Jocke4U Posted April 11, 2010 Share Posted April 11, 2010 Hej, När jag skulle montera drivaxeldamaskerna så lyckades jag förstöra ett band med Biltemas verktyg http://www3.biltema.se/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Chassi/Monteringsband/ så jag köpte ett par av deras monteringsband. De som följde med damaskerna var mer av typen buntband i metall medan biltemas vet jag inte vad jag skall kalla. Verkar inte finnas någon "spärr" och fattar tusan inte hur dessa skall sättas. Någon som har tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 11, 2010 Share Posted April 11, 2010 Du viker väl den bara uppåt? flärparna viker du sedan över från sidorna för att säkra,typ. Jag bara gissar :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 (edited) Är det inte sådant band du bara drar åt för hand och "klickar i" och sedan tar en tång på en upphöjning och klämmer den ihop för att sträcka bandet? Edit: Såg nu att det fanns en länk och de jag menar är då inget som bandet i länken :) Edited April 12, 2010 by Krolleg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 det på bilden verkar vara som det Killkenny beskriver. de ska inte dras hårt för då skadar man gummibälgen. ett buntbant med lite lagom bredd på går alldeles utmärkt att använda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 12, 2010 Author Share Posted April 12, 2010 Krolleg: Nej, men sånt sitter på axelsidan av damasken. Ok, vanliga buntband är ju klart enklare men skall testa med vad Kilkenny skriver. Sen är väl åldersbeständigheten på buntband inte lika bra men det är ju då också enkelt att byta :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 (edited) Det finns buntband i rostfrittstål hos biltema. Finns även hos välsorterade elinstallatörer. // Peter Edited April 12, 2010 by Thornad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 åldersbeständigheten är bra på buntband. titta under huven på en gammal bil där kablar är uppsatta med dylikt. Svarta tål solen bättre och under bilen lär inte UV strålningen vara nån fara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 12, 2010 Author Share Posted April 12, 2010 Det finns buntband i rostfrittstål hos biltema. Ja, se på tusan...dom ser precis som de som följde med drivknutarna :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 Varför inte Ford orginal? Köpte mina där. De är av den seriösa typen som kläms fast med ett verktyg. Av någon skum anledning som jag inte förstår säljer Biltema verktyget http://www2.biltema.se/Archive/Product_images/19/Large/19-1327_l.jpg men inte själva klämmorna. Verktyget fungera som sagt på Ford orginal. Vill minnas att man ville ha ca 20 spänn styck... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 13, 2010 Share Posted April 13, 2010 Varför inte Ford orginal? Köpte mina där. De är av den seriösa typen som kläms fast med ett verktyg. Av någon skum anledning som jag inte förstår säljer Biltema verktyget http://www2.biltema.se/Archive/Product_images/19/Large/19-1327_l.jpg men inte själva klämmorna. Verktyget fungera som sagt på Ford orginal. Vill minnas att man ville ha ca 20 spänn styck... inget konstigt med det.både de och andra säljer verktyg men inte själva skruven eller vad det är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted April 13, 2010 Share Posted April 13, 2010 Skruven? Lite märkligt tycker jag ändå det är att man säljer ett specialverktyg för att montera speciella band som man inte säljer. Undrar varför. Alla som köper tången borde ju vara spekulant på banden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 13, 2010 Share Posted April 13, 2010 ja t.ex. torx verktyg men inga torx skruv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 14, 2010 Share Posted April 14, 2010 Meca har en sats med universalklammor,1260-5020601. 40:- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted April 14, 2010 Share Posted April 14, 2010 Meca-banden här ovan funkar skitbra! Jag har använt sådana flera gånger och de gör jobbet de ska och är helt klart värda sina pengar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted April 14, 2010 Share Posted April 14, 2010 ja t.ex. torx verktyg men inga torx skruv. Nu svävar vi iväg lite men i stort sätt alla byggskruv som Biltema säljer är torx. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted April 14, 2010 Share Posted April 14, 2010 Meca har en sats med universalklammor,1260-5020601. 40:- Samma som Ford orginal men Meca är billigare. Tillsammans med tången från Biltema blir det perfekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts