Henrik H Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 Hej Är det någon som har koll på vilken klarlack man skall använda på en färgad gelcoat-glasfiberkaross? (VM i långt ord..) Firman där jag ska handla är osäkra, och här finns säkert kunskapen! MVH Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 Har aldrig hört om nån som klarlackat en gelcoat. Tror du måste lägga en bas först, gelcoaten börjar ju krita när den exponerats för solljus några år. Polera och vaxa är väl den gängse metoden. Du kan ju alltid ställa frågan på lackforum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 Normalt använder man samma "metoder" när man lackar glasfiber som med plåt. Dvs inga konstiga primers eller mjukmedel. Borde fungera att matta gelcoaten med 800 våtslip och klarlacka med vanlig 2K klarlack. Däremot har jag ingen aning om vad som händer med UV exponeringen och om det kritar som Drake skriver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 15, 2010 Share Posted February 15, 2010 det borde inte krita när man har klarlack. normal röd billack oxiderade når grymt innan man lade klarlack på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik H Posted February 15, 2010 Author Share Posted February 15, 2010 Tack för info Jag ska kolla upp lite om kritning, men med uv-klarlack borde det fungera... / Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted February 16, 2010 Share Posted February 16, 2010 Om du ändå skall slipa/matta ner och lacka kan du väl lika gärna kosta på dig riktig färg också, är det en sevenkaross är det inte många kronor det skiljer, borde räcka med färg för ett par hundralappar, det är inte mycker merjobb heller och det blir så mycket bättre. Gör ett bra underarbete, lägg en snygg bas, lägg klarlack över, kolla med färgtillverkaren om du skall ha mjukmedel i klarlacken, det kan vara så att du skall ha någon procent i då det är glasfiber men det skall de veta, annars köper du färgen någon annanstans, jag köper min färg från http://www.bilhuset-bildelar.com/ som jag upplevt som billiga, snabba, kunniga och osnåla, får alltid lite extra färg i burkarna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted February 16, 2010 Share Posted February 16, 2010 Kolla på http://lackguiden.forum24.se/ Fins säkert något att lära där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted February 16, 2010 Share Posted February 16, 2010 Tipro.se är ett annat tips. Slipgrund, bas, och en klarlack kostar inte så mycket men det blir fan så mycket bättre än en gelcoat. Mjukmedel tror jag inte du behöver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts