Jump to content

Recommended Posts

Posted

Men visst finns det både dragande och tryckande slavcylindrar om man nu går den vägen.

Posted

Ser man på! Vilken modell tror du funkar bäst? Har kollat på Bildelsbasen efter 9-3 och 9-5 med 2-litersmotor, kan det vara rätt ?

Posted

Skickade en fråga till Burton Power vad som åtgick för en konvertering till hydraulkoppling med Zetec och fick svaret att följande komponenter behövs:

APC5 NOSE, 93.55£

HD4941 BEARING, 23,89£

APC6B TYPE 9 ADAPTOR, 44,36£

APC8 HOSE KIT, 37,01£

Med dagens fördelaktiga kurs skulle hela kalaset alltså gå på runt 2000:-, men då är inte huvudcylindern inräknad.

Blev dock lite sugen på att utreda SAAB-spåret lite mer, fast en ny slavcylinder med lager vill Mekonomen ha ca 1700:- för så jag vet inte om det lönar sig.

  • 3 weeks later...
Posted

Kolla vad jag har köpt! En alldeles egen Zetec, praktiskt förpackad i en småfnasig Mondeo från -94.

Knappt 13000 mil, 3 ägare, aldrig kokt och 3000 spänn. Körde den för egen maskin från Katrineholm.

DSCN0007Medium.jpg

DSCN0009Medium.jpg

Spinner som en katt! Svettas kanske lite olja, men det har den väl rätt till efter 17 år?

Ska försöka lyfta ur den snarast, men det blir nog tyvärr inte tid över förrän möjligen nästa söndag.

Posted

Grattis. Skall du skrota den med finmekansik känsla eller spränga ur motorn? Det sistnämnda är den snabbaste metoden.

Posted

Mitt förråd av tjeckisk sprängdeg har tyvärr gapat tomt sen nyårsafton så det blir nog ganska civiliserat. Men jag kanske använder ett och annat kraftuttryck och hytter med näven åt den.

  • 4 weeks later...
Posted

Sprängdeg sponsrar jag med som sann ford älskare! Kul att du fått tag på prylar,det närmar sej provtur....provkör min sjua med vire koppling så får du avgöra sen om det e värt att lägga pengar å tid på hydraul koppling....

Ha de/peter

  • 1 month later...
Posted

Bygget har varit inne i en lågintensiv fas i ungefär en månad nu, det har varit en del resande i jobbet och annat som pockat på uppmärksamhet. Finanserna har även de varit tämligen skrala vilket förstås också bromsat kreativiten något.

Jag köpte hur som helst på mig en noskon till MK Indy i början av månaden men kunde tyvärr konstatera att den inte passade. Det blir nog till att beställa en noskon från Saturn sports cars när ekonomin tillåter.

Bild040Large.jpg

Min alldeles egna Zetec sitter nu i alla fall på plats, jag har dock flyttat fram den ett par centimeter för att få rimlig frigång till ramen vid torpeden. Fästet till tändmodulen fick jag lossa för att det inte skulle kollidera med ramröret, det blir till att modifiera det något eller göra ett nytt.

DSCN2973Medium.jpg

Har även gjort om det bakre fästet till diffen, det första försöket blev en aning överdimensionerat.

DSCN2975Medium.jpg

Tyvärr inkräktar det lite på utrymmet för tanken så det får bli en liten invändig näsa i den.

DSCN2978Medium.jpg

DSCN2979Medium.jpg

Posted

family guy: Din bil skäms verkligen inte för sig. Snyggt jobbat!!!

Posted

Du är allt bra snäll du, tack så mycket för berömmet!

Nu lär det bli en del fixande i trädgården över sommaren, men jag ska inte glömma bort bilbygget helt. Avvaktar utbetalning från skatteverket innan midsommar, sen kanske man kan ringa SFRO.

  • 3 months later...
Posted

Idag har jag gjort SFRO 1, jag lastade bilen på trailer och åkte ut till Marlon i Norrtälje. Dumt nog så lade jag ingen presenning över och naturligtvis blev det monsunregn både dit och hem. Tror faktiskt att bilen blev lite rostigare för varje gång jag tittade i backspegeln..

Besiktningen gick på det hela taget bra, men jag fick trots allt en liten att-göra lista att bita i.

  1. Jag hade glömt att rätta till några särdeles uschliga svetsar runt stötdämpartornen i bak och fick en välförtjänt bakläxa.
  2. Boxa bärarmsinfästningar.
  3. Höj motor och växellåda för bättre markfrigång. Som det är nu har jag 8cm mellan marken och tråget och tråget sticker ner ca 5 cm under ramen. Lite saftigt kanske, så det kan jag köpa. Tyvärr lär det medföra att jag måste bygga scoop på huven.
  4. Marlon tyckte också att jag skulle luta motor, låda och diff några grader så att kardanknutarna får jobba lite. Skall nog gå att fixa utan större besvär.
  5. Styrstagen går inte riktigt parallellt med undre bärarmarna, så en liten antydan till bumpsteer kan märkas. Ska prova med att shimsa upp styrväxeln lite och prova, men då kommer nog dessvärre knutarna att hamna lite för långt in. Kruxet var väl att jag köpte en färdigkortad styrväxel och blev tvungen att kompromissa lite. I värsta fall har jag en till styrväxel som man skulle kunna korta.
  6. Och så, sist men inte minst; stötdämparlutningen. Bak bedömdes som ok, men fram rekommenderades att jag ska räta upp dämparna till ca 30 grader. Lyckligtvis har jag inte köpt några dämpare, så det blir nog trots allt ingen svår nöt att knäcka.

Och så till slut, namnet! I och med SFRO 1 måste ju bilen ha ett namn, så från och med ifag heter den kort och gott "Elgenthorpe VII mkI".

"Elgenthorpe" för att det lilla villaområdet jag bor i heter just "Elgentorp". Och det är ju gubevars en Engelsk bil!

"7" med latinska siffror bara för att verka märkärdig!

Och slutligen "mkI" för att liksom hålla dörren öppen för en uppföljare.

Mot SFRO 2!

  • 4 weeks later...
Posted

Bygget går nog bara lite segare än forumet just nu men arbetsordern från SFRO håller i alla fall på att betas av.

Invändningen mot den låga frigångshöjden har åtgärdats genom att höja motorn 35 mm, jag är nu alltså inne på min tredje omgång motorfästen. Frigången är nu åtminstone 11 cm och nedsticket tycker jag känns marginellt.

OKT11020Medium.jpg

OKT11012Medium.jpg

Dessvärre sticker nu motorn upp något i framkant så det får nog bli någon form av scoop eller bula på huven när den tiden kommer.

OKT11027Medium.jpg

OKT11029Medium.jpg

För att få till den önskade lutningen på kardanaxeln lät jag bli att höja växellådsfästet vilket gav en lutning på sådär i runda slängar 4°. Diffen lutades uppåt i samma mån och parallelliteten fastställdes på primitivast tänkbara sätt.

OKT11018Medium.jpg

OKT11017Medium.jpg

Den beryktade stötdämparlutningen har jag tänkt åtgärda genom nya stötdämparfästen. Stötdämpare är dock en hittills okänd disciplin för mig, så jag tar nog och slänger ut en separat tråd i detta ämne först.

Posted

Punkt 3: Varför inte bygga om tråget? Det finns ju dom som klämt dit samma motor utan en huvbula. All höjning är av ondo och så länge tråget inte tar i vid punka så ska det fanimej bara godkännas! Marlon har lite egna ideér ibland, jag tor han behöver lite motstånd bara. Jag tokkäftade med honom i flera dagar och fick blankt papper på båda besiktningarna! Och då har inte jag byggt helt "by the book", men jag har stått för och argumenterat för mina val!

Gillar namnet på Ditt Fordon, men om du tycker att det är märkvärdigt med romerska siffror så vad fan är det då med ett h och ett e i elgentorp??prop.gif

Kör på nu Ronny, kommer snart och kollar!

Posted

Varför en SFRO besikta med motorhuv när det inte krävs. Tänk så många gram du kan spara in.......... Att just jag måste påtala en sådan självklarhet. Borde faktiskt Drake nämnt redan i hans förra inlägg. Måste hänt något efter han passerade L (obs romerk siffra).

Posted

Hmm, vuxenmobbing va?

Det är nog dags för Hells Gubbs att äntra bågarna och ta en tur till Arboga och snacka förstånd.

Capisce?

Posted

Jag har faktiskt gjort om tråget. Eller rättare sagt; Axinge har gjort om det under mitt överinseende, då jag ännu inte kan TIG-svetsa i aluminium var mitt bidrag till arbetet mer av teoretisk natur. Höjdmåttet snodde jag rakt av från Scolar och det går kant i kant med kopplingskåpan på undersidan.

En bula på huven får man väl tåla annars, men i och för sig skulle man ju kunna prova att sänka någon centimeter till. En motorhuv vill jag nog i alla fall ha, trots de uppenbara olägenheterna en sådan utsmyckning tillför. Jag är ju ingen Hotrodder.

Igår laborerade jag med nya övre bärarmar för att ge plats för upprätade stötdämpare, det verkar funka bortsett från att hylsan för camberjusteringen måste kortas av ett par centimeter.

En av de mer uppenbara nackdelarna med att inte ha byggt något förr måste vara att man inte har en jefla aning om någonting, t.ex. vilken diameter en coilover till en sjua brukar ha. Jag tog därför det säkra före det osäkra och tillverkade en naturtrogen modell med ytterdiameter 85mm, det borde väl trots allt vara väl tilltaget? Denna irr-coilover provmonterades enligt nedan.

2011-10-12003.jpg

Posted

Hejsan

Jag har några olika noskoner som jag kan ta med ner till dej för provning så att du slipper köpa flera som inte passar, kan de va nåe ?

PeÅ

Posted

Det var ett storstilat erbjudande, men jag har en noskon som passar nu. Lämnade tillbaka MK-konen och köpte en från Saturn Sports Cars i stället, den sitter som en smäck. Men jag har fortfarande inga skärmar och är öppen för förslag till huv och scuttle. Tänkte göra huv och scuttle av aluplåt, men jag håller alla dörrar öppna.

Posted

Skönt att se dig aktiv i garaget igen :lol:

Ang. markfrigången så har jag för mig att det finns en rek. på 75mm till lägsta punkt, så det klarar du ju igentligen..

Annars kan du höja motorn lite tillfälligt med mellanlägg vid motorkuddarna o för att slippa bulor så lägger du en 25x25 profil uppe på ramen så att du tillfälligt höjer noskon, huv o scuttle att du sen glömmer montera dit dessa är ju bara ditt bekymmer :)

Skulle du ändå behöva så har Saturn gjort en ny modell på huv med större scoop, har tyvärr inte måtten på den men kolla med Andy isåfall.

Kämpa på Janne

Posted

Tack för de uppmuntrande orden, Janne!

Ja, än så länge har jag bara punktat de nya motorfästena så det kan ju hända att de slinker ner en liten bit igen.

Ska kolla med Saturn vad de har på lager.

Posted

Idag har jag gjort nya, kortare camberjusterare. Tyvärr så kan jag inte längre använda mina snyggingar med invändig sexkant , men utvändig sexkant är ju inte fy skam det heller. Som tur var hade jag en bit sexkantämne liggande som räckte till två sidor.

2011-10-12012Medium.jpg

2011-10-12011Medium.jpg

Nu finns det i alla fall gott om plats för den imaginära coilovern.

Posted

Jag vet inte om jag gillar din övre bärarm Ronny. Det blir ju en del krafter där vid inbromsning, det är därför dom alltid är vinklade in mot leden. Nu får ju svetsarna ta all kraft. Tror tyvärr att du får nedslag på den konstruktionen om du inte vinklar om dom. Annars ser det ju skitfint ut.

Posted

Jag vet inte om jag gillar din övre bärarm Ronny. Det blir ju en del krafter där vid inbromsning, det är därför dom alltid är vinklade in mot leden. Nu får ju svetsarna ta all kraft. Tror tyvärr att du får nedslag på den konstruktionen om du inte vinklar om dom. Annars ser det ju skitfint ut.

vilka snygga coilovers - här finns kreativitet

kenneth

Posted

Jag förstår vad du menar, men bärarmarna är inte riktigt klara än. Tänkte förstärka dem med 3mm plåt på något snyggt sätt, återkommer med bilder.

Tack för berömmet! Jo nog har man en konstnärlig ådra, jag tycker liksom att jag fångat uttrycket hos en coilover rätt bra.

Posted

Så bra att det löste sj med nos kon. Har även ett par extra bakskärmar, hur breda behöver du ? jag gjorde huv i aluplåt, funkar kanon.

samma leverans erbjudande på skärmar som noskoner......

PeÅ

Posted

Tog en liten paus i det tunga arbetet med hjulupphängningarna och monterade mina flong nya strålkastare, Hella från Swedol. (Tack till Daffe för tips och konsultation!)

Så här glad blev bilen då.

008.jpg

006.jpg

Än så länge är fästena bara punktade, men visst ser den go och glad ut med lyktorna upphissade en liten bit? Lite som de där grodbakelserna de brukar ha på kondis.

Tanken är väl mest att gardera sig avseende siktvinklarna.

Kylaren som skymtar innanför noskonen kommer från en Polo, den inhandlade jag vid mitt premiärbesök på returbilen i Västerås i fredags.

Idag ska jag kröka lite rör på jobbet, sen blir det jobb med bärarmarna igen.

Posted

Din bil blir bara finare och finare. Jag gillar när strålkastarna "kommer upp lite" som grodögon (eller ploglampor). .

Det passar på Sevenbilar med eller utan V8.

Posted

Tack så mycket för komplimangen! Naturligtvis är det inte enbart av estetiska skäl, en hög placering av lamporna gör ju också att de inte skyms av eventuella frontmonterade redskap.

Igår gjorde jag en ny övre bärarm, denna gång vinklade jag in rören vardera 15 grader. Den imaginära coilovern hade inget att invända och jag tror nog att detta skall både hålla och bli godkänt. I och med att jag använder 25mm rör i stället för 20mm och har förstärkt med 5mm plåt borde marginalerna vara på min sida.

002.jpg

Posted (edited)

[ Ser bra ut! Det kommer säket att bli helt godkännt.

Lars

Edited by lassen50
Posted

Såja, nu är det bra! Om du vill så kan du få låna en2,25 fjäder av mig så får du exakt mått. Om du nu inte ska ha den klenare 1,9-tummaren.

Men varför har du gjort bärarmen asymetrisk, är det för att ställa caster eller? Nu är det ju oceaner av luft emellan. :prop:

Posted

Asymmetrin har ingen märkvärdigare förklaring än att den ser ut så i boken, nu har jag visserligen gjort infästningarna annorlunda för att kunna ställa caster så egentligen är det säkert onödigt.

Lånar gärna en dämpare så småningom, men nu ska jag försöka gå vidare med att komplettera ramen så att jag får den lackad nån gång.

  • 2 months later...
Posted

Nej då, det har bara tappat fart men nu håller jag på att få upp ångan igen. Ska försöka få alla fästpunkter och liknande som behöver svetsas klara så att jag kan lacka ramen.

Har funderat på Stoneleigh, det var ju väldigt skoj förra året så visst är man sugen. Kan inte du slänga ut en tråd i ämnet för att pejla intresset?

Posted

Det har du alldeles rätt i, och jag har faktiskt lyckats skärpa till mig de senaste veckorna. Det har varit så mycket annat som pockat på uppmärksamhet, men nu får det vara nog!

Ska försöka få ramen lackad innan januari är slut.

Posted

ÖKA RONNY!!!!!!...................................................................... :racesmile:

  • 2 weeks later...
Posted

Nu har det i alla fall hänt lite grejer! Ramen är äntligen lackad, muntert sommarsvart tronar den nu i garaget i väntan på påklädning!

Listan från SFRO 1 är avbetad och fästen och lite extra knutplåtar har tillkommit.

IMAG0455.jpg

Färgen till ramen blev svart POR-15 medan länkarmarna är målade i Rust-oleum Combi Color, svart sidenmatt. Vilken som är bäst får framtiden utvisa, men Combi Color var helt klart lättare att ha att göra med.

Nu ska jag pyssla lite med tanken, sen blir det till att ge sig på scuttlen. Frågan är hur man lägger upp det bäst sen, det är ju naturligtvis frestande att smälla ihop allt och få bilen på hjul igen men det kanske är smidigare att göra panelerna nu när ingenting är i vägen och man relativt lätt kan bolla runt med ramen.

Någon som har några förslag på lämplig turordning?

Posted

Alla paneler är utanpå jobb och störs väl inte av att motor, växellåda mm är på plats, eller?

Några tips att anta eller förkasta.

- Dela panelerna, föreslår en framifrån till första stället där ramen viker, nästa panel till "cockpit" och tredje panelen täcker cockpit till framkant på bakskärmen. Möjligen att du har bara paneler i två delar. Då framifrån till cockpit som första och sedan cockpit-panelen. Panelerna läggs omlott 10-15 mm

- Gör bakre panelen, tredelad. En vänster, en höger och täck sedan med en mittre.

Jag hade hela paneler på sidorna och bak på bil nummer ett. Till bil två blev jag klokare, i all fall på bakpartiet, den gjordes tredelad direkt. Sidopanelerna är på höger sida tredelade och på vänster tvådelade. Varför då? Jo båda var två delade först sedan skulle jag byta startmotor eller om det var något annat. Fick plocka av en massa i onödan. Jag kapade den främre så nu kan jag ta bort paneldelar fritt på bilen om jag behöver komma åt utan att få hela bilen naken i onödan.

Mitt bärande argument är "Lätt åtkomligthet".

Ett extra tips är att börja med sidopaneler efter bakre bärarmsfästet. Det är bara jobb och krångel med dessa täckplåt som sitter mest i vägen.

Ytterligare ett extra tips låt INTE panelrna vika runt nedre ramröret. Väljer du vik-metoden kommer du tids nog förstå varför jag ger detta tips. Förmodligen klarnar tipset redan vid monteringen. Annars vid första demontering och återmontering.

Panelernas ovansida kan dock med fördel vikas 10 eller 15mm om man vill.

För säkerhets skull så vill jag nämna att detta är mitt högst personliga tyckande och andra kan tycka precis tvärtom i allt eller i delar av "allt"

Posted

Tack för de utförliga tipsen, jag ska nogsamt ta dem i beaktande. Hur som helst har jag ännu inte aluminiumplåt i tillräckliga mängder hemma, så till helgen får det nog bli pyssel med bensintank och annnat.

Posted

Idag har jag fått ihop något som förhoppningsvis ska bli en "Scuttle", ska köpa lite aluminium i veckan och håller tummarna för att det är ett förlåtande material.

IMAG0459.jpg

Färgglädjen känner inga gränser i garaget, här har störtbågen fått sig en strykning Rust-oleum combi color, svart sidenmatt.

IMAG0461.jpg

Posted

Lite experimenterande med aluplåt, i brist på både vana och relevanta verktyg blir resultatet lite sådär men kan nog duga.

Saknar möjlighet att klippa plåt, så all kapning blir med sticksåg. Blir lite taggigt, men med lite planering sågar man på en sida som inte kommer att synas.

IMAG0468.jpg

IMAG0469.jpg

Scuttlen var däremot klurigare än jag trodde. Hade hoppats att jag kunde använda den raka originalsidan av plåten i framkant där aluplåten på scuttlen ska möta huven, men det verkar tyvärr inte möjligt utan att kapa till. Får märka upp hur det ska se ut och åka till plåtslagaren eller nåt.

Posted

Du ser ut att ha plåtslagartalang. Vill du förenkla scuttleklädseln kan du tredela den. Så sätter du ihop de tre delarna med två nitrader. Har man stålplåt kan man svetsa istället. Al-plåt går också att svetsa i och för sig men.. Kommer se riktigt tufft ut. Om du sedan inte säger att det var för det var svårt att få till scuttlen så kan jag lova dig att åskådarna av bilen kommer se och minnas de fina nitraderna. Varför vet jag sånt här måntro? Ingen vet...och jag kommer inte att berätta något.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...