Marcus a Posted May 9, 2004 Share Posted May 9, 2004 Gör en ny tråd pga att jag inte kan komma in på den gammla "sidan kan inte visas".... Börjar få lite ordning på sladarna nu iaf:) TFI-modulen vad är det för något? Hur ser den ut? vart sitter det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 10, 2004 Share Posted May 10, 2004 Hej Det är vad man brukar kalla tändmodul, sitter på ena innerskärmen och är en svart platt dosa, monterad på en bit aluminium. Kontaktstycket har 5-7 poler ungefär, och är platt det också. Har man en tidig Sierra EFI med Motorcraftfördelare sitter den direkt på fördelaren. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted May 10, 2004 Share Posted May 10, 2004 Visst är det kul med elen....detta är nog den del av projektet som absolut kommer ta längst tid :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted May 10, 2004 Author Share Posted May 10, 2004 Tid kommer det att ta=) Det som finns som jag vet är två stycken svarta enheter. En liten som det är två slangar på, och en större med massor med slangar på:) Är tyvärr inte i närheten av garaget så kan inte kolla vad som är vad... Har kolla i schemat och där benäms den mindre av dom två som tändmodul... Men som jag TROR så är det yterligare en som heter tfi modul, eller har jag helt fel då? Hur tidigt är det med dom med motorcraft fördelare? Ska fixa fram bilder i morgon så ni får identifiera grejorna åt mej:) Tack på förhand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted May 10, 2004 Share Posted May 10, 2004 jag ska strax till garaget...kan ta kort på några svarta grejer då :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted May 10, 2004 Share Posted May 10, 2004 då ska vi se... först ska det vara TFI-modulen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted May 10, 2004 Share Posted May 10, 2004 sen kolkanisterfiltret som diskuterades i en annan tråd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted May 10, 2004 Share Posted May 10, 2004 sen vette tusan :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 11, 2004 Share Posted May 11, 2004 Hej Det är mapsensorn, sitter bara på Pinto med katalysator. Marcus, vad har du för årsmodell på motorn, och visst är det en insprutad maskin? /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted May 11, 2004 Share Posted May 11, 2004 Det var en enormt fet map-sensor. Den som jag har köpt till mitt bygge är stor som en tiokrona, med slanganslutning och fästen på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted May 11, 2004 Share Posted May 11, 2004 tackar :notworthy: nu vet jag inte bara hur den fungerar utan också hur den ser ut. :D :D :D :D :D :D / viggen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted May 11, 2004 Author Share Posted May 11, 2004 Har tre svarta burkar.. Filtret, den som jag bifogar och en till som jag glömde ta kort på. Filtret hur och vart ska det anslutas? Den som jag bifogar bild på vad är det för någon? Kan det vara tfi modulen men utan alu platan:)? Den sista som jag glömde ta kort på. Det är två stycken slang anslutningar på den, får för mej att den ska sitta på insuget!? mycket möjligt att det är map sensorn då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted May 11, 2004 Author Share Posted May 11, 2004 Här är väl filtre också:) Vad ska anslutas vart? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted May 11, 2004 Share Posted May 11, 2004 den ska anslutas till luftningsventilen/backventilen på tanken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted May 11, 2004 Author Share Posted May 11, 2004 Ber så mycket om ursäkt... Det var två burkar filtret och map sensorn(bild) Blir jag du tvungen att köpa en tfi modul? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted May 11, 2004 Share Posted May 11, 2004 det kan nog de som byggt megasquirt med hålla med om om man jämför stl. på map sensor.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted May 11, 2004 Share Posted May 11, 2004 Det är den map-sensorn jag har :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 12, 2004 Share Posted May 12, 2004 Hej Marcus, du har en kat-motor alltså (eftersom du har mapsensor) och då är TFI-modulen löst monterad på innerskärmen. Om du letar upp min Capri i "Våra banåkarbilar" på www.rejsa.nu, så anar man en TFI-modul på högra innerskärmen på en av de senaste bilderna. Fords mapsensor är ju gjord för att sitta oskyddad i motorrummet, det är därför den är stor ;-) /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted May 12, 2004 Author Share Posted May 12, 2004 Okej.. ska kolla det:) Får åka till skorten då och köpa en sådan... Skit också att jag missade den:( Tack för all hjälp!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted June 5, 2004 Share Posted June 5, 2004 :oopsx: Vart ska slangen från mapsensorn gå nånstans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted June 5, 2004 Author Share Posted June 5, 2004 Upp på insuget får jag för mej. Eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted June 10, 2004 Share Posted June 10, 2004 Hej Ja, ansluts till en nippel på insuget. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts