Rayman Posted January 29, 2010 Posted January 29, 2010 enkel fråga. är pulverlack bra som rostskydd? jag tänkte nämligen måla tanken i det för att kunna göra den lite tunnare. Quote
Morty Posted January 29, 2010 Posted January 29, 2010 Pulverlack i sig har inget korrosionsskydd. Du måste ha en speciell grund under för att skydda vid ev genomslag. Annars börjar det krypa under lacken. Tänk på att det inte fungerar med vanlig rostskyddsgrund då den kokar i ugnen när man värmer upp pulverlacken. Quote
Rayman Posted January 30, 2010 Author Posted January 30, 2010 ja men tanken sitter ju rätt så säkert från saker som kan skada lacken, men håller lacken ute fukten bra? Quote
cealm Posted January 30, 2010 Posted January 30, 2010 Rayman: ----- jag tänkte nämligen måla tanken i det för att kunna göra den lite tunnare. ---- Förklara gärna. Du menar att pga pulverlack så kan du minska godset på stålplåten med X antal tiondelar? Eller? Varför inte en aluminiumtank direkt? Quote
Rayman Posted January 30, 2010 Author Posted January 30, 2010 för att jag inte kan svetsa aluminium ännu. kör man en ren tank (utan skydd) så vill man ju ha lite mer godstjocklek så inet rosten äter sig igenom på en vecka Quote
Morty Posted January 30, 2010 Posted January 30, 2010 Pulverlacka du tanken. Den kommer förmodligen hålla väldigt bra om du inte utsätter den för omild behandling. Om inte annat så har du ett par år på dig att lära dig svetsa aluminium ;) Glöm bara inte att provtrycka den innan du får den pulverlackad. Quote
Rayman Posted January 30, 2010 Author Posted January 30, 2010 mm de kommer nog finnas tid till att svetsa aluminium till hösten, men vi har en utbildningsplan vi måste följa på skolan så... Quote
cealm Posted January 30, 2010 Posted January 30, 2010 Tankarna jag har på mina bilar är i en sorts "rosttrög" stålplåt. Tigsvetsade. Den ena är målad med Biltema färg utvändigt. Kanske inte bästa färgen för bensinspill. Jag får tanka utan spill då. Den andra tanken är grund- och täckmålad med Tikurila färg. Inget övrigt rostskydd annat än att plåten är "trög" ritkigt trög. En vanlig biltank är ju inte speciellt tjock om den är i plåt den håller lätt i 25 år med saltning på vintern och hackande bilbesiktare. Kommer du svetsa Al till hösten har jag en känsla av att du kan ta helt vanlig bilplåt från tex Biltema och sy ihop en tank med och den lär nog knappt ens hinna rosta sönder till hösten när du installerar Al-tanken. Ta en sprayflaska med tex lite fälgfärg (Biltema) och kleta på. Den är rätt stabil och hållbar. Är den inte bensintålig, för det är väl utsidan vi pratar om, tanka utan spill. För att kolla om du har tanken tät så kan du hälla i en någon deciliter t-sprit och så låt T-spriten "rinna mot alla svetsar och kolla utsidan om det fuktar. T-sprit tar sig ut ur minsta por. OBS OBS OBS OBS när allt är kollat och om du av någon anledning måste justeringssvetsa SKÖLJ SKÖLJ SKÖLJ och åter SKÖLJ ur tanken med vatten så ingen T-sprit finns kvar. OBS OBS OBS. Quote
Morty Posted January 30, 2010 Posted January 30, 2010 Plugga anslutningarna och lägg 0,3 bar tryck med kompressorn och såpvatten på utsidan, så slipper du risken att tanken sprängs i ansiktet på dig vid ev kompletteringssvetsning. Quote
Rayman Posted January 30, 2010 Author Posted January 30, 2010 fast det är ju inte så mkt skillnad i vikt mellan en tank i plåt o aluminium. en aluminiumtank borde man kunna göra i kanske 1,2 mm medans plåt runt 0,6 och då blir plåtvarianten 50% tyngre men halva priset. det är ju inte många kilo det handlar om. sen har vi trycktestare på skolan för kärl, men hur mycket tryck bör en tank fylld med vatten klara av för att den ska vara garanterat tät? Quote
Thomas Posted January 30, 2010 Posted January 30, 2010 du kan spruta på Body på den? 2k färg är motståndskraftig mot bensin. min kompis sprutade en biltank som läckte o den höll flera år faktiskt. Det yr och virvlar upp damm o gruskorn under o runt våra bilar Quote
Pågen Posted January 30, 2010 Posted January 30, 2010 Gå upp lite i tjocklek på stålplåten, 0,6 mm är enligt mig väl tunt, det är inte många kilo det handlar om totalt, 1,0 mm väger 4 kg mer än 0,6 mm per kvm och du ska väl inte använda så mycket? 3-4 kg i jämförelse mot bättre stadga och enklare att svetsa, bara att välja, med 0,6 mm behöver du kanske förstärkningar också. Provtryckningsutrustningen du har i skolan är väl för grov? Den vi hade i skolan tryckte vi upp till 10 bar med och då har du deformerat din tank totalt, lägg dig på några tiondelars bar med luft istället och pensla med yes och vatten, jag lovar att du ser om det läcker. När du blivit en fena på alusvetsning kan du göra en snygg tank och byta ut den gamla. Quote
Rayman Posted January 30, 2010 Author Posted January 30, 2010 njae den vi har är känslig nog. sen så ser man mkt tydligt med mätare hur trycker hålls. Quote
Morty Posted January 30, 2010 Posted January 30, 2010 Använd tryckluft istället och sopvatten. Finns ingen anledning att fylla tanken med vatten och framför allt inte om du gör den i vanligt stål. Du har väl kompressor och tryckregulator? 0,3 - 0,5 bar är mycket i en tank med så pass stora ytor och det bubblar rejält om du har läck någonstans. Quote
Rayman Posted January 30, 2010 Author Posted January 30, 2010 (edited) tryckluft men ingen tryckregulator. att torka ur en tank med gamla goa acetylen-leksaken går snabbt. Edited January 30, 2010 by Rayman Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.