Jonas Posted March 13, 2010 Share Posted March 13, 2010 Någon som vet vilken styrradie en Sierra har (med orginal fälg/däck)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 16, 2010 Share Posted March 16, 2010 Om jag räknar rätt ligger den på runt 8 mm med 205/50-15 (ungefär samma diameter som de flesta Sierra har), ET41 mm. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted March 16, 2010 Author Share Posted March 16, 2010 Tackar! Vill du avslöja hur formeln för din uträkning ser ut? (Eller vad det skulle bli med 195/50-16 ET25) MVH Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted March 16, 2010 Share Posted March 16, 2010 Eller med 245/60-15, ET15. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 17, 2010 Share Posted March 17, 2010 Formeln är ett excelblad ;-) Nu måste jag också komma med en brasklapp. Styrradien på 8 mm kommer när man räknar en KPI på 13 grader vilket ska vara vad Sierran har. De skisser jag har på Sierraspindlar konverterade för bruk med A-armar ger en KPI på 8,7 grader och då ökar ju styrradien. Med 293 mm radie (205/50-15) och ET41 handlar det snarare om 40 mm styrradie. 195/50-16 ET25 ger cirka 56 mm 245/50-15 ET15 ger cirka 60 mm Värdena är dock starkt beroende av KPI så ni bör kolla upp det. Dessutom påverkar camber, beräkningen gäller i praktiken för noll camber. Man ska kanske inte lita på den med millimeternoggrannhet utan det är mer ett sätt att se om man hamnar inom rätt område. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted March 17, 2010 Author Share Posted March 17, 2010 OK, Hur kontrolleras det vid SFRO besiktningen, ska man ha en (teoretisk) uträkning färdig eller mäts det vid besiktningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 17, 2010 Share Posted March 17, 2010 Det bästa är om du som kund har gjort en teoretisk beräkning och mätning, som vi kan kolla. Finns inte det så brukar vi försöka mäta eller uppskatta styrradien under besiktningen. Man ser ganska fort om den är inom rätt område eller om man måste kontrollmäta mer noga. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted March 17, 2010 Author Share Posted March 17, 2010 Låter vettigt! Det är svårt att göra en beräkning om man som i mitt fall har hålet i "svampen" till övre kulleden ocentrerat. Det är iofs även svårt att mäta upp det eftersom man då måste uppskatta var ledpunkten i kullederna är, men man kommer troligtvis tillräckligt nära för att avgöra om det är ok eller ej. Eller finns det någon mätmetod som ger ett exakt värde? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 17, 2010 Share Posted March 17, 2010 Det är svårt att mäta helt exakt, men man brukar komma tillräckligt nära genom att syfta genom kulledernas ledpunkter. Är man lite haj på att rita går det förstås att rita upp de möjliga lägena med excentrisk svamp också. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted March 17, 2010 Share Posted March 17, 2010 Ha, jag klarade mej precis! Har ju redan besiktat så wtf, men om jag bara syftar så skulle jag gissa på lite mindre, typ 40 kanske. Nåväl, det verkar funka bra och inga tendenser till slag och ryck i ratten men däremot så känns den lite "vinglig" på rak väg. Man måste typ korrigera lite vänster, sen lite höger, lite vänster osv. Bara pyttelite men ändå rätt irriterande, kör med ca 1,5 mm toe-in fram och ett uns toe-in bak. 3 grader camber fram och 1,5 bak. (Jaja, det är för mycket. Men det var första året och det såg ballt ut!) I år blir det 1 grad fram och noll bak, man har ju mognat lite. Men vad är det som gör att den "vandrar" på vägen? När det blir lite krokigt så är det rena strykjärnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 17, 2010 Share Posted March 17, 2010 Har du provat med lite toe ut bak? Har du samma xalavstånd på bägge sidor? samma caster bägge sidor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted March 18, 2010 Share Posted March 18, 2010 Drake: Spårkänslighet kan härledas till däckstrycket, prova att gå upp till maxvärde för däcken (kolla på däcksidan) och se om det hjälper, jag har haft två bilar som behövde 3-3,2 kg för att få bort spårkänsligheten, den ena med 205/40/17 och den andra med 225/40/18, nu har ju inte du dessa dimensioner men det skadar inte att prova. Om inte det hjälper så har du iallafall en felkälla mindre om det nu skulle vara något annat. För du har väl gjort en 4-hjuls inställning? OT :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted March 18, 2010 Share Posted March 18, 2010 Nä, jag har inte gjort en "riktig" inställning men jag har mätt upp den med laser och fisklinor och enligt rejsputtarna så ska man kunna komma rätt nära på det sättet. Ska ställa in den igen och sedan lämna den på mätning. Däckstrycket har jag experimenterat med och kanske att den blev bättre med högt tryck men då fick jag ju inget fäste, det bara spann. 1,5-2 kg kör väl dom flesta med. Tyvärr så kan jag inte ställa toe-in bak med mindre än att jag schimsar, men det får väl bli så. Misstänker att det kan vara det som är boven, hörde om en Cobra som blev mycket stabilare med noll toe-in. Axelavstånd och caster, kan det påverka om man bara pratar om rakt-framåka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.