Jump to content

Plåtklädd 7a?


Christer J

Recommended Posts

Nu blir man väl hängd, men finns det någon som klätt sin bil med plåt helt eller delvis? Räknade lite på det och ser en viktskillnad på knappt 2 kg/M2 om man tar 0,6 plåt istället för 1,2 alu. Till vissa delar skulle det vara enklare när man inte kan svetsa i aluminium och vill göra allt själv som vanligt.. Funderar på att göra scuttlen i plåt, skruva en 3x20 mm ram i plåt på ramen och svetsa ihop rör och topplåt i den. Då skulle man ju kunna skruva loss och gjuta en form på den och sedan vacuumlaminera med kol/glasfiberväv och epoxy och i slutänden spara vikt i förhållande till alu.. Min tanke är att bygga klart karossen i vår/sommar, och förbättra bilen under nästa vinter. Christer J.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ursäkta tankevurpan, men nu är ordningen återställd! Det blir naturligtvis aluminium i karossen. AC Tigsvets på väg, tillsatsmaterial och plåt finns och mer plåt är på G. Det känns skönt att ha tagit förnuftet tillfånga och som grädde på moset så ska byggtakten schemaläggas och skruvas upp.

Christer J.

Link to comment
Share on other sites

Så glad jag blev av att läsa inlägg nr 1. En till. Inte ensam längre. Fast blev det inte en "pudel" i inlägg 4? Där blev jag nog ensam igen......

Stålplåt är bra, men väldigt svårt att göra noskoner i? Kilkenny kan inte du göra en noskon i 1,2mm stålplåt med ditt engelska hjul. Det vore väl en utmaning?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...