Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hejsan

jag undrar ifall mondeos st220 v6 motor passar utan större problem i en locost?

någon som har en sådan motor i kanske och kan ge tips o sånt? den har ju endå 226hk så nå mer behöver man ju inte fila på den :lol:

Edited by eikin
Posted

Du får nog räkna på en vikt på över ett ton isåfall, hör med Cealm om lämpliga tips för att uppnå detta.

Posted

eikin: Välkommen till forumet.

Dessvärre vet jag inte om Mondeo-motorer är bra eller dåliga men att ha en V6-a i en Seven låter som ett trevligt val av drivkälla.

Som Pågen skriver är jag helt rätt person att fråga om du vill bygga en "full-size-Seven & full-weight-Seven".

Posted

nu så kan man väl ha lite mer effekt i bilen om sfro godkänner det och det är tjänstevikten som man går efter och den är ca 100 plus vågvikt.

Posted

Det är fortfarande 15 kW/100 kg som gäller, de nya reglerna är inte tagna än.

Sexan blir rätt bred men det finns ju folk som byggt med den vanliga 2.5-litersmodellen så visst funkar det fysiskt sett. Jaguar S-type 3.0 med manuell låda har en smidig Getrag som passar rätt på motorn.

/Gustaf

Posted

ja kan man ta en R1 motor på 150 hkr och blya ner bilens vikt så kan man göra det med en sån här motor

Posted

Då kanske man ska göra slag i saken och klämma i en BMW V8! Det finns ju en 3,0 med 218 hk, även med passande manuella lådor för bakhjulsdrift, den motorn väger 204 kg. Men det kräver en tjänstevikt på 1100 kg, men det skall väl inte vara omöjligt... Eller hur Gustaf?

Posted

Inte omöjligt men det gäller ju att dimensionera upp hela bygget (lite som CEALMs V8). Jag har besiktat en Locost med just BMW 3.0 V8 och då blir det ju oftast ram i 30x30x3 eller liknande och en bil som är större på alla ledder, med tyngre bromsar osv. Man kan inte bygga en "bokram" i klent material avsedd för 90 kg Ford 1100 X-flow på 53 hästar och vikta ned för att klara en motor på mer än dubbla vikten och 4 gånger effekten...

/Gustaf

Posted

Det blir tveksamt med så tung motor, men det beror ju helt på konstruktionen. Men de flesta byggare jag resonerat med runt tunga motorer kommer fram till att man knappast sparar vikt på att bygga i 25x25x2 i de här fallen.

/Gustaf

Posted (edited)

Då kanske man lika gärna kan bygga en rod direkt istället för något halvdant substitut, ska det vara en V8 ska det vara en amerikansk V8... Det får bli en Hi-boy -32 om sisådär 15 år när evighetsprojektet är klart.

Edited by Pågen
Posted

HotRod måste väl vara det naturliga steget efter ett seven bygge?

Siventiler, moonkapslar, scallops..... gurgel.....

Posted

Ja en Rod är klart fränt. men jag skulle byggt med länkarmar fram

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...