Stefan Berglund Posted November 5, 2013 Author Share Posted November 5, 2013 Rattnav samt ratt har vi fått ordning på, stolar köpta av krolleg, karossen nästan klar i england, ny Tig-svets beställd. Det rör på sig i plånboken! :) Har fått jobb på SSAB Tubes och kommer börja där inom en månad. Riktigt spännande och en kul utmaning! De tillverkar bl.a. höghållfasta rör till racingbilar. Det vore nått för ett lättviktsbygge det. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totte_Skara Posted November 5, 2013 Share Posted November 5, 2013 Docol rör IS DA SHIT !! Snart är CroMo rör från USA ett minne blot... :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted December 1, 2013 Author Share Posted December 1, 2013 Fick hem karossen häromdan. Vi landade på 13000kr rätt exakt. Då valde jag stänkskydd till bakskärmarna i kolfiber samt kolfiberframskärmar. Kvalitén är klart över förväntan! Har bara packat upp noskonen samt nån skärm och kikat på men det ser superbra ut. Det här behöver inte spacklas och lackas om! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 Kalas. Måste komma upp o titta lite, börjar bli dags att börja med grabbens bygge, och det låter intressant att få alla rör o kaross för ca 20000 från dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted December 1, 2013 Author Share Posted December 1, 2013 Karossen åker till Örebro på Fredag eftermiddag så du får ligga i om du vill kika på bitarna innan. Alternativt får väl Johan svänga in hos dig. :) Grejerna var väldigt fint emballerade, går nog inte att göra det mycket bättre inom rimliga gränser. Bubbelplast, kartong å sen bubbelplast igen. Mycket tejp runt hörnen. Elsystem samt bälten är det som måste införskaffas nu. Rör till en bur måste även funderas på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted December 1, 2013 Author Share Posted December 1, 2013 Lite synd att Equinox inte har instrumentbräda med ratten på vänster sida. Det hade ju varit skönt att även slippa tillverka den. Men men... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted November 25, 2014 Share Posted November 25, 2014 Trådlyft.. Hur går det med husrenoveringen? Och hur står det till med bilbyggandet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted March 20, 2015 Author Share Posted March 20, 2015 (edited) Ojsan! Den här har jag missat. :) Kan väl skriva nån rad. :) Det går väl lite segt med alltihop. Varannanveckas pappa numera som du redan vet. Det där tog mycket energi... Men nu är det bra igen! :) Jobbar numera på SSAB Tubes, det är alltså vi som tillverkar de "hypade" Docol R8 rören. I min maskin (jo, det är faktiskt bara jag som kör den) tillverkar jag dock Hardox rör i dimension från 76-133mm. Har skalat bort alla småprojekt jag haft förut. Till slut orkar man bara inte mer. Nu koncentrerar jag mig på 3 saker. Det är ungarna, huset och så är det att ställa iordning en liten mekanisk verkstad i mitt lilla garage. Det är sånt där jag gillar. Lära sig hur man tillverkar grejor, mäta, klura. Hittills har jag plockat ner en Köping S8S i småbitar, gjort rent, målat upp och delvis renoverat den. Fått hem en rundslipmaskin som är hyfsat rengjord numera samt ska kopplas ihop inom kort då jag faktiskt behöver använda den. Köpt en liten CNC-fräs (typ förra veckan) som jag håller på att lära mig använda. Införskaffat diverse mätverktyg som jag också försöker lära mig använda. Väldans skoj! :) Så är läget! Bilbygget kommer säkert att fortsätta nästa vinter. De delar som varit krångliga att få tag i kan jag ju numera tillverka själv. :) /Stefan Edited March 20, 2015 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted March 21, 2015 Share Posted March 21, 2015 Bra att det är bättre nu! Jag ska komma upp så d får ta en åktur så du får tillbaka all inspiration inför vintern. Trevligt med en sån maskinpark i garaget, kan komma till pass. Jag antar att du har planer för dom, eller bara för hobbybruk? Du borde bli med ner till Kinnekulle och filma med din hexakopter, har sökt efter bilder o filmer från dig, men hittar inte så mycket iom att jag inte använder Facebook. Länk? vi ses, och lycka till med maskinerna. Christer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted March 21, 2015 Author Share Posted March 21, 2015 (edited) Hexakoptern är/var ett småprojekt, hehe... *borta* Nä, har inga direkta planer för maskinerna. Maskinparken kommer nog utökas hela tiden. Köper grejor när jag inte behöver dem, det brukar ju bli billigast då. ;) Tar inte åt mig jobb alls i de där. För det första känner jag mig inte säker nog på dem än, och för det andra så har jag inte tid med det. Eventuellt kommer jag nog starta ett litet företag i framtiden. Maskinerna ska få tillverka nya maskiner, det är det enda målet nu. En rörbock, en "Magnabend" och lite andra smågrejor står på tillverkningslistan. Samlar på mig delar till lite allt möjligt. ;) Edited March 21, 2015 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted March 21, 2015 Author Share Posted March 21, 2015 (edited) Edited March 21, 2015 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts