Jump to content

Bränsleslang


Recommended Posts

Hej,

Funderar på vilken bränsleslang jag skall köpa och det finns ju som vanligt 100 olika varianter. Jag kommer inte bygga för E85 idag utan istället hålla ner budgeten lite (börjar man köra AN kopplingar och bättre slangar så kan man ju bli ruinerad :) ). Därför vill jag köra 8 mm ID, stålomspunnet och slangklämmor.....hittade bl.a. denna http://www.merlinmotorsport.co.uk/p13392/METAL-BRAIDED-FUEL-HOSE-5/16%288mm%29-I.D.-%28PER-1/2-METRE%29/product_info.html med som verkar vara ett helt OK pris.

Modellen är Mocal Moquip 100R6 och följande

Performance

Temperature range -40oC to +120oC.

400psi(27.5bar) working, 1600psi(110bar) burst pressure.

Application. For oil and coolant, ordinary fuel resistant.

Kan detta vara ett bra alternativ till min SAAB turbo och Walbro 392 pump?

Link to comment
Share on other sites

Åk till Hydroscand och ta deras stålomspunna teflonslang med 8mm ID och pressade kopplingar. Jag fick hem hela rullen med slang och de kopplingarna som jag behövde sen provinstallerade, kapade och monterade jag kopplingarna och sedan pressade dem kopplingarna. Betalade bara för den slangmängden som jag använde plus kopplingar.

Slangen som du refererar till är säkert bra, men den tål inte E85 och klarar inte Bilsportsförbundets krav.

Link to comment
Share on other sites

Morty: Mailade med Hydroscand idag och dom svarade in på frågan om pris osv men sa att ev. kan deras PTFE slang passa men att dom inte har så mycket kopplingar som passar bräsnle- eller oljesystem....låter lite konstigt. Sen kollade jag i deras prislista på webben och vad jag kunde utläsa så ligger 5/16" runt 360 kr/m (exkl moms)

Drake: Jo, det kanske är ett alternativ (men du får ju två extra skarvar i motorrummet, eller). Vilken dimension kör du med och är kopplingarna från Swedol också?

Mailade MOCAL om slangen ovan och de skriver "However, you should be mindfull that if the hose is used on the return side of the fuel system it will allow the fuel to permiate and give a strong smell of fuel if left for a while."

Är det ett generellt problem med stinkade bensinångor med gummislangar? Är teflon-slangar bättre på detta?

Link to comment
Share on other sites

Morty: Mailade med Hydroscand idag och dom svarade in på frågan om pris osv men sa att ev. kan deras PTFE slang passa men att dom inte har så mycket kopplingar som passar bräsnle- eller oljesystem....låter lite konstigt. Sen kollade jag i deras prislista på webben och vad jag kunde utläsa så ligger 5/16" runt 360 kr/m (exkl moms)

Det kan stämma. Kollade mitt kvitto och jag betalade 361kr/m, men jag fick 65% rabatt på det. På pumpen och bränslefilter har jag Banjobult M12 resp M14 vilket är standard kopplingar. Till min fuelrail tog jag original koppling och Hydroscand pressade den med en ny hylsa. Returen till fuelrailen svarvade jag en ny anslutning som Hydroscand pressade på med hylsa.

Är det ett generellt problem med stinkade bensinångor med gummislangar? Är teflon-slangar bättre på detta?

Jag har läst någonstans att man får inte använda gummislang i täckta utrymme (typ kardantunneln på en bil) utan man måste använda rör eller stålomspunnen teflonslang pga ovanstående.

Link to comment
Share on other sites

Skall kolla upp anslutningarna på fuelrail lite mer men just nu lutar det åt AN kopplingar ändå och dessa är ju inte snordyra http://www.xtremt.se/?cat_id=902&head_id=901 dessutom ganska nära mig

EDIT: Det måste ju vara hur många som helst som kör med gummislang i kardantunneln.

Vad använder ni andra?

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

AN-kopplingarna passar mot "våra" JIC-anslutningar och jag kör själv med AN/JIC på min matarslang (stålomspunnen teflonslang art nr 1092-01-06) från pump till fuelrailen. Däremot så använder jag gummislang på returen, SFRO hade inget emot det iaf.

Teflonslangen är tät mot lukt, svettas inte och dessutom åldringsbeständig. Ytterflätan är rostfri och dessa 2 material gör att priset drar iväg en bit.

Av Drakes bild så gissar jag att han kör med skärringskopplingar för hydraulik och dessa följer en branschstandard. Finns på Hydroscands sida under produkter/skärringskopplingar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...