Fredrik i Trollhättan Posted April 2, 2010 Posted April 2, 2010 Det där med motorns rotationsriktning tycker jag det är lite svårt att prata om. Mot/medsols brukar man säga men från vilket håll betraktar man då motorn? De startmotorer som jag har tillgång till (Ford och Saab) snurrar alla medsols sett från "drevsidan". Jag skulle vilja hitta en startmotor som går åt andra hållet. Vilka motorer är det man inte kan använda i en sjua p.g.a. motorns rotationsriktning? Kanske har dessa startmotorer som går åt andra hållet. Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 2, 2010 Author Posted April 2, 2010 Det skulle alltså vara en framhjulsdriven bil som har växellådan på höger sida (sett innefrån bilen). Bilar som konstruerats som högerstyrda i första hand? Japanska bilar? Quote
Christer J Posted April 2, 2010 Posted April 2, 2010 Jag har några VW Audi och nissan liggande som går motsols. Vad ska du ha den till? Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 2, 2010 Author Posted April 2, 2010 Eldriven backväxel. Men jag vill ha startmotorn framför kuggkransen av packningsskäl. Vilka modeller av VW/Audi? Formatet är också viktigt. Quote
Christer J Posted April 2, 2010 Posted April 2, 2010 Ok då behöver du en startmotor med främre lager. Vissa VAG har ju bussningen i växellådshuset. Jag har en Nissanstart som kanske kan passa? http://www.autokatalogen.se/wls/view_article_info.do?articleNo=15001&nodeIdNo=295425 längden är 235 mm Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 2, 2010 Author Posted April 2, 2010 Längden är inte så känslig. Det är värre med höjden (eller tjockleken). Jag tänkte placera motorn "klockan halv fem" i förhållande till kuggkransen. Klockan 3,6 och 9 finns det dåligt med plats. Jag kan se att solenoiden sitter lite illa till på den motor du länkar till. Optimalt hade ju varit att ha solenoiden på "insidan" (på samma sida som öppningen mot kuggkransen). Kan du mäta motorns övriga mått åt mig? Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 2, 2010 Author Posted April 2, 2010 (edited) Antar att det här är en motor av typen som har lagringen i växelhuset. Inte omjligt att fixa ju. En konsol med ett lager i. Är den passande till en Audi/VW? Hur hittar man vilken? http://www.autokatalogen.se/wls/view_article_info.do?articleNo=25642&nodeIdNo=295425 Edited April 2, 2010 by Fredrik i Trollhättan Quote
Christer J Posted April 2, 2010 Posted April 2, 2010 Höjden är 140 mm. Dessvärre hade jag ingen med öppen nos och rotation motsols, det hade varit perfekt, som dennahttp://www.autokatalogen.se/afw/karlskoga/view_article_info.do?articleNo=24873&nodeIdNo=295425 Jag har en billig till Mazda annars som är något kortare 210 m, men samma höjd. http://www.autokatalogen.se/afw/karlskoga/view_article_info.do?articleNo=15019&nodeIdNo=295425 Den är utgången, så den får du för 500:- Renoverad och OK. Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 2, 2010 Author Posted April 2, 2010 Höjden är 140 mm. Dessvärre hade jag ingen med öppen nos och rotation motsols, det hade varit perfekt, som dennahttp://www.autokatalogen.se/afw/karlskoga/view_article_info.do?articleNo=24873&nodeIdNo=295425 Blir inte den knepigare att lagra än den jag länkade till? Som jag fattar så är axeln stationär och kugghjulet rör sig längs med. På den du länkade till verkar hela navet röra sig. Mazdamotorn du länkade till går medsols. Blir det rätt? Från vilket håll ser man på motorn när man konstaterar vilket håll den snurrar? Jag ska mäta lite i bilen och se vilken plats jag har tillgång till mer exakt. Quote
cealm Posted April 2, 2010 Posted April 2, 2010 Gör även en koll på minstarters till V8or små smidiga och ruggigt starka. Nya är billiga också, runt 1200kr, (plus eventuell frakt) Quote
Christer J Posted April 2, 2010 Posted April 2, 2010 Jag tog fel på Mazdastarten. Den roterar medsols.. Den du länkar till är till gräsklippare och i svagaste laget skulle jag tro. Tror mer på CS1062 till VAG. Den har lagring i gaveln. Dessutom kan du ju vrida solenoiden åt vilket håll du vill. Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 2, 2010 Author Posted April 2, 2010 Jag tog fel på Mazdastarten. Den roterar medsols.. Den du länkar till är till gräsklippare och i svagaste laget skulle jag tro. Tror mer på CS1062 till VAG. Den har lagring i gaveln. Dessutom kan du ju vrida solenoiden åt vilket håll du vill. Ok. Så den har lagringen innanför kugghjulet? Kan man vrida solenoiden skulle det ju kunna bli bra. Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 2, 2010 Author Posted April 2, 2010 Gör även en koll på minstarters till V8or små smidiga och ruggigt starka. Nya är billiga också, runt 1200kr, (plus eventuell frakt) Var hittar jag enklast en sån? Quote
Christer J Posted April 2, 2010 Posted April 2, 2010 Ok. Så den har lagringen innanför kugghjulet? Kan man vrida solenoiden skulle det ju kunna bli bra. Eftersom den inte har "nos" som andra startmotorer så finns det ju inget som hindrar hur du vrider den. Quote
cealm Posted April 2, 2010 Posted April 2, 2010 (edited) Tex: http://www.agwprodukter.se/gallery_15.html Jag kommer nog köpa en sådan till V8an från www.agwprodukter.se Kommer även köpa en förgasare från dem. Firman finns i Lindesberg så det är nära Arboga. 1200 till en "vanlig Cheva". 1700 till bla. Cadillac. Edited April 2, 2010 by cealm Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 2, 2010 Author Posted April 2, 2010 Eftersom den inte har "nos" som andra startmotorer så finns det ju inget som hindrar hur du vrider den. :doh: Så självklart när man tänker efter. Och den behöver ingen yttre lagring? Quote
Christer J Posted April 2, 2010 Posted April 2, 2010 :doh: Så självklart när man tänker efter. Och den behöver ingen yttre lagring? Nej, den modellen har lagringen i gaveln. Många andra VAG startmotorer har lager i vxlådan, men då sticker drevet och axeln ut i tomma luften. Som på denna tex http://www.autokatalogen.se/afw/karlskoga/view_article_info.do?articleNo=11722&nodeIdNo=295425 Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 2, 2010 Author Posted April 2, 2010 Vad passar den till för bil? Om man ska kolla på skroten, vilka VAG-modeller ska man leta efter? Quote
Christer J Posted April 3, 2010 Posted April 3, 2010 (edited) Vad passar den till för bil? Om man ska kolla på skroten, vilka VAG-modeller ska man leta efter? Audi A3, Golf3,4 mfl slutet 90 talet.http://www.lagabasen...od=7410&id=1091 Men se upp så du får modellen utan axel framför drevet. Rekommenderar en repsats till den bestående av främre lagret och tillbehör för monteringen av det. Kostar några tjugor. Det brukar skrika i startmotorerna när man startar, och då är det dags för lagerbyte. Edited April 3, 2010 by Christer J Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.