Jonas Posted January 12, 2010 Posted January 12, 2010 (edited) Glad i hågen tänkte jag byta uväxling på diffen idag, men det sket sig!! Tanken var att byta kronhjul från 3.62 till 3.14 på en LSD(viscos) diff, det visade sig dock att 3.14 kronhjulet är större invändigt än 3.62 dessutom är det annorlunda hålbild. Någon som är hemma på Sierra diffar!? Finns det kronhjul med samma utväxling men olika innerdiameter/hålbild? Finns det LSD(viscos) diffar i mer än en "storlek"? Finns 3.14 överhuvudtaget i LSD variant? Edited July 5, 2010 by Jonas Quote
Drake Posted January 12, 2010 Posted January 12, 2010 Man måste väl byta båda dreven om man ska byta utväxling? Eller? Quote
Thomas Posted January 12, 2010 Posted January 12, 2010 för det första så är alltid så här utväxlingar parade ihop, så man ska aldrig blanda. Sedan är det också som Drake säger att man måste byta bägge för att byta utväxling. det jobbiga är att byta pinjongen för är inte den 100% i rätt läge blir det skit. Quote
Morty Posted January 12, 2010 Posted January 12, 2010 Kronhjulen skiljer i bredd (tjocklek) mellan LSD och vanliga öppna diffar på de 7,5" som jag har plockat isär. Quote
Drake Posted January 12, 2010 Posted January 12, 2010 Nä, det är inte "bara"! Här kommer en manual. Quote
Jonas Posted January 12, 2010 Author Posted January 12, 2010 Doh.. Jag blev nog lite snurrig av ångerna i garaget! 3.62 diffen är ju 7" och 3.14 diffen är 7,5", inte konstigt att det inte passa!! Så, är det någon som vill byta en 7" 3.62 LSD mot en 7 eller 7,5 3.14 LSD alt 7,5" LSD oavsett utväxling? Morty, jag vet inte riktigt hur det ser ut men tror du inte att det går att svarva ner kronhjulet för att få det att passa? (Jag har läst på locostbuilders om folk som satt kronhjul från icke LSD på LSD.) (Jag hade givetvis tänkt byta båda dreven, och shimsa dom till rätt avstånd!) Quote
Drake Posted January 12, 2010 Posted January 12, 2010 Nån som har utrustning för att renovera en diff? Och som kan göra jobbet? Quote
Jonas Posted January 12, 2010 Author Posted January 12, 2010 Det är den manualen jag arbetar efter. Jag hade tänkt tillverka "15-019 Gauge bar" själv, resten av special verktygen tycker jag det ser ut som man kan klara sig utan. Quote
Drake Posted January 12, 2010 Posted January 12, 2010 Kan tänka mej att köpa din 3,62:a. Den är med lobroaxlar va? Quote
Jonas Posted January 12, 2010 Author Posted January 12, 2010 Kan tänka mej att köpa din 3,62:a. Den är med lobroaxlar va? Jo, det är med lobro. Jag behåller den dock tills jag har bestämt hur jag ska göra. Quote
Thomas Posted January 13, 2010 Posted January 13, 2010 Vide Bilservice reparera slutväxlar.http://www.videbilservice.se/ för att tillverka 15-019 själv måste man veta exakt mått för att mäta in pinjonghöjd rätt. jag såg inget om att kontrollera märkbilden? så man ser om det verkligen ligger i rätt anliggning i kuggen Quote
Morty Posted January 13, 2010 Posted January 13, 2010 Morty, jag vet inte riktigt hur det ser ut men tror du inte att det går att svarva ner kronhjulet för att få det att passa? (Jag har läst på locostbuilders om folk som satt kronhjul från icke LSD på LSD.) Misstänker att det är härdat gods i kronhjulet. Jag har också läst att man byggt ihop olika utväxlingar med LSD enheter, men har ingen aning om hur såvidare inte Ford har gjort olika i olika årsmodeller. Quote
Thomas Posted January 13, 2010 Posted January 13, 2010 Härdat. ja det kan man lugnt säga. slipa ner det vore nog bättre i så fall. men då kanske gängor och så blir för kort. enklast att skaffa rätt grejer Quote
Jonas Posted January 14, 2010 Author Posted January 14, 2010 Kronhjulen skiljer i bredd (tjocklek) mellan LSD och vanliga öppna diffar på de 7,5" som jag har plockat isär. Jag har sökt vidare lite på det här med engelskmän som bytt utväxling, det har troligtvis varit 7". Så isåfall verkar det som 7" utan LSD och 7" med LSD har likadana kronhjul. Någon som kan bekräfta detta? Quote
Thomas Posted January 14, 2010 Posted January 14, 2010 till 99% borde det vara så för LSD är en tillsats man har. Quote
Jonas Posted January 14, 2010 Author Posted January 14, 2010 Det är lite konstigt att det inte är samma sak med 7,5", dvs att med och utan LSD har likadana kronhjul. (Men inget som har med Ford diffarna att göra verkar vara särskilt konsekvent :) ) Quote
Jonas Posted January 29, 2010 Author Posted January 29, 2010 Har nu fått tag på en 7" med den utväxling jag vill ha. För att undvika att det blir fel med pinjongen så tänkte jag använda huset som har den utväxlingen som jag vill ha. Dvs hus/pinjong/kronhjul kommer från en diff och kombineras ihop med LSD "klumpen" från en annan diff. På detta viset borde jag endast behöva justera in backlash! Quote
Per Wackt Posted January 29, 2010 Posted January 29, 2010 Kan verkligen rekomendera Vide Bilservice. Mycket trevlig och kunnig ! Jerry är inte bara bilmek han är sevenbyggare också. :thumbsup: Quote
Pågen Posted January 29, 2010 Posted January 29, 2010 Är det begagnade delar skall du inte blanda, lämna in och byt både pinjongen och kronhjulet samtidigt och se till att de vet vad de håller på med, pinjonghöjden är beroende av slitbilden på kronhjulet, bara för att det var rätt med det andra kronhjulet är det ingen garanti att det stämmer med det nya, sedan är delarna inslitna i varandra, ungefär som lyftare till kamaxeln, de hör ihop och håller längst då. Ett annat kronhjul kan ha en liten liten skillnad i vinkel på kuggen vilket gör att den skär igenom oljefilmen och sliter ner kuggen, på köpet får du en läcker metallicolja, sedan kommer missljudet. Ställ lite frågon om märkfärg, slitbild, hur trögt skall pinjongen snurra mm. till firman och sök lite på nätet innan så blir det nog kanon, kanske ett lagerbyte när du ändå tar isär allt? Hoppas att något av detta ger dig lite tips. Quote
Jonas Posted January 29, 2010 Author Posted January 29, 2010 Pinjong och kronhjul och hus kommer från samma diff!!! Så pinjong höjden påvekas inte. Om den är rätt från början så bör den rimligtvis vara det efter bytet till LSD oxå. Vissa arbete kan vara svåra att göra om man inte är specialist(och har rätt verktyg) på just det området, tex justering pinjongen på en diff verkar vara ett sådant arbete. Men jag kan inte se någon anledning till att man inte skulle kunna ställa in backlash själv! Är det så många som har misslyckats med diff arbete att det inte är lönt att ge det ett försök själv!!? Sierra diffar är ju inte direkt svindyra så det är ju inte hela världen om det skulle skita sig. (Det kan vara lärorikt/intressant/en utmaning att göra det själv, inte bara ekominiskt.) Quote
Pågen Posted January 29, 2010 Posted January 29, 2010 OK, då missförstod jag ditt inlägg. Jag trodde att du skulle ta en klump med pinjong och ett kronhjul med LSD från en annan klump och para ihop, var det inte en annan typ av kronhjul (tjocklek) när det var LSD? Det är klart att det går att ta isär och slänga i en LSD och plocka ihop igen om det är samma delar, mät backlashen med indikatorklocka och kolla slitagebilden med exempelvis lite aluminiumpasta eller vitt fett, har du tur blir det perfekt direkt, annars är det bara att shimsa (spelet alltså, slitagebilden kan du nog inte ändra utan att shimsa pinjongen) Det fixar du säkert själv, ta gärna några bilder och lägg ut. Quote
Jonas Posted January 29, 2010 Author Posted January 29, 2010 Det verkar vara olika tjocklek på kronhjulen på 7,5" diffarna. Jag hoppas att det är samma tjocklek på kronhjulen till 7" (verkar som så på dom Engelska forumen), har dock inte öppnat för att kontrollera ännu. Återkommer med rapport ang kronhjuls tjockleken! Quote
Jonas Posted July 5, 2010 Author Posted July 5, 2010 Det kom lite imellan (läs husarbete) så det har tagit lite tid, men nu har jag en 7" 3,38 med diffbroms! Recept: Hus, pinjong och kronhjul från en 7" 3,38. Diff (LSD), medbringarna och lagerhus från en 7" 3,62. (Nya packboxar) Före: Efter: Quote
Thomas Posted July 6, 2010 Posted July 6, 2010 var sitter diffbromsen i den. är det bakom kronhjulet? Quote
Arrowsmith Posted July 6, 2010 Posted July 6, 2010 Hus, pinjong och kronhjul från en 7" 3,38. Diff (LSD), Hus, pinjong och kronhjul kom i från en diff som hade LSD broms, Medbringarna och lagerhus från en annan bil utan.... Så tolkar jag det, eller har någon blivit lurad... Quote
Jonas Posted July 6, 2010 Author Posted July 6, 2010 Japp, jämfört med en vanlig diff så är den tjockare där och har en skarv på mitten, som man ser på bilderna. Quote
Jonas Posted July 6, 2010 Author Posted July 6, 2010 (edited) Hus, pinjong och kronhjul kom i från en diff som hade LSD broms, Medbringarna och lagerhus från en annan bil utan.... Så tolkar jag det, eller har någon blivit lurad... Nej, då hade jag inte behövt göra något!, Hus, pinjong och kronhjul från en 7" 3,38. Från bil utan LSD Diff (LSD), medbringarna och lagerhus från en 7" 3,62 Från bil med LSD Edited July 6, 2010 by Jonas Quote
Thomas Posted July 6, 2010 Posted July 6, 2010 Det förstår jag men det syns inte nåt. nu har jag inte jobbat med dessa diffar. sitter bromsen och bromsar på 1 utgende axel? Quote
Jonas Posted July 7, 2010 Author Posted July 7, 2010 Ja, den ena medbringaren går genom bromsen och "planet drevet". Quote
Gerhard Posted July 8, 2010 Posted July 8, 2010 Har själv svårt att se hur det funkar, så efter lite letande hittade jag bilder på en öppnad. http://forum.daxsportingclub.com/phpBB3/viewtopic.php?f=35&t=4305 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.