cealm Posted January 15, 2011 Author Posted January 15, 2011 Kilkenny: Nja, jag har redan en plogbil i CealmSeven V8.
cealm Posted January 22, 2011 Author Posted January 22, 2011 Den uppmärksamme kan räkna in 6 bilar i olika stadier på gruppbilden.
Jocke4U Posted January 22, 2011 Posted January 22, 2011 Undrar om inte Cealm Industries har växtvärk och behöver flytta till större lokaler :D
family guy Posted January 22, 2011 Posted January 22, 2011 Lokalerna har onekligen blivit en trång sektor, men den alarmerande personalbristen är nog ändå det som på sikt riskerar att ge investerarna kalla fötter. Styrelsen bör snarast häva anställningsstoppet, givetvis tillsmmans med en grundlig översyn av logistiken. Det vore illa att se ännu en av Svensk industris kronjuveler försvinna utomlands.
cealm Posted January 22, 2011 Author Posted January 22, 2011 family guy: ---- Styrelsen bör snarast häva anställningsstoppet, ---- Styrelsen har tagit erforderligt beslut nu på morgonen: CealmSeven Industries har infört skift samt ett begränsat bonussystem.
cealm Posted January 22, 2011 Author Posted January 22, 2011 (edited) Ni kan koppla in er i hjärtat av CealmSeven Industries. Länken http://yyyyyyyyyy.xxxxxxx.zzz TV sändningen får vara öppen ett tag framåt. Användarnamn = garage något lösen krävs inte. Edited January 22, 2011 by cealm
cealm Posted January 22, 2011 Author Posted January 22, 2011 Nu är det lite tomt i CealmSeven Industries lokaler. Undrar just varför?
Drake Posted January 22, 2011 Posted January 22, 2011 Jaja, en del bygger bilar, andra flyttar runt dom.
cealm Posted January 22, 2011 Author Posted January 22, 2011 Titta så fint det blev när jag sorterade om bilarna. 6x4 längst in ovanpå den är "Raymans fd bil" och 3-wheelern är inte kvar i verkstaden längre.... Lite mer sortering och städning sedan kan jag börja bygga. Vad bygger du för något nu Drake? Hus? Pallyften är nog det bästa köp jag gjort på åratal. Bara in med pallgafflarna under bilarna lyft och stapla...... Kan det vara enklare? Kanske..
Amoz Posted January 22, 2011 Posted January 22, 2011 Nu är det lite tomt i CealmSeven Industries lokaler. Undrar just varför? Ja, nu vill vi ju se att det händer något =) Vinka till publiken..
Kilkenny Posted January 22, 2011 Posted January 22, 2011 Man skulle kunna se hela ditt garage som ett sånt där avancerat 3d-pussel som japanerna snickrar ihop. :)
cealm Posted January 23, 2011 Author Posted January 23, 2011 Snart får jag besök av en kamrat som också bygger bil med V8a. En Seven-bil. Kanske jag kan få hjälp av honom och klä av Cobran? Det har en kaross för mycket på sig just nu. Var sjutton ställer jag Cobra-kostymen? Vad kan den väga?
Norlin Posted January 23, 2011 Posted January 23, 2011 (edited) dubbel Edited January 23, 2011 by Norlin
Norlin Posted January 23, 2011 Posted January 23, 2011 Flitens lampa lyser... Tackar för titten :racesmile:
cealm Posted January 23, 2011 Author Posted January 23, 2011 (edited) Varsågod Norlin det var roligt att ha dig på besök. Så enkel konstruktion Cobrans ram har. Precis som en lastbil eller nästan i alla fall. En framvagn ett par rambalkar i 100x50 och en "kick-up". Några fästen lite här och var och vips en Cobra-ram. Nu vet jag vad en cobra kaross väger, inte i kg, utan i att det går åt två personer för att lyfta bort den. Lite tyngre än vad jag trodde men ändå inte jättetung. Några bilder efter Cobran klätt av sig. Varning till känsliga tittare som rekommenderas någon annan tråd istället.....för nu är det nakenbilder som gäller..... Edited January 23, 2011 by cealm
Thomas Posted January 23, 2011 Posted January 23, 2011 Nice 1 Det ser ut som en likadan Mallory tändspole jag använde på 80- talet och har kvar än i mina gömmor 2 Vad är det för framvagn? 3 De hålen i 4 kantsrören. ska du svetsa igen dem så inte vatten kan lägga sig där och rosta och även ge frostsprängning?
cealm Posted January 23, 2011 Author Posted January 23, 2011 Thomas: 1 Det ser ut som en likadan Mallory tändspole jag använde på 80- talet och har kvar än i mina gömmor Jajamen det är en "erfaren och beprövad" tändspole. Den ger gnista också så motorn startar........ Kanske byta till en HEI-fördelare någon gång, eller inte. 2 Vad är det för framvagn? Fyrkant rör som håller i vanliga eller nästan vanliga bärarmar. Undre bärarmen är egentillverkad, övre bärarmen råkade vara så bra att en original Volvo 140 passade perfekt. 3 De hålen i 4 kantsrören. ska du svetsa igen dem så inte vatten kan lägga sig där och rosta och även ge frostsprängning? Vilka rör tänker du på, de i nosen som pekar rakt framå? Dessa skall sedan byggas på för att hålla fast karossen. Eller är det något annat fyrkant rör du såg?
Thomas Posted January 23, 2011 Posted January 23, 2011 det är även rör som pekarrakt upp vid Schuttle höjd
Drake Posted January 24, 2011 Posted January 24, 2011 Tror han menar hålen som syns längst ner på bild 3. Joru, den var enkelt byggd den där ramen. Ta inte illa upp nu Calle, men det är några saker som jag tycker du bör göra något åt. Övre dämparinfästningarna fram borde nog förstärkas, vet att SFRO inte gillar när dom ser ut sådär, det blir rätt mycket krafter där. Ett diagonalstag i framvagnen skulle nog inte heller skada. Övergången mellan ram och kickup verkar inte helt genomtänkt, den borde ha suttit så att den anslutit till några längsgående balkar. Som det ser ut nu så kommer den att bryta rätt rejält i ramen. Där kan du ju använda över rören i kardantunneln på ett bättre sätt för att staga upp. Likadant framtill, men enkelt löst genom en triangulering från torpeden. Stela bakaxelupphängningar kan jag inte så mycket om men får du inte mycket brytningar i den där? Vet att SFRO inte gillar länklager i alla stag pga. att det inte finns något flex som tar upp brytningarna. Ingenting som inte går att fixa med andra ord, och jag tror att det kommer att göra stor skillnad. Inte meningen att vara negativ, bara några tips i all välmening, vill ju att du ska igenom alla kontroller med den så vi kan få gasa lite ihop! Varför inte konsultera din SFRO-gubbe innan du slänger ihop den igen?
Drake Posted January 24, 2011 Posted January 24, 2011 Förresten, vad är det för dimension på dom olika rören?
cealm Posted January 24, 2011 Author Posted January 24, 2011 (edited) Drake: Aha de var de rören, jo de där skall ha ett litet lock på sig. Ja, visst är den enkel ramen. Lastbilsstuk rakti igenom. En rektangel med en framdel och en bakdel. Enkelt är ofta rätta bra och svårt att få det enklare. Jo, jag har tittat på några "stabiliseringar" av bakdelen. Framdelen kan behöva någon men inte helt säkert. Det är mobilkamera bilder så allt syns inte. De främre dämparöronen är stagade sedan om man gillar stagningen eller ej det får kontrollen utvisa. Vad gäller bakvagnen så provar som den är men blir det synpunkter byter jag hälften av länkarna till gummimodell. Ibland får man ju och ibland inte. Du är väl aldrig negativ Drake du är väl nästan bara positiv. Fast just här --- så vi kan få gasa lite ihop --- kan vi få lite skiljaktigheter och kanske gnäll från oss båda på varandra om vi antingen går över eller inte kommer över 2500 r/m. Huvudbalk = 100 x 50mm Edited January 24, 2011 by cealm
Drake Posted January 24, 2011 Posted January 24, 2011 Har ju sagt det förut Calle, du måste varva minst 2500v för att överhuvud taget komma iväg med den där turbinen! Ska bli mycket intressant.
cealm Posted January 24, 2011 Author Posted January 24, 2011 Drake: Den drar nog redan lugnt och fint vid 700r/m. Stagningen bak kommer ge sig självt. Nämnde inte det i förra inlägget för jag ville ge infon lite i omgångar för säkerhetsskull. Installationen av dragkrok gör med automatik att det bli en förbättring av bakre delen. Målet för dragvikt är som vanligt 900kg eller i alla fall 750kg men 400kg räcker för det egentliga behovet. Dragkrok är normalt standardutrustning på bilar färdigställda av CealmSeven Industries,
Tomas Posted January 24, 2011 Posted January 24, 2011 Coolt! Cobror är riktigt fina, kanske måste bygga en sån när jag är klar med min seven.
cealm Posted January 24, 2011 Author Posted January 24, 2011 Tomas: DEt skall du absolut göra. Så enkel ramkonstruktion. Det lite luriga är att passa in mot en kaross. Bygg klart Sevenbilen och sedan hugg tänderna i Cobran.
Drake Posted January 24, 2011 Posted January 24, 2011 Nåja, alla är inte så enkla, kolla bara på GD! Orginalramen var inte så enkel den heller med alla smårör.
Drake Posted January 24, 2011 Posted January 24, 2011 Jovisst, den drar säkert, men hur stor oljekylare kommer du inte att behöva om du ska puttra på som vanligt?
cealm Posted January 25, 2011 Author Posted January 25, 2011 En stor kylare såklart, kanske till och med en väldigt stor kylare. Bilen är rymlig.
cealm Posted January 27, 2011 Author Posted January 27, 2011 En solig bild i januari. Ingen is på rutan i alla fall.
cealm Posted January 27, 2011 Author Posted January 27, 2011 Thomas: Bra fråga, självklart är bilen även glykolpreppad..... och avisad dock något insnöad...
Thomas Posted January 29, 2011 Posted January 29, 2011 kul bygge. Vad är det för kit? Jag skulle kolla upp främre bärarmarnas styrka då de har fjädern i mitten ca. det kan finnas risk för böjning
cealm Posted January 29, 2011 Author Posted January 29, 2011 Det skall vara en "Cobra i lösvikt" åtminstone tror jag det.
Arrowsmith Posted January 29, 2011 Posted January 29, 2011 Den Mallory spolen var nog vanlig förr... Jag har också en sådan, fast fortfarande i bruk sommartid i Pontiacen.
cealm Posted January 29, 2011 Author Posted January 29, 2011 En Mallory-klubb kanske? Medemmar är isåfall: cealm, Arrowsmith och Thomas (om nu Thomas hittar sin Malloryspole (ref inlägg nr 118 i tråden)
Thomas Posted January 29, 2011 Posted January 29, 2011 jag vet var min är. hade den framme i somras. Den gör jag inte av med. kanonbra spole.
cealm Posted January 30, 2011 Author Posted January 30, 2011 Inprovning av nya stolarna till Cobran, obs eventeullt tre-sitsig.
cealm Posted February 5, 2011 Author Posted February 5, 2011 Många andra aktiviteter har "snott tid" effektivt och med all rätt från garage-dokusåpan. Nu i helgen måste jag anstränga mig om jag skall undvika garaget. Vem vet vi kanske ses därute om någon timme eller så. Det beror lite på hur mycket frukost jag tänker äta. Det kan ta tid om det är mycket. Var länken finns vet ni redan........
cealm Posted February 5, 2011 Author Posted February 5, 2011 Lyckades hitta ett tillräcligt trovärdigt skäl att avvakta med bygget någon timme. Till och med jag själv har gått på skälet. Hmmm håller jag mig undan måntro? Skall nog hålla koll på mig själv lite grann här.....
family guy Posted February 5, 2011 Posted February 5, 2011 "Stokke Tripp-Trapp" som förarstol, här sparas minsann inga kostnader. Fabrikören börjar väl inte bli fartblind efter alla nyinvesteringar? Jag övervägde själv ett tag att använda "Babybjörn" som säkerhetsbälte, men fick tyvärr tänka om av kostnadsskäl.
cealm Posted February 5, 2011 Author Posted February 5, 2011 Det kostar att ligga på topp. Det är en förarstol som man kan "växa" i. Observera även den käcka korgstolen till passagerarsäte. Skulle tro att ett 6-punkts BabyBjörn bälte skulle sitta som en smäck även om det gräver ett djupt hål i betalkortet..
cealm Posted February 5, 2011 Author Posted February 5, 2011 Skaffat ytterligare en omgång med hjuldollys. Borde ha runt åtta stycken dollys nu. Mycket bra hjälpredor. Cobran skall upp på fyra dollys. 6x4 står redan på sådana. Snart kan det bli bildans i verkstaden.
cealm Posted February 5, 2011 Author Posted February 5, 2011 Sent men nu är det dags att gå ut och jobba. Hade jag fördröjt "gå ut tiden" 5 tim och en kvart ytterligare då hade jag missat en verkstadslördag...... Ojojoj så det kunde gått.....
cealm Posted February 5, 2011 Author Posted February 5, 2011 Nu är Cobran flyttbar på hjuldollys. E-Chevan är snart strippad på allt onödigt, som "förgasarinsprutning" mm. Den här E-Chevan skall trimmas. Jajamen. Två eller kanske tre burkar Biltema motortrimfärg. Varje burk ger cirka 10 hk extra.
cealm Posted February 5, 2011 Author Posted February 5, 2011 Var finns det en lämplig klagonmur för bultskallar? Här kanske? Jag vill både gnälla och klaga och vara allmänt otrevlig en stund vad avser bultskallar i omöjlig storlek. E-Chevor har detta problem vet inte om andra har samma bultar. Bultskallen är inte 13 = för stor, inte 12 = för liten inte 1/2 tum = passade inte heller. Vad är det de har hittat på för dimension egentligen? Är det 13 light? Det till en återcirkuleringventil. Vill minnas jag till sist skar bort eländet på förra motorn. Jag är beredd att ta till samma metod här med. Det går bara att komma åt med en ringnyckel. De ringnycklar jag har är för stora eller för små. Suck!!!
Kilkenny Posted February 5, 2011 Posted February 5, 2011 Ringnycklar är ju ofta tolvkant, kapa av änden av en 13-krafthylsa istället och svetsa den på en avkapad ringnyckel. Om det nu är tolvkanten det hänger på?
Recommended Posts