eikin Posted January 14, 2010 Posted January 14, 2010 (edited) Hejsan jag undrar ifall mondeos st220 v6 motor passar utan större problem i en locost? någon som har en sådan motor i kanske och kan ge tips o sånt? den har ju endå 226hk så nå mer behöver man ju inte fila på den :lol: Edited January 14, 2010 by eikin Quote
Pågen Posted January 14, 2010 Posted January 14, 2010 Du får nog räkna på en vikt på över ett ton isåfall, hör med Cealm om lämpliga tips för att uppnå detta. Quote
cealm Posted January 14, 2010 Posted January 14, 2010 eikin: Välkommen till forumet. Dessvärre vet jag inte om Mondeo-motorer är bra eller dåliga men att ha en V6-a i en Seven låter som ett trevligt val av drivkälla. Som Pågen skriver är jag helt rätt person att fråga om du vill bygga en "full-size-Seven & full-weight-Seven". Quote
Thomas Posted January 14, 2010 Posted January 14, 2010 nu så kan man väl ha lite mer effekt i bilen om sfro godkänner det och det är tjänstevikten som man går efter och den är ca 100 plus vågvikt. Quote
therealpinto Posted January 14, 2010 Posted January 14, 2010 Det är fortfarande 15 kW/100 kg som gäller, de nya reglerna är inte tagna än. Sexan blir rätt bred men det finns ju folk som byggt med den vanliga 2.5-litersmodellen så visst funkar det fysiskt sett. Jaguar S-type 3.0 med manuell låda har en smidig Getrag som passar rätt på motorn. /Gustaf Quote
Thomas Posted January 14, 2010 Posted January 14, 2010 ja kan man ta en R1 motor på 150 hkr och blya ner bilens vikt så kan man göra det med en sån här motor Quote
Pågen Posted January 15, 2010 Posted January 15, 2010 Då kanske man ska göra slag i saken och klämma i en BMW V8! Det finns ju en 3,0 med 218 hk, även med passande manuella lådor för bakhjulsdrift, den motorn väger 204 kg. Men det kräver en tjänstevikt på 1100 kg, men det skall väl inte vara omöjligt... Eller hur Gustaf? Quote
therealpinto Posted January 15, 2010 Posted January 15, 2010 Inte omöjligt men det gäller ju att dimensionera upp hela bygget (lite som CEALMs V8). Jag har besiktat en Locost med just BMW 3.0 V8 och då blir det ju oftast ram i 30x30x3 eller liknande och en bil som är större på alla ledder, med tyngre bromsar osv. Man kan inte bygga en "bokram" i klent material avsedd för 90 kg Ford 1100 X-flow på 53 hästar och vikta ned för att klara en motor på mer än dubbla vikten och 4 gånger effekten... /Gustaf Quote
AlfaRonny Posted January 15, 2010 Posted January 15, 2010 Exakt, men.. Med vettig extra triangulering borde det väl gå bra att ha 25x2? Quote
therealpinto Posted January 15, 2010 Posted January 15, 2010 Det blir tveksamt med så tung motor, men det beror ju helt på konstruktionen. Men de flesta byggare jag resonerat med runt tunga motorer kommer fram till att man knappast sparar vikt på att bygga i 25x25x2 i de här fallen. /Gustaf Quote
Pågen Posted January 15, 2010 Posted January 15, 2010 (edited) Då kanske man lika gärna kan bygga en rod direkt istället för något halvdant substitut, ska det vara en V8 ska det vara en amerikansk V8... Det får bli en Hi-boy -32 om sisådär 15 år när evighetsprojektet är klart. Edited January 15, 2010 by Pågen Quote
Kilkenny Posted January 16, 2010 Posted January 16, 2010 HotRod måste väl vara det naturliga steget efter ett seven bygge? Siventiler, moonkapslar, scallops..... gurgel..... Quote
Thomas Posted January 16, 2010 Posted January 16, 2010 Ja en Rod är klart fränt. men jag skulle byggt med länkarmar fram Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.