Jump to content

Klarlack!

Henrik H

Recommended Posts

Har aldrig hört om nån som klarlackat en gelcoat. Tror du måste lägga en bas först, gelcoaten börjar ju krita när den exponerats för solljus några år. Polera och vaxa är väl den gängse metoden. Du kan ju alltid ställa frågan på lackforum.

Normalt använder man samma "metoder" när man lackar glasfiber som med plåt. Dvs inga konstiga primers eller mjukmedel.

Borde fungera att matta gelcoaten med 800 våtslip och klarlacka med vanlig 2K klarlack. Däremot har jag ingen aning om vad som händer med UV exponeringen och om det kritar som Drake skriver.

Om du ändå skall slipa/matta ner och lacka kan du väl lika gärna kosta på dig riktig färg också, är det en sevenkaross är det inte många kronor det skiljer, borde räcka med färg för ett par hundralappar, det är inte mycker merjobb heller och det blir så mycket bättre.

Gör ett bra underarbete, lägg en snygg bas, lägg klarlack över, kolla med färgtillverkaren om du skall ha mjukmedel i klarlacken, det kan vara så att du skall ha någon procent i då det är glasfiber men det skall de veta, annars köper du färgen någon annanstans, jag köper min färg från http://www.bilhuset-bildelar.com/ som jag upplevt som billiga, snabba, kunniga och osnåla, får alltid lite extra färg i burkarna...