Jump to content

El system


Recommended Posts

Hej hej...

Har kollat på kabeln härvan som jag slet ut ur donatorn:) Har insett att det är ett JÄKLA jobb att fåihop ( om det nu går=) )

Någon som har något bra tips på hur man kan gå tillväga för att det ska fungera?

Marcus

Link to comment
Share on other sites

Nope...men kommer du på det så hör av dig, har precis samma härva i en kartong i garaget :D

[seriöst läge]

Jag får hoppas du/ni märkte upp alla kontakter/sladdändar när ni plockade ur den. Börja isåfall ta brot det mest självklara såsom: c-lås, bakrutevärme, stolsvärme, kanske t.om värmepaketet, diverse knappar osv....

[/seriöst läge]

Link to comment
Share on other sites

Vart så glad när jag såg att någon hade svarat och hade hoppats på ett bra svar, men inte det inte:)

Märkte upp lite innan jag slet ut allt. Men det är många sladar ändå utan märkning:)

Vet iaf hur jag inte ska göra med nästa bygge:)

Link to comment
Share on other sites

jag tycker att haynes scheman är så dumma.

Det är bara beskrivet del för del, skulle vilja ha ett schema över hela systemet när det sitter ihop...

Är det något som man kan få tag i?

Link to comment
Share on other sites

Men är det så mycket kablar att ta reda på? Förutom det som hör till motorn så är det ju inte särskillt mycket som man använder av originalsystemet. Alla lampor får man ju ändå byta ut, någon kupefläkt har man inte, radio har man inte, larm behöver man inte, centrallås har man inte, elhissar har man inte... listan kan göras lång. Förmodligen vore det lättaste att börja om från början och dra helt nya kablar, som man har koll på eftersom det är man själv som kopplar.

Link to comment
Share on other sites

Är inet så jätte haj på det där med ström så har ingen lust att dra eget nytt ( tror inte jag fixar det) å om man ska anvädna den gammla kabel stamen så är ju allt det där som är onödigt kvar. Hade tänkt att få igång motorn och sen börja klippa bort alla sladdar som man kan klippa bort utan att motorn

stannar:)Kanske det bästa är att leta upp någon som kan hjälpa mej med sladdarna:)

Jäkla insprut :whip: , det ska vara förknasare :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jag bytte till förgasare av just den anledningen... kommer att bygga ett nytt elsystem där sladdarna har rätt längd från början... Finns ett bra schema i "boken" som räcker för mig om jag tar bort vissa onödiga saker såsom defroster...

Link to comment
Share on other sites

Jag klippte bort allt onödigt efterhand som jag plockade ur systemet ur donatorn.

Och märkte upp allt av betydelse efterhand som jag lossade kontakterna.

På så vis kunde jag sedan rensa bort alla sladdar som var klippta (inte hade någon form av kontakt) i kabelhärvan efteråt.

Link to comment
Share on other sites

Vart så glad när jag såg att någon hade svarat och hade hoppats på ett bra svar, men inte det inte:)

Märkte upp lite innan jag slet ut allt. Men det är många sladar ändå utan märkning:)

Vet iaf hur jag inte ska göra med nästa bygge:)

Det största problemet är nog att identifiera kablarna vid instrumentpanelen. Jag ska ge mig på detta ikväll

Link to comment
Share on other sites

d jag gjorde med volvos kabelhärva var att börja med att fråga runt efter ett schema över vad som behövs för att motorn ska va körbar..

sedan dök jag in i säkrings/relä lådan och börja rycka ur alla reläer,säkringar som inte behövdes enligt schemat.. och där efter kablarna som gick till reläerna/säkringarna.. på så sätt banta jag ur över hälften av alla sladdar..

lotusss7.jpg

överblivet junk :prop: och lite mer rök när jag fick igång allt så man kunde vara säker på vissa skumma sladdar som "intebehövdes" enligt schemat men som gick till överväxelns relä osv.. :whip:

Link to comment
Share on other sites

Sådär....då har jag å farsan spendereat 3 timmar med att lösa elhärvans mysterium.

Vi la helt enkelt ut hela kabelhärvan i bilen som vi tror att det ska ligga och sedan märkte vi upp diverse omärkta ändar. Vi klippte sedan friskt bort sladdar för att senare märka att dom behövdes :(

Vi kunde märka ett fel i bilens instruktionsbok. Säkringarna för bensinpumpen och elfönsterhissarna var bytta med varandra (säkring 23 & 24 för den som vill kolla upp det). Vi kommer att fortsätta imorgonkväll med härvan.

Link to comment
Share on other sites

Ännu 3 timmar i elhärvans tecken....man kan lugnt säga att kablarna är en aning för långa för bygget....det kommer att gå åt många skarvhylsor

Link to comment
Share on other sites

Ännu 3 timmar i elhärvans tecken....man kan lugnt säga att kablarna är en aning för långa för bygget....det kommer att gå åt många skarvhylsor

Skarvhylsor !

blev inte det en svordom samma dag som lödkolven uppfanns :lol: ;) ;)

Link to comment
Share on other sites

Håller med Arrowsmith, lödkolv och krympslang är det som gäller :thumbup:

Jag kommer även att skaffa oisolerade kabelsokor, som jag lödar kabeln i och isolerar med krympslang. Som före detta installationselektriker så vill jag ha det snyggt och hållbart i mina kopplingar. Sedan kan det tänkas att det är overkill på en sommarbil med en markfrigång som inte ens tillåter grusvägskörning, men det har inte med saken att göra. ;)

Link to comment
Share on other sites

holler med baalzamon ända vägen att gå om man vill ha det riktigt bra. men om man nu apsolut vill ha en klämd kabelsko så köp en bra kabelskotong.

det är nästan omöjligt att klämma så man får en bra och holbar kontakt med budget skiten som dom flesta av os har ligande hemma.

men har man en bra tong och bra kabelskor så går det bra. jag har varit med och bygt kabelstammar till jas 39 gripen och där används presade kabelskor men som sakt då var det bra kvalitet på de.

Link to comment
Share on other sites

jag har en bra tång.. ( tror ja iaf.. kostade ju 600:- :blink: ), men jag brukar klämma åt med en pollygrip efteråt bara för att vara på den säkra sidan...

(plus att jag kniper på en storlek för liten om det går... :) )

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte minns fel så är det inte tillåtet med lödda kopplingar längre inom bilindustrin och även inom byggel, beroende på att det kan vara dålig kontakt inne i en lödning och då stiger tempen i denna kopplingen och det kan om det vill sig illa ta eld :(

Rätta mig gärna om jah har fel på denna punkt :blink:

Har man en kabelskotång av bra kvalitet (450 :- och uppåt) så blir det superpressningar och dom kommer aldrig att krångla :D

Caper

Link to comment
Share on other sites

En riktigt utförd lödning håller hur länge som helst, men den måste vara riktigt gjord förstås. Jag litar mer på lödda kopplingar än klämda.

Link to comment
Share on other sites

Den skriver jag under på Baalza.......

och blir det o-kontakt innuti en lödning så har du nog glömt bort löd syran/vattnet innan du värmde....

eller - gud förbjude - gjort en kallödning

Link to comment
Share on other sites

Men är det inte lagligt så spelar det ingen roll vad ni tycker:)?

På min bil är dom ihop limade med någon smet, verkar smidigt! finns det något sånt att få tag i?

Link to comment
Share on other sites

Är det bra gjort kvittar det nästan lika vilken metod man väljer, är det dåligt gjort kvittar det också lika.

Jag föredrar klämning (med en riktig tång), det går snabbare, är enklare att få snyggt och är något säkrare. En skarva mitt på en kable skulle jag löda då det blir smäckrare.

Link to comment
Share on other sites

Men är det inte lagligt så spelar det ingen roll vad ni tycker:)?

På min bil är dom ihop limade med någon smet, verkar smidigt! finns det något sånt att få tag i?

Visa mej den lagtext som förbjuder lödning i bilar så ska jag tro på det sedan min vän......

tills den dagen jag får lagtexten så löder jag mina kablar och är nöjd med det för min del.

vill du limma dina kablar så får du göra det om du vill och jag bryr mej inte ett dugg. :icon_sleep:

På så vis så kan vi alla vara nöjda och glada med var och ens ideér om hur kablar

ska sammanfogas i bilar , därmed så har jag nog klargjort min åsikt i ämnet så mycket som

jag anser att det behövs och känner mej klar med denna tråden

------------- Over And Out ! ---------------

:closed:

Link to comment
Share on other sites

Det finns så mycket dumma regler och lagar, så det skulle ju inte förvåna mig om det fanns någon lite paragraf i något EU-regelemente som förbjöd lödade kablar... Inte för att jag bryr mig, men ändå.

Link to comment
Share on other sites

Det var väldigt vad en del reagerade på mitt inlägg :blink:

Skulle kanske förtydliga att det gäller nyinstallationer och för våra bilfabrikanter.

Du får göra precis som du själv vill :D det var bara ett litet inlägg i debatten :thumbup:

Och som någon skrev lite tidigare så spelar det ingen roll om det är en lödd eller klämd koppling om den inte är rätt utförd.

Det är mycket lättare att få till en klämd koppling än en lödd, menade ju bara att det vore synd om våra ögonstenar skulle brinna upp :( efter allt jobb som man lagt ner på dom, bara för att en elanslutning skulle fatta eld.

Klämm eller löd så mycket ni vill :prop:

Caper

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte minns fel så är det inte tillåtet med lödda kopplingar längre inom bilindustrin och även inom byggel, beroende på att det kan vara dålig kontakt inne i en lödning och då stiger tempen i denna kopplingen och det kan om det vill sig illa ta eld  :(

Jag skulle ju tro att det är först och främst av miljöskäl som man inte löder kopplingar i bilindustrin (bly ni vet). Sen undrar jag om det inte går snabbare för dem att klämma kablar än att löda dem också?

Jag har hört att riktigt klämda kontakter har väl så bra ledningsförmåga som lödda dito, men det är väl när det är nytt. Hur det blir efter längre tid är väl en annan femma kan hända. Men jag har nog aldrig haft problem med just klämda kontakter i någon bil någon gång vad jag kan minnas. Inte just i övergången mellan kabel och kontakt. Det är i så fall sådana "hemmaklämda".

Jag vet inte riktigt vilken av metoderna jag skall använda sen. Fast jag har inte någon bra tång, bara en lödpenna så det ger sig nog... ;)

Link to comment
Share on other sites

Fast lödda kopplingar har kortare livslängd än korekt klämda kopplingar, med tät hylsa med lim i.

Det blir dels nåt el-kemiskt tjafs mellan tennet och kopparen som gör att tennet kan migrera. dels så blir övergången mellan tennad kabel och icke tennad skarp, och det brukar vibrera av där.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Halvt "OT" men det finns en teknik med virning av kablar som används flitigt främst i USA

(virningen utförs dock ej för hand) ;)

Den är fruktansvärt effektiv och det blir t.o.m. gastätt om det är riktigt utfört....

post-4-1093165935.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
d jag gjorde med volvos kabelhärva var att börja med att fråga runt efter ett schema över vad som behövs för att motorn ska va körbar.. 

sedan dök jag in i säkrings/relä lådan och börja rycka ur alla reläer,säkringar som inte behövdes enligt schemat.. och där efter kablarna som gick till reläerna/säkringarna.. på så sätt banta jag ur över hälften av alla sladdar..

lotusss7.jpg

överblivet junk :prop:  och lite mer rök när jag fick igång allt så man kunde vara säker på vissa skumma sladdar som "intebehövdes" enligt schemat men som gick till överväxelns relä osv.. :whip:

Vad har du använt för El-Schema

Skulle behöva ett för min Volvo b23e (1984).. :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...