Jump to content

Tradera, Blocket eller Ebay - vilken säljsajt är smidigast?


stigge

Recommended Posts

Jag har för mycket bra-att-ha-saker.

Svårt-att-skiljas-från-saker.

Har ambitionen att inom kort tömma 35 kvadratmeter garage.

Men grabbar, vilken kanal ska jag använda? Säljforumet på den här sidan är väl i och för sig okej men genomslagskraften kanske inte blir jättestor.

Funkar Tradera? Jag har gjort några enstaka inköp därifrån men aldrig sålt.

Fallgropar? Tips?

Blocket vill jag helst undvika på grund av alla udda typer som dyker upp. :angry:

Senaste annonsen jag hade där gällde en Toyota Camry och det var outhärdligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har lite erfarenheter av sälj och köp på Tradera och en del köp på eBay.

Följande tycker jag är viktigt när det gäller alla auktioner/annonser.

1) Var ärlig. Försök inte dölja något, det kommer bara surt efter.

2) Var tydlig. Fler är intresserade om de vet vad det är de är på väg att köpa.

3) Ta bra bilder. Inget är så surt som en auktion/annons utan bild eller med en kass bild. Sno inte en katalogbild, då vet jag bara hur prylen har sett ut. Se till att du har en riktig kamera och inte mobiltelefonen som du inte riktigt lyckas hålla still. Ha ordentligt med ljus, utomhus en dag med lite lätt molnighet är det så mycket lättare att ta en bild än inne i garderoben med ett stearinljus. Ta hjälp av blixten men förlita dig inte helt på den. (Glömde jag säga att jag är fotointresserad?)

För Tradera/eBay skulle jag säga att du ska börja med låga utrop, dels kostar det dig mindre om det inte blir sålt (var så när jag sålde sist) men framför allt vill du bli av med grejerna. Det kommer jämna ut sig med priserna, några blir högre och några blir lägre. Om du gör en felbedömning av marknadspriset och lägger det för högt blir det bara en massa osålt.

På ett annat forum jag besöker ofta så brukar det ofta läggas upp trådar med länkar till relevanta auktioner på Tradera. Varför inte lägga upp lite väl valda bilder i en tråd här på forumets köp och sälj tillsammans med en länk till din sida på Tradera (så vi kommer direkt till listan med alla dina auktioner)? Då kan vi få en uppfattning om vad du säljer och sedan smidigt komma vidare.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att både tradera och Ebay ger sämre betalt än blocket eller exempelvis vårt köp och sälj. Ibland har säljaren vänner som trissar priser men oftast kan man göra bra fynd där om inte säljaren har satt ett reservationspris som är för högt. Tyvärr så drar blocket med sig ett visst klientel som gör att jag inte gärna använder det och absolut inte i Malmö om man har en billig bil... Satsa på forumet i första hand och gå sedan vidare med blocket och tradera.

Har du en rejäl kompressor kan du skicka pm till mig så slipper du annonsera överhuvudtaget ;)

Link to comment
Share on other sites

Huurduu hardu kompresssorr!

Skämt åt sido, varför inte köra en blänkare på vårt forum eller rejsa forumet, finns många som behöver "bra att ha saker"

Link to comment
Share on other sites

Jag ska testa att lägga mina weber 40 på tradera och nån instruktionsbok till pv och annat krafs.

Motorcykeln hamnar på blocket. Nån här som är sugen på en GSX 1100E från -82?

Mitt vilande projekt ska också annonseras, oklart vad som ska ingå.

Edited by stigge
Link to comment
Share on other sites

Jag ska testa att lägga mina weber 40 på tradera och nån instruktionsbok till pv och annat krafs.

Motorcykeln hamnar på blocket. Nån här som är sugen på en GSX 1100E från -82?

Mitt vilande projekt ska också annonseras, oklart vad som ska ingå.

Det är runda framlyset på den ? gsx:en

Link to comment
Share on other sites

mc2.jpg

Jag har säkert kört tio mil de senaste tre åren...

Har passerat 4000 mil med knapp marginal.

Den kan i och för sig lika gärna bli kvar i min ägo men den tar ju ganska stor plats i anspråk.

Link to comment
Share on other sites

jag har haft ES -83 men min kompis har en sån som din med 1168cc exportkammar och mina gamla gasare och jag har hjälpt till med portningen och den ger mer än R1 i bänken. jag har papperen men runt 140hk på bakhjulet och den får gå hårt och har slagit runt till 11000 mil och aldrig renoverad. jag lånade mkt förra sommaren. helt sjukt vilken kvalité.

[quote][/quote]

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...