Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej! Har kollat in forumet ett tag,känner mig nu mogen att börja ett locostbygge. Fast jag har många frågor som jag hoppas kunna få svar på Har idag kollat med min lokala bilskrot och dom är med på att sponsra lite delar,motor drivlina plus smågrejor.

Skall höra med en mekaniskverkstad om lite rabatt på matril lite senare i veckan.

Nu lite frågor

1.vilket chassi skall jag bygga jag är 1.95 lång, vill ju få plats. :)

2.Vill bygga på volvo delar ,vad skall jag leta efter nästa skrotrunda?

Några start frågor ,det kommer fler senare när jag rätat ut dom här.

tack på förhand Jalle

Posted (edited)

Mycket klok idé att börja bygga. Välkommen som bilbyggare och "trådskrivare".

För mig finns bara en sak numera om jag skall följa en ritning. McSorley gjorde det jag fick fixa till själv men V8 bilen --- >>>>> McSorley 7:442 E-type.

Med 1,95 är det inget snack, det är en rymlig ram och du kanske blir den första att bygga en sådan på forumet. Den har allt bra med 7:4 plus allt bra med 7:442. Det är möjligen en gåta varför det dröjde till nyss innan den dök upp.

En 7:442 E-type sväljer Volvo, Pinto / DOHC, Saab eller ALLRA HELST en CHEVA!!!!!. Kör V8a, snälla....

Värm upp svets + kap + dig själv och kör igång.... du kommer inte ångra dig.

Förresten hur många axlar har du tänkt på bilen?

Edited by cealm
Posted

Antal axlar??? Nu hänger jag inte med ,förklara gärna. Vad för Volvo motor skall jag välja?

Posted (edited)

En B230 med M47 är en bra kombination samt en Volvo 740 bakaxel. En B230 kan köras med allt från förgasare till insprut med eller utan turbo. Det finns mycket att växa i och det är lätt med delar mm.

Det var hjulaxlar jag tänkte på om du skall ha 2, 3 eller 4 stycken. Förmodar att du kanske väljer 2?.

Edited by cealm
Posted

Cealm, nu ska du inte ge honom några idéer! Det räcker med en tok som tycker man ska räkna plåttjocklek i centimeter och axlar i tiotal.

Posted

Hej å wälkommen :)

BeLo chassiet är också en trevlig variant, finns ritningar på hemsidan, när den nu blir lagad nångång....

Bygger själv på ett sådant, något modifierat för att passa volvo-prylar dock, å jag är 1,93 lång.

Finns bilder i min tråd, där du ser hur mycket jag sticker upp ur rörhögen, det kanske du redan sett.

Annars är det bra att provsitta, så slipper du fundera.

Motor då, B230FK är trevlig då den bara har 136hk = besiktningsbar utan viktfusk, sen att den i princip är en nedställd fulltryckare är ju vääääldigt synd :)

Men ganska tung fast du ville ju köra volvo så :thumbsup:

P.S Om du inte känner till Cealm från tidigare så kan det vara svårt att förstå den interna humorn här ;) Du ska naturligvis bara ha två axlar, som nästan alla har. :)

Fler frågor?

Posted

Har ett förflutet i alfaträsket,kanske skulle bygga på en alfamotor tex 2.0 ts .Fast verkar bökigt, nån som vet?

Posted (edited)

inte bökigt..

Alfa ronny har ju byggt sin 7:a med transaxel.. dvs alfa växellådan hopbyggd med bakaxel klumpen .. sen har du Panzer som bygger med Ts motor med med en "vanlig" alfa vävellåda som bla användes i den sk Bertone cupen eller berlinorna.. en trevlig kombo.. iofs är lådorna inte så billiga.. är själv inne på den varianten till fruns 7 a..altså Alfa motor med front monterad växellåda.

Tja vad är bökigt... hur långt är ett snöre.. hur duktig är du eller kanske dina vänner eller hur stor är din plånbok.. allt är relativt..

Edited by Michael Th
Posted

Panzer bygger med alfa o alfa Ronny fast V6. Michael T tänker göra när han byggt några hus först.

Posted
Michael T tänker göra när han byggt några hus först.

inte byggt renoverar.. tyvärr stämmer det.. står ett naket schassie i garaget framvagn i bitar motor låda bakaxel plast delar..

förhoppningen nu är att bo i huset innan midsommar..blev en total makeover av huset dom senaste ca 2 åren....man hinner ju inte allt..

Posted

vill man ha gott om benutrymme kanske man ska ha en kort motor typ en v4, boxer 4 eller v6 och då ha växellådan lite längre fram för samma viktfördelning som en längre motor skulle ge.

Posted

Receptet på mitt bygge börjar sakta växa i mitt huvud.

Ram. McSorley 442E

Motor. Volvo B23 eller B230 modell oklart får se vad som finns inne på skroten.Just nu finns det en 240 GLT 84 som är intressant.

Växelåda. M47

Bakaxel. Volvo 740 Förslag på från vilken modell motages gärna..

Kaross. Kommer nog tillverka skärmar själv,noskon plus huv får vi se vad det blir.

Spindlar. Volvo 140 eller 160

Bromsok fram. skall se om jag får ett par brembo alu ok från en Alfa att passa

Vill gärna ha synpunkter på mitt recept.......

Posted (edited)

Synpunkt från mig på receptet som sådant ----> - Ett bra val!!!

Några detaljer:

- 442E = mycket bra att få en sådan byggd och se hur den blir med en ritning i botten.

- Bakaxel med utväxling 3:73 eller 3:54 kan vara bra. 3:73 finns det gott om. 3:54 är lite svårare att få tag på till bra pris finns nog inte lika många sådana i drift / på skrot.

- Köp nya ok.

Edited by cealm
Posted

Hej!

Jag är ju omnämnd så jag passar på och gör ett inlägg....

Bygger som sagt med en 75 TS motor och låda+bakaxel från 105 serien. Lätta fina prylar - lyfter i princip upp bakaxeln i ramen ensam.

Ramen är en Ron Champion bokram med 25mm förlängd hjulbas (Kom på att om jag förlängde den så kunde jag använda en standard bakre kardan från en Bertone = Locost!

Jag är ca 192 lång och alldeles för tung men får ändå plats i ramen, i alla fall på förarsidan - motorn sitter ca 25mm åt höger.

Colin byggde dessa bilar små och lätta och så tycker jag de skall vara. Stolar, rutor och sådant är värdsliga saker som inte behövs i en Seven..

Men det är väl det som är det fina med just dessa bilar, ingen kan säga att något är rätt eller fel. En kompis till mig som har en massa bilar i garaget, men de står mest stilla, brukar förfasa sig över att jag på min Spitfire använder blå ABA-slangklämmor. Han frågade mig om det var original med dessa klämmor på en Seven, och det är det ju för det är jag som bygger bilen alltså är det original.

Nog med filosofi...

Kom på att Alfa Ronny också har nämnts, det är hans gamla TS motor som jag har i min bil.

Varför skulle det vara bökigt med Alfa? Jag har redan konstaterat att det inte är speciellt tunga grejor så det är inte bökigt, har man en TS motor med originalsprut så har man en näst intill skottsäker kombination på ca 148 hkr.

Brembooken är fina ok som dyker upp lite då och då på Alfapower eller Alfa.org. Jag vill minnas att man använder Volvo ok på Alfa 75 när man tävlar med dem, stämmer det så borde ju Alfaoket passa på Volvospindeln - men som sagt det är vad jag har fått för mig.

Där har jag faktiskt sviktat för jag bygger med Sierraspindlar enligt Gibs bok.

//

JEK

Posted

Panzer,jag tror du drar in mig i alfaträsket igen :lol:

Letat efter byggtråd av din bil,finns det?

Vore kul med lite bilder.Hur långt gånget är bygget?

Posted

Hej!

Som sagt har man en gång smittats av Alfaviruset så är man fast...

Nej, jag har ingen tråd men om du skickar din E-postadress till mig så skall jag skicka lite bilder till dig.

Jag sitter i Linköping till på onskväll men sen kan jag fixa det.

Jag gjorde SFRO1 30/11 och har sen dess fått målat ramen och monterat golv och karossidor. Det mesta har ju varit monterat och ligger nu och väntar på att bli monterat. Har en del aluniniumjobb kvar innan jag kan börja med det.

Mitt mål var tidigare att åka ner och fira Alfas 100-års jubileum i Italien men då, som tur är(?), firandet har skurits ner till en helg och att man har uttryckt att det endast är Alfa som är välkomna så har jag lagt ner det hela. Kanske jag hinner få ihop den till den svenska klubbens firande i Sth den 28/8.

//

JEK

  • 2 weeks later...
Posted

Hej

Fattar inte riktigt skillnaden mellan McSorley 442 och 442E ramarna?

Kan någon förklara närmare?

Jalle

Posted (edited)

442E är "fetare i nosen.

442 = nosbredd cirka 620 mm = smal noskon = trångt i motorrummet (för en som är van vid breda bilar) = en v8a får plats men nej....... (648mm över nosen)

42 = är kortare än 442 och därigenom blir den bredare = bred noskon är rätt modell tex en som Dala7or har = V8an fär plats på bredden men i gengäld så är motorrummet för kort så det är ingen lyckad lösning och inte heller om föraren är lång 1,85 och mera plus om valet är en "klädd stol". Cockpit blir trång i längsled. (724mm över nosen)

442E = Lycka!!!!!! en kontruktion som kombinerar det bästa ur 42 och 442, dvs lång och fet och bred (724mm över nosen). V8 får plats både till längd och bredd. Stor noskon. Vem vet Jim Mcsorley kanske läste om CealmSeven V8 plus att jag varit i kontakt med honom........Nej han har nog bara kommit på att det saknades en modell förut.

Min V8 byggde jag som en ytterligare extra 442E (runt 740mm över nosen) men 442E fanns inte då så v8 bilen blev min egen konstruktion. Bygger jag en till så kommer jag absolut välja 442E kanske plusplus..... för jag vill ju ha stora bilar normalt. Det blev precis att stora noskonen räckte.

Ett förtydligande är att ingen av Bok, 42 eller 442 eller någon annan konstruktion är fel utan alla Sevenkonstruktioner är bra. Byggaren har ju valt sin modell. Jag som byggare är löjligt kär i stora bilar och nu finns det McSorley som passar även mig.

Hoppas det gav en hint om de ungefärliga skillnaderna.

Edited by cealm
  • 2 months later...
Posted

Då är Suzuki drivlinan på väg söderut igen för biläventyr i ny regi. Skall bli spännande att se när drivlinan slår rot och växer i den kommande bilen.

Det var kul att träffas IRL och hoppas åkturerna i båda CealmSeven bilarna kan hjälpa till om det skulle kännas tungt i byggeriet någon enstaka gång i framtiden..........

Posted

Vet inte om du behöver så stor ram som McSorley 442 även om du är 195cm lång. Jag är 190cm och min sjua har Lotusmått, men jag får plats att köra även om det inte är helt bekvämt. Men då är ju han som byggde den 176cm och pedalstället är placerat därefter. Utrymmet beror på så mycket mer än yttermåtten på ramen. Caterham (och Westfield också tror jag) har börjat med sänkta golv som tillval för att långa personer ska komma ner några cm extra, så det är en idé man kan sno också. Det bästa tror jag är om du åker till träffen på Kinnekulle och torrkör lite och framförallt ser olika varianter i verkligheten innan du bestämmer dig. Det ska ju stämma för dig både estetiskt och praktiskt i slutänden.

  • 2 weeks later...
Posted

trevlig Gtv -77?? förhoppningsvis inte en seven donator.. har själv 2 st ALFAROMEO alfetta 1.8 GT -76 or som står och små rostar på tomten...

Posted

Gtv-81 Ej längre i min ägo.Såldes i fredags :( Gör plats i garaget för ett locostbygge:)

Posted

Visste inte att dom kunde smårosta min donator e ju nästan borta och d e ju en -83 :)

Posted

Bromsok fram. skall se om jag får ett par brembo alu ok från en Alfa att passa

Kanonbromsar tillsammans med rätt belägg, dvs Ferodo DS3000. Hade en 75a med den uppsättningen som var riktigt bra trots kolvantal och storlek på skiva. DS3000 är banbelägg iofs men fungerar riktigt bra på vägen!

Sen att det är aluok gör det ju bara bättre ;)

Alfaträsket är skönt!!! ;)

Posted

Gtv-81 Ej längre i min ägo.Såldes i fredags :( Gör plats i garaget för ett locostbygge:)

Tydligen en sjuka till, att sälja sin Alfa för att skaffa en locost!! Gjorde sammaledes i våras. Min tokfina 70 GTV fick ny ägare och min 75a banträffbil fick också ny ägare, så nu har jag bara 166an kvar som "riktig" bil :)

Posted

Hej!

Jag gjorde tvärtom, köpte en 75TS för att kunna åka Alfa fram till det att min Seven blir klar. Enda sättet att bota viruset...

//

JEK

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...