Thomas Posted February 5, 2011 Posted February 5, 2011 1/2 tum = 12,7 det måste passa. Annars har du mkt rost o skit på bultarna eller kass ringnyckel.
Tabac Posted February 5, 2011 Posted February 5, 2011 Var finns det en lämplig klagonmur för bultskallar? Här kanske? Jag vill både gnälla och klaga och vara allmänt otrevlig en stund vad avser bultskallar i omöjlig storlek. E-Chevor har detta problem vet inte om andra har samma bultar. Bultskallen är inte 13 = för stor, inte 12 = för liten inte 1/2 tum = passade inte heller. Vad är det de har hittat på för dimension egentligen? Är det 13 light? Det till en återcirkuleringventil. Vill minnas jag till sist skar bort eländet på förra motorn. Jag är beredd att ta till samma metod här med. Det går bara att komma åt med en ringnyckel. De ringnycklar jag har är för stora eller för små. Suck!!! Hallå Cealm. Att ha så många olika skruvdimensioner som möjligt på en bil är inte bra anser jag. Jag tycker man ska begränsa antalet skruvdimensioner så mycket det går. Sedan är ju frågan om man ska hålla sig till tumgängor eller mm-gängor ?? Jag föredrar mm-gängor om det går för att det blir lättare med verktygen. Sen slipper man ju ha två olika verktygsuppsatser. Men att slippa tumnycklar helt är nog omöjligt i alla fall.
Thomas Posted February 5, 2011 Posted February 5, 2011 Har man en Cheva motor med tumgängor så har man inget val.
Tabac Posted February 5, 2011 Posted February 5, 2011 Har man en Cheva motor med tumgängor så har man inget val. Hallå! Javisst. Men vill man vara drastisk så går det ju att skaffa mm-Gängtapp och skära nya gängor i blocket. :blink:
cealm Posted February 5, 2011 Author Posted February 5, 2011 De verkar blanda friskt på V8an. På samma fäste kan det vara 13 eller 14 eller något annat. Det var likadant på den V8a jag har i CealmSeven V8a. Bultarna till återcirkuleringsventilen är helt rena och fina men ändå omöjliga. Hade jag kommit åt hade jag "bankat" på en hylsa då åker muttern bort utan större protest men här går inte den lite våldsamma metoden. Inget passar i alla fall och jag blir sur. DEt går heller inte att komma åt med vinkelslipen och såga av ventilen då åker lite annat också. Kommer ihåg att jag har försökt tidigare. Tigersåg kanske, måste kollas.
Tabac Posted February 5, 2011 Posted February 5, 2011 De verkar blanda friskt på V8an. På samma fäste kan det vara 13 eller 14 eller något annat. Det var likadant på den V8a jag har i CealmSeven V8a. Bultarna till återcirkuleringsventilen är helt rena och fina men ändå omöjliga. Hade jag kommit åt hade jag "bankat" på en hylsa då åker muttern bort utan större protest men här går inte den lite våldsamma metoden. Inget passar i alla fall och jag blir sur. DEt går heller inte att komma åt med vinkelslipen och såga av ventilen då åker lite annat också. Kommer ihåg att jag har försökt tidigare. Tigersåg kanske, måste kollas. Hej igen Cealm. Är det möjligt att svetsa på en pinne på bultskallen så du får en typ av hävstång ??
Thomas Posted February 5, 2011 Posted February 5, 2011 Hallå! Javisst. Men vill man vara drastisk så går det ju att skaffa mm-Gängtapp och skära nya gängor i blocket. :blink: Det beror på. Är det t.ex. 5/16 så kan man inte gänga till M8! Då har du 2 gängor nästan lika stora med 2 olika stigningar.
Thomas Posted February 5, 2011 Posted February 5, 2011 De verkar blanda friskt på V8an. På samma fäste kan det vara 13 eller 14 eller något annat. Det var likadant på den V8a jag har i CealmSeven V8a. Bultarna till återcirkuleringsventilen är helt rena och fina men ändå omöjliga. Hade jag kommit åt hade jag "bankat" på en hylsa då åker muttern bort utan större protest men här går inte den lite våldsamma metoden. Inget passar i alla fall och jag blir sur. DEt går heller inte att komma åt med vinkelslipen och såga av ventilen då åker lite annat också. Kommer ihåg att jag har försökt tidigare. Tigersåg kanske, måste kollas. 14mm=9/16 i tum
cealm Posted February 5, 2011 Author Posted February 5, 2011 Tabac: --- Är det möjligt att svetsa på en pinne på bultskallen så du får en typ av hävstång ?? ---- Kanske jag får kolla imorgon.
cealm Posted February 6, 2011 Author Posted February 6, 2011 Kilkenny: Igår hade jag faktiskt idéer om sprängning. Hur mycket C4 tror du det kan gå åt för två småbultar samt att verkstaden skall finnas kvar i samma skicka som före sprängningen? Det kan inte bli mer än en "kaksmula" eller kanske två .......
cealm Posted February 6, 2011 Author Posted February 6, 2011 Rond 2. Sekonderna lämnar ringen .......
Kilkenny Posted February 6, 2011 Posted February 6, 2011 har du bild på eländet? angående c4 så säger jag 42.
cealm Posted February 6, 2011 Author Posted February 6, 2011 Jag vann!!!!!!!!!!!!!!!!! Vanligt våld fungerade dåligt men hammare, kofot och en dos med övervåld då gav alla bultarna upp på knock! Så här skulle jag gjort på förra V8an också. Bankat på en tolva, då släppte insprutsförgasaren rätt snällt. Återcirkuleringsventilens ena bult gav upp utan strid idag. Bult två ville inte ge upp först men efter demontering av mebranhuset via kofort och ett par välriktade hammarslag så gick det som en dans att ta bort membarnhuste på ungefär samma sätt som man med en kofot drar ur en 4 tums spik. Våldet vann (även denna gång). Därefter vara det bara att banka på en tolva på sista bulten och den gav upp direkt. Så jag höll på med detta förra gången..... Nu finns rutin. Någon på forumet som behöver hjälp med finmekanisk demontering av insprutningsförgasare samt återcirkuleringsventil på en Cheva V8? Bara att höra av sig. Är motorn i närområdet kommer jag som ett skott, är den långt bort blir det telefonkonsultation. Nu skall jag dammsuga motorn. Skulle lördagsstädat E-Chevan igår men det får bli en söndagsdammsugning istället. Ni är väl noga med era motorer och dammsuger och dammar dem regelbundet. Eller hur?
cealm Posted February 6, 2011 Author Posted February 6, 2011 (edited) Nu är V8 dammasugen ock klar. Ramen rensad från gamla popnitar så plåtningen kan påbörjas. Fast först skall jag svetsa på bilen. Edited February 6, 2011 by cealm
cealm Posted February 6, 2011 Author Posted February 6, 2011 Kapat och svetsat. Först sydde jag ihop förarsidans torpedvägg. Efter en måttning och tänkande sattes stora vinkelslipen i ett 25x25 fäste. Fästet satt bara ivägen så ny slipskiva i maskinen så försvann det fästet utan större protester. Hålsågat torpeden för rattstången. Det blir Sellholm imorgon för att köpa ett Snap-Off-fäste till som skall passa på 740 rattstång och Luisi ratt. När jag har dessa så kan jag måtta in rätt placering för ratten. Frågan är om jag skall lyfta ut drivlinan eller ej? Allt blir ju så mycket lättare då (observera vitsen, ni vet lättare= väger inte så mycket...) och enligt uppgift är motorurlyftning ett 15 min jobb, om man är van. Jag borde alltså klara det på 30-45 min första gången. MEd motorn ur kan jag vända chassit helt. Förenklar ett antal jobb som behöver göras.
cealm Posted February 6, 2011 Author Posted February 6, 2011 Provat ut Hurst-reglaget. Kommer passa bra in i bilen både utseendemässigt och i funktion. Tagit några kloka beslut. Jag kommer inte använda rostfri tunn-tunn-tunnplåt som tunnelklädsel och torped på passagerarsidan. Det finns bara ett riktigt sätt att göra: Ordentlig stålplåt. Det gäller allt, golv, torped, tunnel, bakdel. Jag har motor som räcker gott för att dra runt några ynka extrakilo.
Drake Posted February 6, 2011 Posted February 6, 2011 Oh my god! Nu är han igång igen. Det gör ont i mej när du håller på sådär. Du vet väl att Cobror normalt sätt har ett hyfsat värde på marknaden? Om du bygger som du brukar så kommer du inte att få ett skit för den, det finns bara en i Sverige som gillar tjockplåt på sportbilar och han bor i Arboga. Menar det seriöst, om du vill sälja i framtiden så finns det ingen som är så puckad, du kommer att få dumpa priset rejält pga. dina plåtar. Kan du inte FÖRSÖKA att bygga hyfsat lätt åtminstone? Tyvärr så ser det ut att bli ett bojsänke till.
Kilkenny Posted February 6, 2011 Posted February 6, 2011 (edited) Exakt hur tjock är ordentlig stålplåt? (om jag nu egentligen vill veta) Edited February 6, 2011 by Kilkenny
cealm Posted February 6, 2011 Author Posted February 6, 2011 Nu vaknade visst Draken. Såja Drake, lugn och fin bara. En Cobra är ingen anorexibil det är ett plastförpackat "jänkejärn". Väger väl normalt mellan 950 till 1200 kg i skattevikt. Oavsett vilket så orkar V8-orna med för en V8a 305 / 350 drar bilar med 3000 kg skattevikt utan problem. Hur man än räknar så är det hk (friktion) i backen som gäller och enda sättet att få ner kraften vettigt på en 2-hjulsdriven bil är att installera 4-hjulsdrift. Kilkenny: Ordentlig stålplåt börjar vid 4 mm (fast 3 mm kan vara rätt ok också).
Drake Posted February 6, 2011 Posted February 6, 2011 Det går rätt bra med vanlig bakhjulsdrift också. Men då får inte åket väga flera ton. Om du lyckades få upp Sjuan till 1200 kg, hur ska det inte bli med Cobran då??? Klarar du 2-tonnsgränsen?
Kilkenny Posted February 6, 2011 Posted February 6, 2011 Vikten påverkar ju priset på plåten också, hälften så tunn = dubbelt så mycket plåt för samma peng, tänk på smålänningen inom dig! B)
Baging Posted February 6, 2011 Posted February 6, 2011 Viktigaste formeln av alla: Mindre vikt equals högre G. I alla ledder!!! ;) :D :D :D
cealm Posted February 6, 2011 Author Posted February 6, 2011 (edited) Grabbar, ni missar en viktig sak. Men först Drake gick det verkligen så bra den där Cobrakörningen egentligen, inte speciellt va? Kilkenny jag har en bra tillgång till billig plåt så jag kan nog dubbla tjockleken utan speciellt högre kostnad.... Baging Jo visst är vikt viktig men inte i allt. Den viktiga saken är vilket mål man har. I mina mål för bilbygge är vikten och toppfart inte så väsentligt, inte ens 0-100 km/h är speciellt prioriterat. Bilarna är byggda för någon typ av fart men är avsedda att köras 0 till 70-90 km/h som normalt högsta marschfart. Det är av just den anledningen som motoreffekten räcker hur länge som helst trots eventuell bilvikt. Det roliga med byggandet är vi alla som bygger och som täcker in så många olika intressedelar av bilbyggen och bilanvändning. Tänk om allt var exakt lika. Bilar, färger, däck, användning och körstil. Så trist det skulle vara. Som tur är har ingen av oss fel vi har olika mål bara. Edited February 6, 2011 by cealm
Drake Posted February 6, 2011 Posted February 6, 2011 Bra? Den gick ju strålande!!! Tänk vad som kunnat hända. Dessutom är det ju en legendarisk repa som det fortfarande snackas om.
cealm Posted February 7, 2011 Author Posted February 7, 2011 Drake: Spektakulär, ja men bra och strålande är jag tveksam till. Alla överlevde och bilarna överlevde nästan. Det ramalde av lite delar och (vält) Cobran bröt väl loppet och blev stående. Kommer man inte över mållinjen så spelar ett hjullyft i starten måttlig roll. Jag kan tänka mig att det gick åt ett klädbyte eller två för deltagarna och jag tror också att ingen av förarna frivilligt vill göra om samma sak en gång till. Så "legendarisk repa" var nog mer ren tur kanske kryddad med lite skicklighet men som Cobran beter sig så gissar jag att tursidan vinner i procent. Skönt att det gick bra trots allt. Men men stinna maskiner, breda däck mycket klister och gasen i botten då krävs det mycket tur och faktiskt mycket skicklighet om man skall fylla år varje år.
cealm Posted February 7, 2011 Author Posted February 7, 2011 Nu är Snap-Off och adapter till 740 rattstång anskaffad. Då går det att bygga nya rattstångsfästen.
cealm Posted February 13, 2011 Author Posted February 13, 2011 (edited) Passagerarsidans torpedplåt är bockad nu. Tog en stund att hitta en kantpress som klarade av plåten. Edited February 13, 2011 by cealm
cealm Posted February 14, 2011 Author Posted February 14, 2011 (edited) Kilkenny: Det är ju kontinuerliga bilder 25 FPS, till och med IR om jag skulle "svartbygga"......... Ok då får väl ordna med vanliga bilder då...... Kantpress hittades men plåten är bara 1,25 cirka (just det mm såklart). Edited February 14, 2011 by cealm
cealm Posted February 20, 2011 Author Posted February 20, 2011 Provade högersidans torpedplåt. Den passade. Flyttade Cobran lite också. Ett hårt dagsverke.
cealm Posted February 25, 2011 Author Posted February 25, 2011 Köpt eller kanske mer korrekt beställt en BT palltruck till. När jag får två stycken så kan jag lyfta Sevenbilar i fram respektive bakdel lite mer stadigt och på det sättet kunna jobba enklare med bilarna. Då kan jag lyfta Cobran och borra fast bottenplåtarna och svetsa lite också. Truckarna lyfter 800 kg var så upp till 1600kg kan jag tillåta Cobran väga.
Baging Posted February 25, 2011 Posted February 25, 2011 Köpt eller kanske mer korrekt beställt en BT palltruck till. När jag får två stycken så kan jag lyfta Sevenbilar i fram respektive bakdel lite mer stadigt och på det sättet kunna jobba enklare med bilarna. Då kan jag lyfta Cobran och borra fast bottenplåtarna och svetsa lite också. Truckarna lyfter 800 kg var så upp till 1600kg kan jag tillåta Cobran väga. Hahaha, du har gett dej f*n på att ge Draken hjärnblödning va?? :D :D :D :D
cealm Posted February 25, 2011 Author Posted February 25, 2011 Baging: Jag? Hur tänker du nu? Hmmmm.......... Vad kan jag ha skrivit som upprör? Just ja, du tänker på 1600kg. Kan det verkligen uppröra en Drake? Nog måste väl Drakar tåla mer?
cealm Posted February 26, 2011 Author Posted February 26, 2011 (edited) Då är torpedväggen på passagerarsidan tillverkad och fastsvetstad. Nästa jobb är att fixa kardantunneln. Det är bara att bestämma att klä mellandelen med 5mm kardanfångarplåt alternativt ta ett 5mm kardanfångarrör och sy in i konstruktionen. Jag har en bakre ringkardanfångare i 5mm nu det främre kardanfångardelen som skall tillverkas. Edited February 26, 2011 by cealm
cealm Posted February 27, 2011 Author Posted February 27, 2011 Två golv lagda plus inkapsling av överdelen av torpeden. Undrar om jag egentligen gillar Cobror? De skall nog ha en kaross på sig för att se mjuka, runda och fina ut. Jo kanske. Utan kaross liknar de en stridvagnsbärgare från 50 eller 60-talet som parat sig med en två-axlad lastbil. Det är väl charmigt det också. Det här törs jag INTE säga ute i verkstaden där bilen står för då skulle den bli lessen och det är inte så jag menar att jag vill såra lilla bilen. Nej nej. Den är rejält kantig och då menar jag fyrkantig bil fast rätt ok ändå, annars hade jag väl ingen eller? Jag gillar den nog ändå även om karossen inte är påklädd just nu.
cealm Posted February 27, 2011 Author Posted February 27, 2011 Golvet jag lagt är rostfri folie så tunt att det inte går att mäta med en tumstock ens. Finns på rulle med avrivkant i papper...
cealm Posted March 5, 2011 Author Posted March 5, 2011 Bygger på kardantunneln nu för att kunna klä den och få fast Hurst-reglaget samt ett extra kardansprängningsskydd. Golvet ja, jag är van vid att golv sitter fast. Med golvfolie får man vara försiktig....... 5 mm och helsvetsat behöver man aldrig tänka sig för var man sätter ner foten...... Cobran är uppflyttad i rätt bekväm arbetshöjd, dvs fyra hjuldollys och på dessa dubbla liggande hjulmed fälg som Cobrans hjuls står på. Rätt ok. Med lite försiktighet går det att flytta runt bilen efter behag i verkstaden.
cealm Posted March 5, 2011 Author Posted March 5, 2011 Jag har varit Tigersågägare i säkert 15 år men aldrig använt Tigersågen annat än på någon enstaka liten planka. Köpte Jula-blad som heterkwb 5775-00 . Det är fintandade blad för metall. Så kommer frågan VARFÖR har jag aldrig provat att kapa Seven-fyr-kant-rör med Tigersåg förut? Så bra och enkelt.
Jocke4U Posted March 6, 2011 Posted March 6, 2011 Tigersåg passar bäst enligt mig för demontörer dvs om man skall ha isär något snabbt så är det bra men precisionsjobb nejtack
Krolleg Posted March 6, 2011 Posted March 6, 2011 Det är tur vi har cealm som bygger regäla grejer. Då slipper jag känna mig tveksam när jag funderar på att öka tjockleken på mina sidoplåtar med hiskerliga 50%!!!! från 1mm till 1,5mm alu :hypocrite:
cealm Posted March 6, 2011 Author Posted March 6, 2011 Krolleg: Trevligt att höra. Du kommer bli mer än 50% lyckligare med 1,5 alu. Måste helt enkelt kännas bra....... Jocke4U: --- Tigersåg passar bäst enligt mig för demontörer dvs om man skall ha isär något snabbt så är det bra men precisionsjobb nejtack --- Tigersåg är mer precision i än vinkelslipen............. även om vinkelslipen är människans bästa vän (utom möjligen för hundägare där den kan vara människans näst bästa vän)
Drake Posted March 6, 2011 Posted March 6, 2011 Va? Har du fått tag i en 180-graders vev??? Det är min våta dröm.
cealm Posted March 7, 2011 Author Posted March 7, 2011 Drake: --- Det är min våta dröm. --- Öhhh?? Jag har inte gjort något? Vad är en 180 graders vev? Tyckte bara att 355an så ut som en "dubbel-rad-fyra" när man tittar framifrån. Ser ut som två Volvo B230 som "gängat ihop sig" på bilden. Hoppas jag inte störde drömmarna Drake........
Drake Posted March 13, 2011 Posted March 13, 2011 Var hittade du den där bilden?!! Jag gissar att det är en orginalare men det är nåt som inte stämmer. Lutningen på rutan ser ut som på tävlingsbilarna och Le Mans-toppen ser också riktig ut. Knock-offs hade den också, men fan vad konstiga skärmkanter fram, nästan som på en "Slab-side". Dörrarna är ju också helt mysko! Vill veta mer om den där!
cealm Posted March 13, 2011 Author Posted March 13, 2011 (edited) Jag länkade direkt från sidan jag hittade den på. www.hawkcars.co.uk http://www.hawkcars.co.uk/parts/cobrawheels/cobraalloys.html Edited March 13, 2011 by cealm
Drake Posted March 13, 2011 Posted March 13, 2011 (edited) Aha, en 289 FIA. Hawk gör ju dom bästa replikorna i världen så det är nästan svårt att skilja dom från orginalen. Har aldrig tänkt på att 289:ornas dörrar ser ut så där. Föredrar nog s/c-modellen ändå. Edited March 13, 2011 by Drake
Recommended Posts