Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det där med motorns rotationsriktning tycker jag det är lite svårt att prata om. Mot/medsols brukar man säga men från vilket håll betraktar man då motorn?

De startmotorer som jag har tillgång till (Ford och Saab) snurrar alla medsols sett från "drevsidan". Jag skulle vilja hitta en startmotor som går åt andra hållet. Vilka motorer är det man inte kan använda i en sjua p.g.a. motorns rotationsriktning? Kanske har dessa startmotorer som går åt andra hållet.

Posted

Längden är inte så känslig. Det är värre med höjden (eller tjockleken). Jag tänkte placera motorn "klockan halv fem" i förhållande till kuggkransen. Klockan 3,6 och 9 finns det dåligt med plats. Jag kan se att solenoiden sitter lite illa till på den motor du länkar till. Optimalt hade ju varit att ha solenoiden på "insidan" (på samma sida som öppningen mot kuggkransen).

Kan du mäta motorns övriga mått åt mig?

Posted (edited)

Antar att det här är en motor av typen som har lagringen i växelhuset. Inte omjligt att fixa ju. En konsol med ett lager i.

Är den passande till en Audi/VW? Hur hittar man vilken?

http://www.autokatalogen.se/wls/view_article_info.do?articleNo=25642&nodeIdNo=295425

Edited by Fredrik i Trollhättan
Posted

Höjden är 140 mm. Dessvärre hade jag ingen med öppen nos och rotation motsols, det hade varit perfekt, som dennahttp://www.autokatalogen.se/afw/karlskoga/view_article_info.do?articleNo=24873&nodeIdNo=295425

Jag har en billig till Mazda annars som är något kortare 210 m, men samma höjd.

http://www.autokatalogen.se/afw/karlskoga/view_article_info.do?articleNo=15019&nodeIdNo=295425

Den är utgången, så den får du för 500:- Renoverad och OK.

Posted

Höjden är 140 mm. Dessvärre hade jag ingen med öppen nos och rotation motsols, det hade varit perfekt, som dennahttp://www.autokatalogen.se/afw/karlskoga/view_article_info.do?articleNo=24873&nodeIdNo=295425

Blir inte den knepigare att lagra än den jag länkade till? Som jag fattar så är axeln stationär och kugghjulet rör sig längs med. På den du länkade till verkar hela navet röra sig.

Mazdamotorn du länkade till går medsols. Blir det rätt? Från vilket håll ser man på motorn när man konstaterar vilket håll den snurrar?

Jag ska mäta lite i bilen och se vilken plats jag har tillgång till mer exakt.

Posted

Gör även en koll på minstarters till V8or små smidiga och ruggigt starka. Nya är billiga också, runt 1200kr, (plus eventuell frakt)

Posted

Jag tog fel på Mazdastarten. Den roterar medsols.. Den du länkar till är till gräsklippare och i svagaste laget skulle jag tro. Tror mer på CS1062 till VAG. Den har lagring i gaveln. Dessutom kan du ju vrida solenoiden åt vilket håll du vill.

Posted

Jag tog fel på Mazdastarten. Den roterar medsols.. Den du länkar till är till gräsklippare och i svagaste laget skulle jag tro. Tror mer på CS1062 till VAG. Den har lagring i gaveln. Dessutom kan du ju vrida solenoiden åt vilket håll du vill.

Ok. Så den har lagringen innanför kugghjulet? Kan man vrida solenoiden skulle det ju kunna bli bra.

Posted

Ok. Så den har lagringen innanför kugghjulet? Kan man vrida solenoiden skulle det ju kunna bli bra.

Eftersom den inte har "nos" som andra startmotorer så finns det ju inget som hindrar hur du vrider den.

Posted (edited)

Tex: http://www.agwprodukter.se/gallery_15.html

Jag kommer nog köpa en sådan till V8an från www.agwprodukter.se Kommer även köpa en förgasare från dem. Firman finns i Lindesberg så det är nära Arboga.

1200 till en "vanlig Cheva". 1700 till bla. Cadillac.

Edited by cealm
Posted

:doh: Så självklart när man tänker efter. Och den behöver ingen yttre lagring?

Nej, den modellen har lagringen i gaveln. Många andra VAG startmotorer har lager i vxlådan, men då sticker drevet och axeln ut i tomma luften. Som på denna tex http://www.autokatalogen.se/afw/karlskoga/view_article_info.do?articleNo=11722&nodeIdNo=295425

Posted (edited)

Vad passar den till för bil? Om man ska kolla på skroten, vilka VAG-modeller ska man leta efter?

Audi A3, Golf3,4 mfl slutet 90 talet.http://www.lagabasen...od=7410&id=1091 Men se upp så du får modellen utan axel framför drevet.

Rekommenderar en repsats till den bestående av främre lagret och tillbehör för monteringen av det. Kostar några tjugor. Det brukar skrika i startmotorerna när man startar, och då är det dags för lagerbyte.

Edited by Christer J

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...