Jump to content

snabbåkning på isen, locoststyle...


stigge

Recommended Posts

Visserligen har fordonet ingen konventionell motor och inga hjul som sköter drivningen.

Men jag tror nog att fartupplevelsen skänker en och annan adrenalinkick till föraren.:racesmile:

Festligt initiativ hursomhelst.:prop:

Vatten, eld och en liten skiftnyckel för finjustering av effektuttaget, sedan är man i mål.

Link to comment
Share on other sites

Intressant konstruktion, Hmmmm kanske kan få ångdrift ändå trots att jag sålde en ånganläggning förra vecka och bara har en kvar numera. Den kvarvarande anläggningen är inte Seven-lämplig....

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar mest över tre saker:

- vad är maxtrycket för flaskan?

- om maxtrycket är högre än den öppna elden kan hjälpa till med - hur ska en effektiv värmekälla se ut?

- hur hög hastighet pallar det mekaniska innan allt faller isär?

Link to comment
Share on other sites

från den tid man höll på med sportdykning så sitter liiite matematik kvar :) trycket * flaskvolym = fri luft. det vill säga 200kg/cm2 (som man mätte i då)* 20 litersflaska = 4000 liter fri luft (- dom 20 som blir kvar i flaskan) Sen kan jag tyvärr inget om hur mycket vatten man skall ha för att få till 4 kbm ånga...(svagt minne om 1 liter/kbm) inte heller om hur högt tryck öppen eld kan prestera.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...