Michael Th Posted February 13, 2010 Posted February 13, 2010 hejsan jag tänkte mig att bygga ett motorstativ.. ja jag vet Biltema har ett för 589 kr... http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=102764 jamen köp ett då tänker ni kanske..nä jag har hjul ..redan..gratis.. rör ligger och dräller på jobbet och jag vill bygga ett lite special med en del av en vw växellåda så jag även kan provstarta vw motorer.. om sanningen skall fram kommer jag att bygga 2 då en arbetskamrat med en -67 21 fönsters vw lyxbuss oxå vill ha ett till frågan har någon här ett dylikt från biltema som vill mäta, lite mer exakt än biltemas Mått: 800 x 850 x 870 mm (hxbxd). jag vet ju inte var dom mätt bottenplattan e ju som ett h mått tack.. liksom måttet upp till centrum på pelaren.. sedan får jag väll uppskatta resten av måtten.. varför jag inte själv mäter på biltema.. det är ett antal mil till närmaste varuhus och det borde finnas flera här som har.. en cad ritning e för mycket överkurs för min gamla dator..och mig.. tack på förhand/ michael Quote
cealm Posted February 13, 2010 Posted February 13, 2010 "Enkel måttbandsuppmätning", tolerans cirka +/- 5mm. Hoppas det är tillräckligt noggrant. Quote
Thomas Posted February 13, 2010 Posted February 13, 2010 Förr fanns de som hade en kuggväxel i bakkant så man vevade runt motorstativet med en vev mycket bra. Det måste du ju ha Michael Quote
kengren Posted February 13, 2010 Posted February 13, 2010 Förr fanns de som hade en kuggväxel i bakkant så man vevade runt motorstativet med en vev mycket bra. Det måste du ju ha Michael jag blir imponerad - det läggs ut en ritningsfråga - svaret finns på forumet 104 minuter senare - snabbt jobba cealm kengren Quote
AndersK Posted February 13, 2010 Posted February 13, 2010 Med den energi och fart han jobbar med hade jag inte blivit förvånad om han byggt en kopia på den tiden... Quote
Michael Th Posted February 13, 2010 Author Posted February 13, 2010 Tack så mycket... :notworthy: du är en redig kompis!!!! :thumbsup: har köttat sönder en vw växellåda med tigersågen nu... får ta och planfräsa baksidan på måndag.. Thomas angående kuggväxel... blir ett 20 mm hål tvärs genom det rörliga röret sen drar man lätt runt en liten vw motor.. Quote
Thomas Posted February 13, 2010 Posted February 13, 2010 ja en pannkaka ja men du ska väl ha annat i stativet. jag hade en chevy 8 i mitt för några månader sedan och skulle varit glad om jag hade haft vinkelväxel Quote
Michael Th Posted February 13, 2010 Author Posted February 13, 2010 (edited) den som känner mig vet..jag befattar mig inte med bojsänken... :515: :lol: iofs långtids planerar jag ett hotrod bygge.. men det är då..fast där vill jag helst ha en liten tex vedette sidventils v-8:a...eller en Rover/buick olds hel alu v8:a men det dröjer tills jag är där. e ju inte ute efter förödande hjulspinnande effekter.. utan v8 ljudet i det bygget....säger inte att det är fel med tunga motorer... men det e inte i mitt intresse.. och ja jag vet en "hotrod" "het vevstake" är i vissas öron det samma som en trimmad v8:a.. men lite som hur långt är ett snöre.. det e upp till byggaren hur han vill ha den. Edited February 13, 2010 by Michael Th Quote
Arrowsmith Posted February 13, 2010 Posted February 13, 2010 Vinkelväxel är inte optimalt, man vill ha en snäckväxel så man får steglös "självlåsning" i snäcktransmissionen och därför kan veva motorn till valfri vinkel och få den att bli still där. Det vore sannerligen klockrent i en motorbock, min har bara en "klämma" om axeln och jag vet att den inte ville vara helt still med en Pontiac 8:a hängande i bocken med bara klämlåsning. Quote
Michael Th Posted February 13, 2010 Author Posted February 13, 2010 tja en snäckväxel är nog inte fel ibland... men då skall man hitta en dylik i lämplig dim med lagring och gärna lowcost :banghead: blir flertalet hål genom bägge rör och en ..8 mm sprint.. det snurrar iofs inte min motor men blir nog bra. Quote
Michael Th Posted February 14, 2010 Author Posted February 14, 2010 (edited) http://www.zatzy.com/attachments/allmaent/70608d1242218729-koeper-motorstativ-bqkdlt-mk- typ ett sådant kanske påstods vara ett VAG stativ.. http://www.zatzy.com/attachments/allmaent/70665d1242491708-koeper-motorstativ-1098__-385_385-.jpg eller ett Omega Edited February 14, 2010 by Michael Th Quote
PeerO Posted February 14, 2010 Posted February 14, 2010 (edited) Vinkel växslar (Ursäkta Snäckväxel menade jag) med bra utvexling kan man säkert hitta på någon skrot som tar hand om restmaterial från process industrin för de anvender sådana till sina stora hand manövererade ventiler. Fins för 1/2 varv och hel varv. Såg någon bild där man gjort fästen så att det passar att hänga motoren på sidan i "motorfästet" gör det ju enklare att komma åt båda ändar av ex vevaxeln. Skall söka för att se om jag hittade den. Det är ju inga problem att vända en 4a på biltemas men om du har en längre ex 6a så blir det tungt och vingligt. Skulle jag bygga en själv så satte jag nog två vettig lager i axel då slipper man det tröghetsmomentet när man skall vända på grajen. Edited February 14, 2010 by Polo Quote
cealm Posted February 14, 2010 Posted February 14, 2010 En sån här 41-030 kanske för 189 kr på Biltema Blir väl lite extra bygge att få till vridningen så den inte roterar helt fritt men ett kedjehjul i bakkant på hjulaxeln och lämpligt litet kedjehjul med vev på vertikalstativet borde kunna vrida och hålla även V8or. 41-030 är typad för 750 kg inne vid bultarna. En VW motor borde inte vara ett hållfasthetsproblem. För en V8 kanske man skall byta till en kraftigare axel än 41-030. Den motorn är rätt låg och bryter väl en del i lagren och tapparna. Eller så sätter man en liknade anordning på andra sidan också. Då blir det som att grilla en helstekt V8a. Hmmm låter inte så dumt..........marinerad i mineralolja....... Quote
Thomas Posted February 14, 2010 Posted February 14, 2010 man kan fetta in röret också så glider det bättre. Quote
Michael Th Posted April 17, 2010 Author Posted April 17, 2010 (edited) hejsan nu är stativen mer eller mindre färdiga... blev 2st då arbetskamraten ville ha ett oxå... han fick göra lätt hålen efter mina ritningar..pappers cad.....sen gjorde jag resten.. kostnad 0 kr.. bakhjul från ett kasserat stolsunderrede från en norsk Ambulans vi byggt och byggt om framhjul från en kasserad städ vagn.. resten "skrot".... gjorde misstaget att kladda på Wash primer på framaxeln och längs gående röret... funderar nu att klarlacka stativet då jag gillar den råa konstrukttionen.. vad tycker ni?? silver hammar-lack kanske... epoxi-lack?? funderade på svart pulverlack... skulle vara lite "porr".. men har inte tillräckligt stora toleranser... bara kom med tankar.. ps gjorde lätthål då jag inte gillar tunga saker... vill ju inte få avtryck i garage golvet..tråkigt med spår i betongen....Ds.. :unsure: nej jag har inte ekparkett i garaget...detta är det outnyttjade vardagsrummet i huset vi renoverar... Edited April 17, 2010 by Michael Th Quote
Kilkenny Posted April 17, 2010 Posted April 17, 2010 Jävlar i min lilla speldosa va snyggt! :thumbsup: Lägger också en röst för klarlack, kanske "polera" ytan innan med en vinkelslip å lamellskiva? Quote
cealm Posted April 18, 2010 Posted April 18, 2010 Hur snyggt som helst!!! Och "här passar faktiskt lättningshålen" ...... men måste de kallas lättningshål? Räcker det inte med hål bara? Klart det skall vara klarlack med underliggande polering. Kom bara ihåg att ha ett svetsglas framför linsen när det är klart och du skall ta bilder på det polerade motorstativet så inte kameran pajar i "blixtglansen". Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.