Jump to content

budget


anton

Recommended Posts

Tjena jag sålde min hotrod för 85000- och hade tänkt att det skulle räcka till min 7a,köpte färdig ram o kaross,köpte sedan en b23 som har gott några rallycross tävlingar17000-,ny renoverad m47 2000-,bakaxel volvo 1031m diff pris2500- :icon_angry: men axel var rasad så renovringen kostade 4000-till,stolar5500,dämpare 6200-divmätare4500-fälg o däck6000-lyktor3000- mmmmmmm.Bilen är ram besiktigad o håller nu på att sättas ihop,men budgeten på 85000- håller aldrig,Jag tror att det är smartast om man vill bygga billigt att först börja samla delarna,men jag köpte ramen i januari,och jag hade bestämt mig för att köra i sommar så det fanns inte mycke tid till att leta billiga delar. Min slut summa borde hamna runt110000-hoppas jag.

Link to comment
Share on other sites

Kanske en dum fråga, men varför renoverar man en volvobakaxel? Den måste väll gå att få tag på för hur lite som helst... Tråkigt att budgeten skenar iväg så, tur att man själv har massa goda kontakter... typ gratis fälgar och däck, reparatörer, lackare etc.. och vem vill inte finnas med på tack listan till en Super 7 ;)

Link to comment
Share on other sites

Diffade 1031-axlar växer inte precis på träd, och inte är dom särskillt billiga heller. En renovering av en befintlig blir billigare än att köpa en ny, som ändå är halvsliten.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Anton fullständigt! Har man tid att leta runt efter delar, eller till och med köpa en hel donatorbil att plocka delar från så blir det billigare... Som exempel kostar en diff med diffbroms till Sierran ca 5000:-, men sen kan man hitta en komplett bil med diffbroms för samma pengar och då får man även bromsok och sånt till bakvagnen "gratis"... Det tar iofs lite längre tid när man skall plocka av delarna själv men om man har mer tid än pengar är det klart värt det!

Har själv nästan helt släppt tanken på att köpa en diff till bygget från nån skrot och siktar istället in mig på att köpa en hel donatorbil för att plocka de delar jag vill ha och sedan köra resten till skroten...

Link to comment
Share on other sites

Kanske en dum fråga, men varför renoverar man en volvobakaxel? Den måste väll gå att få tag på för hur lite som helst... Tråkigt att budgeten skenar iväg så, tur att man själv har massa goda kontakter... typ gratis fälgar och däck, reparatörer, lackare etc.. och vem vill inte finnas med på tack listan till en Super 7 ;)

Jag hittade ett par 1031 axlar så var renoverade men dom kostar oftast mellan 7000 och9000tusen,min kostade nu efter renoveringen 6500- och det är skönt att veta att den är OK.Det värsta är bara att killen jag köpte den av sa att den var i bra skick,så jag hade inte räknat med renoverings kostnaden

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade ett par 1031 axlar så var renoverade men dom kostar oftast mellan 7000 och9000tusen,min kostade nu efter renoveringen 6500- och det är skönt att veta att den är OK.Det värsta är bara att killen jag köpte den av sa att den var i bra skick,så jag hade inte räknat med renoverings kostnaden

Okay det är så det ligger till, jag är inte så inläst på dom delarna :P Jäkla taskigt av killen du köpte den av :whip: , nä jag får nog vänta med diffad axel tills bilen är "helt klar" (slut besiktigad), just nu är det viktigaste målet att vara klar innan man tar studenten om lite drygt ett år :)

Link to comment
Share on other sites

Diffade 1031-axlar växer inte precis på träd, och inte är dom särskillt billiga heller. En renovering av en befintlig blir billigare än att köpa en ny, som ändå är halvsliten.

Jag köpte min för 4000:- och lämnade in den för översyn ev, renovering.....

Fick en regäl chock! ..... Den var helt NY ! :wohow:

Det var svårt att hitta beg, till rätt pris.... höll på och letade överallt i ca 3 månader....

Link to comment
Share on other sites

en liten fråga bara. vilka volvo 740  modeller har diffbroms?

kan man se det på bilarna utan att öpna diffen? :blink:

Vad jag förstår är det svårt att se det utifrån..

På en del finns det en plåt eller gjutna märken som talar om vad det är för axel, men om det är diff eller ej det står nog inte.....

Det kan vara så att en bil är beställd med riktig diff som extra tillbehör men annars är det bilar som gick till försvaret, räddningstjänst , Ambulans och polis etc som kan ha diff, det det vanligaste var nog slungdiff.

Men någon modell satt det säkert riktig diff i.

Du kommer med all säkerhet snart få ett säkrare svar här på forumet... (Lite nyfiken själv faktiskt)

Link to comment
Share on other sites

Man kan snabbt se om det är diff genom att hissa upp bilen bak och snurra på ett av hjulen, snurrar båda åt samma håll så e det diff, annars är de inte det.

Det skall visst inta funka på alla typer av diff var det någon som hävdade, men jag vet inte.

Link to comment
Share on other sites

Man kan snabbt se om det är diff genom att hissa upp bilen bak och snurra på ett av hjulen, snurrar båda åt samma håll så e det diff, annars är de inte det.

Kan man se om det är riktig lamelldiff eller slungdiff då ?

Link to comment
Share on other sites

Man kan snabbt se om det är diff genom att hissa upp bilen bak och snurra på ett av hjulen, snurrar båda åt samma håll så e det diff, annars är de inte det.

alla bilar har väll en diff? du menar vell att om den har diffbroms snurrar det åt samma håll. har den bara en vanlig diff snurrar det åt notsatt. :blink:

om man inte kan hissa upp bilen fins det nåt sätt att se om den har diffbroms? förutom då att spinna loss och se om man får ett eller två svarta streck bakom bilen. :D

Link to comment
Share on other sites

Av någon anledning kallar man slutväxlar med diffspärr för "diffad", men egentligen är ju difrentialen den finess som tillåter hjulen att snurra olika fort, alltså det rakt motsatta. Knepigt, men så är det i alla fall. (tror jag ;))

Link to comment
Share on other sites

Man kan snabbt se om det är diff genom att hissa upp bilen bak och snurra på ett av hjulen, snurrar båda åt samma håll så e det diff, annars är de inte det.

alla bilar har väll en diff? du menar vell att om den har diffbroms snurrar det åt samma håll. har den bara en vanlig diff snurrar det åt notsatt. :blink:

om man inte kan hissa upp bilen fins det nåt sätt att se om den har diffbroms? förutom då att spinna loss och se om man får ett eller två svarta streck bakom bilen. :D

Nja, det är inte ens så enkelt. Beroende på hur hjulupphängningen är gjord kan man faktiskt rita två svarta streck även med bilar utan diffbroms. Detta gäller främst bilar med individuell hjulupphängning bak...

Sen finns problemet att identifiera visco-diffbromsar som finns på vissa Sierror. De innehåller en typ av siliconvätska som vid liten hastighetsskillnad mellan de båda hjulen är viskös, men när hastighetsskillnaden ökar så stelnar vätskan och låser därmed diffbromsen.

Link to comment
Share on other sites

Av någon anledning kallar man slutväxlar med diffspärr för "diffad", men egentligen är ju difrentialen den finess som tillåter hjulen att snurra olika fort, alltså det rakt motsatta. Knepigt, men så är det i alla fall. (tror jag ;))

ok då vet ja. :)

frågan kvarstår: hur ser man på en volvo 740 om den är "diffad" eller inte utan att skruva isär?

om man ska leta efter en på skroten är det ju bra om man sliper öpna varenda axel bara för att se om den är "diffad" :)

eller om man ska köpa en donator och vill se om den är diffad eller ej.

känner man någon skilnad på en 740 när man kör den om den är diffad eller ej?

Link to comment
Share on other sites

Av någon anledning kallar man slutväxlar med diffspärr för "diffad", men egentligen är ju difrentialen den finess som tillåter hjulen att snurra olika fort, alltså det rakt motsatta. Knepigt, men så är det i alla fall. (tror jag ;))

ok då vet ja. :)

frågan kvarstår: hur ser man på en volvo 740 om den är "diffad" eller inte utan att skruva isär?

om man ska leta efter en på skroten är det ju bra om man sliper öpna varenda axel bara för att se om den är "diffad" :)

eller om man ska köpa en donator och vill se om den är diffad eller ej.

känner man någon skilnad på en 740 när man kör den om den är diffad eller ej?

Om jag fattat rätt finns ingen märkning alls. Det blir att göra som dennis_f säger, snurra på ett hjul och se hur det andra rör sig. Men Volvo ska visst ha ett register över de bilar som levererats med diff(broms) och de som fått den eftermonterad hos dom.

Link to comment
Share on other sites

Igår var jag och hämtade en upprostad Sierra 2.9i -90 mest för att den hade skivbromsar runt om istället för de två andra vi köpt som envisades med att ha trummor bak :whip: . Körde ut bilen på en bit gräs för att testa om den mot förmodan skulle vara utrustad med diffbroms - i med växel och upp med kopplingen resuterade i två tuffa spår efter bilen... enligt min logik tyder detta på att jag fått med en diffbroms :D Har dock inte hunnit krypa in under bilen och kolla efter numret på den oljiga klumpen som sitter mellan bakhjulen ännu så än är jag inte säker :(

Betalade 3000:- för hela kalaset istället för 5000:- för enbart en diffbroms på skroten ;) Nu fick jag istället med drivaxlar och bromsok till bakvagnen + 4 aluminiumfälgar för lägre kostnad fast då måste jag iofs demontera delarna själv... Sen skall vi eventuellt köra med V6:an istället för Pinto-motorn i förtsa bygget för att spara de 7000:- man annars måste betala i miljödispens eftersom V6:an är utrustad med katalysator.

Link to comment
Share on other sites

Igår var jag och hämtade en upprostad Sierra 2.9i -90 mest för att den hade skivbromsar runt om istället för de två andra vi köpt som envisades med att ha trummor bak  :whip: . Körde ut bilen på en bit gräs för att testa om den mot förmodan skulle vara utrustad med diffbroms - i med växel och upp med kopplingen resuterade i två tuffa spår efter bilen... enligt min logik tyder detta på att jag fått med en diffbroms :D Har dock inte hunnit krypa in under bilen och kolla efter numret på den oljiga klumpen som sitter mellan bakhjulen ännu så än är jag inte säker :(

Betalade 3000:- för hela kalaset istället för 5000:- för enbart en diffbroms på skroten ;) Nu fick jag istället med drivaxlar och bromsok till bakvagnen + 4 aluminiumfälgar för lägre kostnad fast då måste jag iofs demontera delarna själv... Sen skall vi eventuellt köra med V6:an istället för Pinto-motorn i förtsa bygget för att spara de 7000:- man annars måste betala i miljödispens eftersom V6:an är utrustad med katalysator.

Jag vet inte om du ska vara för säker på att det är bromsad diff i den bara för den ritar på båda på gräs.

Saaben min ritar två lika långa på 1an på torr asfalt men på 2an blir det bara ett.

Men är det en bromsad diff så va det ju ett bra köp :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har en bakhjulsdriven bil utan differentialspärr (ej "diffad"). Beroende på hur jag gör, kan jag rita två streck eller få ett hjul att spinna loss. Beror lite på hur "elak" man är när man släpper upp kopplingen (har aldrig gjort det på asfalt, bara grus). Lättast är att svänga lite samtidigt och ha lite rull (typ 10km/h), iom. att man svänger så belastas ena bakhjulet mer än andra och det lättade innerhjulet spinner då oftast istället för båda.

Link to comment
Share on other sites

Nja, som sagt är jag inte säker... :icon_oops:

Skall jämföra numret på diffklumpen med listan som finns på Roadsters hemsida när jag väl får ner det oljiga fanskapet :blink: Jag vet att bakaxlar med individuell upphängning kan verka bromsade även om de inte är det när man bara gasar rakt fram, men med tanke på att bilen är oskattad och obesiktigad ville jag inte ge mig ut på några längre resor för att testa diffen ;)

Link to comment
Share on other sites

Låter enklare att bara hissa upp bilen och kolla hur hjulen snurrar.....

Tyvärr funkar inte det när det är Visco-diffbroms som på Sierrorna - de kräver viss hastighetsskillnad på hjulen för att siliconvätskan skall "låsa"...

Link to comment
Share on other sites

Vet inte varför så många ska ha diffbromsat på våran biltyp, det behövs ju inte egentligen.

Titta på Rs 1800 klassen som körs i sverige(har hjälpt en kille som vann serien 2000-2003) där kör dom med stela axlar och odiffat, zetec 1800 motor på ca: 150-160 hkr och där finns inga problem med att det spinner på ett hjul.

Det viktigaste på bilen är stötdämpningen och val av fjäder för att kunna få ner kraften i asfalten, så lägg pengarna på riktigt bra coiloverdämpare istället för på diffspärrar. :thumbup:

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

>>Jörgen

Problemet är ju att jag bara gissar vilka delar jag kommer att behöva/vilja ha när bilen är klar - blir ju lite svårt att provköra innan dess ;) Dock är ju sväng-gänget ganska överens om att diffbroms är trevligt på bana - likaså skivbromsar runt om, så det är därför jag har det på inköpslistan...

Link to comment
Share on other sites

om man ska testa om det slutväxeln är diffad genom att spinna loss borde det vell vara best om man har ena hjulet på tex gräs och det andra på asfalt.

för då kan det vell inte gå att rita streck både på asfalten och gräset samtidigt utan diff. bara en tanke men jag har precis vaknat så man kan ju fortfarande vara i mattmössan :D

Link to comment
Share on other sites

Jag hävdar fortfarande :) att vi inte behöver nån diffspärr till våra bilar, lägg dom som sagt på bra coilovers istället :thumbup: .

diffat behövs bara vid rattlåsracing(kanske) och om man inte klarar av att ställa in dämpare och fjädring rätt :hypocrite:

Caper ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag hävdar fortfarande :)  att vi inte behöver nån diffspärr till våra bilar, lägg dom som sagt på bra coilovers istället :thumbup: .

diffat behövs bara vid rattlåsracing(kanske) och om man inte klarar av att ställa in dämpare och fjädring rätt :hypocrite:

Caper  ;)

Jag kan utan omsvep erkänna att jag inte vet speciellt mycket om chassiinställningar - har läst lite böcker i ämnet men har ingen "hands on experience"... Sen säger jag inte att man måste ha diffbroms - bara att jag gärna vill ha det ;) Om det skulle visa sig att den Sierran jag köpt inte har det så kommer jag inte stånga mig blodig för att hitta det (ännu) utan glatt bygga vidare med det jag har...

Någon rattlåsrejsing lär det inte bli av mer än kanske för att testa - det är inget mål med bilen!

Link to comment
Share on other sites

hehe.. oftast... stör inte mig, men vill ni att någon tråd skall "delas" så är det bara att säga till så ordnar jag det..

jag gillar inte att kliva in å vara natzimoderator, men ber ni om ändring så fixar jag det givet... :)

Link to comment
Share on other sites

jag gillar inte att kliva in å vara natzimoderator

jodå, det gör du säkert. Vi döper om dig till Hacke istället eftersom du hackar på oss hela tiden.... ;)

Jag lovar att skärpa mig :icon_oops:

Ett stort tack Acke för att du orkar administrera detta över huvudtaget. :wohow:

Det betyder väldigt mycket tror jag för många av oss ute i landet, oavsett om man bygger eller ej. Man är helt klart forumberoende...

Och nivån här är precis lagom, rejsa.nu har lite för många miljkronors-bilar för att det ska kännas skoj för en simpel lådbilsägare som jag....

Nu var man där och Off Topicade igen...... ;)

Link to comment
Share on other sites

Haha.. "hacke".. ni e för söta... :whip: ;)

jag ser det personligen inte som ett problem och det är inget jättejobb att moderera här då ni alla sköter det så snyggt själva... :thumbup:

men som sagt, tycker någon att en tråd behöver "delas" eller flyttas eller liknande är det bara att höra av sig..

jag modererar för att ni skall trivas.... inget annat :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...