öka till några grader toe out men använd inte detta sedan. Ovandstående från Phil Kenan på MK. Själv har jag erfarenhet av att SFRO besikningsmannen sade att jag skulle ha toe in och det körde jag med i början men bilen fungerade bättre med neutral toe.

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Caster och vikt. Toe-in / Toe-out och camber kan aldrig kompensera rätt caster (och vikt i nosen).

Allt det andra med lättgående styrväxel mm mm det är ju redan fixat eller hur.

Vikta upp nosen 50 kg och prova. Ta exemplet med Tow-bar och en för bil med för lätt nos. Spelar nästan ingen roll alls vad du gör med camber/toe-In-Out utöver vad dessa skall vara normalt eller inte caster heller dvs över 7 / 8 grader. Är bilen för noslätt så följer den inte. Det är inte vikten i sig men friktionen mot vägbanan som avgör.

Ett parallellt exempel är att försök köra med tow-bar + sommar eller vinterdäck på vintern. Det är en utmaning som heter duga. Tung eller extra tungnos hjälper till med friktionen men Nej tack jag vill inte köra ett sånt vinterekipage..........

På med 50 kg eller 100 kg, tex en eller ett par säckar gödning eller barkkompost som du lägger på noskon och / eller motorhuv och drar fast med ett par spännband. Stoppa i en tung passagerare också. Kommer du bara upp på asfallt i 50 km och svänger sedan släpper och jämför hur bilen var utan barlast. Säckar är mjuka och fina mot bilens noskon och en handduk under som repskydd. Det går med sopsäckar och fin sand också.

Kanske ser lite "skämmit" ut med ett par säckar gödning men vad gör man inte för att ge kamrater tips. Obs ta inte två storsäckar för det blir nog runt 1500 kg eller så.

Och för allt i världen-------->>>>>>>>>> BILDER på ekipaget det måste vi få annars blir vi inte goa att tas med. ..........

Från inlägg #7

Japp, R1:a, väger inte alldeles mycket där fram...

Mer ider välkomna för imorgon blir det nya tag!

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hi Hi jovisst vikten är en stor del . det är därför man får öka caster på våra lätta bilar. (inget Cealm har problem med)

Så jag antog att han skulle behålla bilens vikt och då får han öka Caster. Tänk motorcykelns framgaffel. Det är Caster det som lutar framåt.(försprång)

Link to comment
Share on other sites

Skulle se helt galet ut med en säck gödsel på huven, om den ens håller för det.

Problemet med MK´s ramar är att det blir svårt att ändra Castervinkeln utan svetsarbeten. Kanske skulle det gå att skimmsa något i infästningarna till a-armarna för att vinna någon tiondels grad.

Link to comment
Share on other sites

---- Skulle se helt galet ut med en säck gödsel på huven, om den ens håller för det. ----

Klart den håller för lite gödning. Vi vill se "belastningsbilder" .........snälla.....

Skämt åsido. Ta ett par badrumsvågar och mät vilken vikt du har på framvagnen. För det är tokigt att leta fel i ett system med olika vinklar om själv grunden är ett rent viktproblem.

Det finns säkert folk på forumet som har vägt sina bilar fram eller kanske även "cornervikt" och ligger din bilnos i samma härad som andra liknande bilar så kanske vikten kan uteslutas och hela jobbet är kring alla vinklarna.

Så är tanken men jag skulle ialla fall bli väldigt glad över en bra bild på "du vet vad för komplettering"....

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Caster är ganska svårt att justera på MK eftersom de har en fast framvagn.

Mk säljer dock "Svampar" med ett ocentrerat hål i vilket gör att man kan justera castern.

Om du har de "svamparna" med ocentrerat hål i så ska hålet vara så långt fram det går, då får du maximal caster.

Hjälper inte det måste någonting annat vara fel, är bilen tungstyrd?

/John

Det där resonemanget stämmer inte. Har Sierraspindlar med excentriska svampar. tittade på det idag. Man kan ändra Camber både negativt och postivt. man kan ändra KPI och den ökar med hålet mot mitten. det minskar då också scrub. Däremot bestäms castern av lutningen mellan övre och nedre spindelled. Den ändras inte hur du än vrider svampen. du ändrar bara lutningen på själva spindeln, inte castern(styrvinkeln).

/Hising

Link to comment
Share on other sites

Jag har samma problem som alla andra med aningen "död" styrning men har halvvägs löst problemet.

- I somras ökade jag Caster genom att sätta brickor på den nedre främre länken(Tiger Super Cat har Sierra TCA och ingen vanlig A-arm där nere). Det gjorde stor skillnad men löste inte mina problem till 100%.

- Nu i vinter har jag rivit ner kuggstången och styrlänkaget och jagat friktion. Det var MYCKET friktion i kuggstången så jag har justerat ner trycket på "rack slipper". Övrigt har smörjts upp.

I vår får vi se om vinterns justeringar löst det kvarvarande problemet. Jag hoppas och tror det men säker kan man aldrig vara. :)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jahapp, har nu samma problem med återgången av styrningen. Jag har rätt brutal caster nog större än både Calle och Henrik. Jag har dock inte ställt in framvagnen än. Skall väl försöka att göra det lite provisorisk. Har 15" 205 Toyo 888 däck fram. Hur gick det för dig Henrik?

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...