Jump to content

CealmSeven Nummer Fyra 6X4 med Boggi Start 2009-11-14


cealm

Recommended Posts

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

348 gram väger mina svarvade och gängade kottar per styck som håller övre bärarmarna mot hubben. Mått 35 x 60 mm och gängade M20.

Fick två gjorda till att börja med. Han hade rätt materiel i 40 mm. Det var lätt att svarva ner till 35 mm. Till dessa kottar ansluter övre bärarmarna. Bärarmsrören är 30x3 mm.

941_2821.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Har slutat äta biskvier tillfälligt men åt istället åtta stycken Mars-glassar. Sedan glassarna tog slut (var bara åtta i ett paket) och då får jag bygga istället.

Håller på med övre bärarmarna bak. När ni "laddar" bärarmsfästen med Rally Design (eller likande) tvådelade gummin plus inre stålhylsa är det en droppe såpa som gäller för att få det jobbet att "glida lätt"?

Körde torrt på första fästet och det var väl inte riktigt det lättaste att få ihop. Det gick men såpa borde underlätta en heldel eller om det finns något bättre glidmedel så mottages tips om det lika gärna.

Link to comment
Share on other sites

Vitt. Hmm, Biltema har något vitt smörjmedel. Kopparpasta när man tänker efter borde nog gå det med.

Svaret är alltså = smörjmedel, köra för torrt var ingen höjdare.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Lite kopparpasta lättade upp. Ett litet Plopp så halkade allt på plats. Kopparpasta går till allt, som knäckebrödspålägg också.

Jaha, då kan jag summera att halva högra övre bärarmen bak är nu klar. 30 mm är bastanta bärarmar inget man leker med.......men de klär bilen ...

Skall sedan ta hand om DNA-hybridiseringen med Kilkennys bil. Nu har jag två bockade rör som skall kapas in i rätt längd och sammanfogas samt monteras på höger sida av bilen. Därefter har CealmSeven 6x4 och EMKSEVEN något speciellt gemensamt.

Link to comment
Share on other sites

Behöver hjälp med att par mått från någon som har en Gibbs bil.

Hur mycket rörelse i millimeter upp respektive ner räknat från ride-heigt har ni räknat vid bakre hubbens nedre bult.

Jag är van vid långa dämpare och stel bakaxel = jättelätt att hantera de 100 mm dämparrörelse jag har. Det blir 50 drop och 50 bump på sådan bilar hos mig.

På 6x4 har jag bestämt mig för att sätta dämparna rakt upp genom skärmen när den väl kommer på. Det är mycket lättare att tillverka fästet där och bygga om i fall det skulle behövas. Jag får för trångt och ingen bra vinkel om jag klämmer in dämparen lutande i chassit.

Link to comment
Share on other sites

Ska bli kul att ställa upp bredvid varandra, och tala väl om varandras sidobågar :)

- jäkla fina bågar du har höddu!

- Åh man tackar! men dina ser inte så illa ut heller!

- trevligt trevligt. nämnde jag dina fina bågar?

- jajamensan, å dina då?

Osv i all oändlighet.... :prop:

Link to comment
Share on other sites

Å sedan åker vi till McDrive.......

25 procent av bakvagnens bärarmar klara. De ser ut så här.

DSC01947.jpg

Inte ensam.... skönt. Skall enligt uppgift från kameraoperatören vara en Saab med treaxlar. Solstad? Med flak? Men inte med drivande bakdel.

Treaxladbil.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Nu ligger det 4 stycken Scorpio baknav bredvid 6x4 bilen. Det finns 4 stycken CV-knutar och tillhöraande splinessnuttar samt av någon fullständigt oförklarlig anledning bara 3 stycken navdelar som hjulbultarna sitter fast i. Än värre är att jag inte kommer ihåg om 3 är rätt siffra eller om en saknas. Jag kan ju alltid köra med hissad boggi.

Nu är det så bra ändå att jag råkar ha en komplett uppsättning till med Scorpio-rumpa så jag kan ordna fram ett nav till utan annat än tvättproblem. Men varför 3 stycken nav? Allt annat jag har är jämnt delbart med 2 men ...... i alla har jag gått och trott det. Det blir rätt ok med dämparna rakt upp. Jag får lätt plats med två till på varje hjul om det skulle behövas vilket jag visserligen inte tror men plats finns.

Skall tillverka några stabila fästen.

Skall försöka bli av med lite mygg, kanske bjuda dem på röd karamellfärg och Renat. Sen kan de allt försöka flyga.......Ha då får de gå hem!

Skall byta stol i CealmSeven till en mer anpassad stol när och om alla pusselbitar faller på plats. Får veta lite mått imorgon, har levererat lite mått själv idag.

Link to comment
Share on other sites

Åkte ner till kompisarnas gummiverkstad och tog med två baknav till Scorpio.

Bultcirkel = 110 mm. Känns det igen för Scorpio?

Jag skulle ha ett par "skrotdäck" så jag kan få upp bilens boggiaxel ett på hjul. Det blev GM fälgar ??? ET runt 48 som passade på naven. Känns det igen för Scorpio ?? Det har ju ingen betydelse med GM bara det passar.

När jag kommit längre så blir det nya plåtfälgar och nya däck då får vi se om det blir GM eller något annat. Vi blev i alla fall alla lite förvånade men det kanske vi inte behövt bli. Ett av Scorpionaven vet jag är från en 93-ans bil. Det är från den årsmodell som Roadster säger att man skall köpa som donator vid ett Cobra bygge. Den andra jag provade är lite mer osäker årsmodell men de var samma bultcirkel i alla fall. Jag lär väl kolla på de Scorpio axlar jag har på "halvrot" (skroten kapade loss allt åt mig med bärarmar och rubbet på en gammal skrot bil i våras).

Då är det snart dags att köra 25 procent 6x4 bakdel till. Då är jag uppe i 50% totalt. Vore det en vanlig bil skulle bakdelen vara klar då men för min del är den bara halvfärdig.

Förresten provade jag och lyfta in 15 tum hjul bredvid bilen. Tur jag har C-kort!!!! Men det är inte upplevelsen som styr vilken körkortsbehörighet som krävs. Tur det.

Link to comment
Share on other sites

Godkänd dragkrok beställd.

Leveranstid angiven till efter 1 aug men jag fick c-c mått och bult diameter så jag kan tillverka fästet på bilen utan att ha kroken tillgänglig.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Idag och imorgon är det storskala-flygträff i Arboga. Jag har varit ute en stund på flygfältet och tittat på planen. Rejält stora! Fler kärror ska komma imorgon.

StorskaltrffArboga.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sur och missnöjd. 75 procent av hubbarna jag köpt fabrikstillverkade är USLA i breddmåttet för dämparfäste samt för yttrefästet för övrebärarmen. DEt är inte bara en ynka millimeter som skiljer det är rejält fel och ocentrerat.

Jag får såga bort ena sidan av de två fästena och flytta ut den och sy fast igen. När jag tittat ordentligt på de fyra hubbarna jag köpte så kommer jag inte köpa fler från samma ställe. Trist! Onödigt jobb jag tvingas göra plus att hubbarna var inte gratis heller.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Om måttet mellan fästena är minst 44 mm så funkar det med skohorn = 25 procent (1) av mina hubbar.

Måttet på de andra 3 hubbar är 41 mm någon 42 mm, kolla hur sidorna ser ut om man försöker få in en enligt Gibbsboken korrekt bussning.

Slipa loss. Flytta en av sidaorna och sy fast igen blir medicinen för en sur cealm.

Uselhubb.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det är inte bussningen som är problemet det är "gapet på hubben" som ställer till. Bussningen skall längst ner dvs mot den kant som den är svetsad. Det måttet är 41 mm och på någon 42 mm. Det skall svälja en bussning på 45 mm. Då viker sig det hela utåt och blir minst sagt uselt. Det är för stor skillnad. På den första hubben gick det med ett par små juster-bankningar men det var tight. Dessutom var fästena inte centrerade. Något måste ha hänt i jiggen eller så glömde man jiggen. Kan ju vara så enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Jo det har gått iväg ett brev till firman med rubriken:

Are you proud of these three Rear Uprights to Suit Haynes Roadster?

Så kommer en del text och lite beskrivning därefter en artig avslutning:

What is your plan now when you know all this?

Så lite bilder på hur eländet ser ut. Vem vet firman är kanske en filial till Posten, Sweden.

Edit : Tillägg: Såg ditt inlägg nu Rayman. Jag avvaktar med firman en stund för misstag kan alla göra och nu har de en möjlighet att rätta till allt så det blir snyggt och bra. Jag kommer kapa och svetsa. För firman är det öppet med vad som helst, Ett Sorry det var inte meningen, till att skicka nya. Hör de däremot inte av sig eller inte bryr sig. Då kommer firman namnges både här och på Haynes forumet samt en tydlig beskrivning speciellt på Haynes.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Firman har skickat ett bra brev som svar så hela den här trista historien kan läggas till handlingarna som ett beklagligt misstag från firmans sida.

Del av det snabba svaret jag fick.

---- Apologies for this, if you will give me a chance i will make up another set and send them back out to you as soon as possible. ...... If you are still not completely satisfied then a full refund will follow. Hope this is acceptable Cealm and sorry to hamper your build progress but we will rectify this as soon as possible.---

Här har tydligen Posten mycket att hämta. Fel kan alla göra men alla kan också rätta till fel som blivit gjorda och så är man vänner och överens igen och törs fortsätta köpa från samma ställe utan risker....

Link to comment
Share on other sites

Firman har gjort rätt. I texten till dem var det väldigt tydligt att de hade ett val och göra. Jag avvaktade deras plan. Man hade en plan och gjorde rätt val och då är vi överens. Skulle däremot planen varit dålig eller obefintlig då skulle en kompletteras med ett firmanamn ske. Deras plan var bra. Nu skall bara det formella hanteras dvs de skall bygga minst 3 nya till mig, den fjärde var skaplig så där får vi se vad det blir.

Thomas håller med i fråga och påstående men---- : Jag kommer inte namnge firman.

Däremot är det inte svårt att räkna ut för den klurige men inget kommer att bekräftas eller dementeras.......inte ens konstateras. Vad är det man säger -- Inga kommentarer........... Det kan få vilken journalist som helst i spinn....

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Håller med låter som en firma jag skulle vilja handla ifrån - som står för sina misstag.

Ett positivt namngivande är bra.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

inget kommer att bekräftas eller dementeras.......inte ens konstateras. Vad är det man säger -- Inga kommentarer

Mycket konstigt har du skrivit innan men med tanke på "firmans" respons på ditt mail till dom så tar nog detta kakan....

Nästa aspekt på detta är ju då vad vitsen med inläggen angående dina uprights över huvud taget var....

well well....

Nu vet vi iallafall att du har fått dåliga bitar levererade och de kommer förmodligen bli utbytta.

......antecknar......

......antecknar......

Tack för "bloginlägget" då vet vi det !

Tjoflöjt !

Link to comment
Share on other sites

Här låg poängen: --- för den klurige --- . Men .......

Nu har jag läst igenom aktuella trådarna ordentligt. Borde kollat en extra gång innan jag skrev inlägget och inte bara gått på minnet. Det var inte i direkt tråden firmanamnet stod vilket jag var helt säker på. Kopplingarna finns men inte direkt läsbara i en tråd då blev ju det lite kluriga för svårt helt enkelt.

Sånt händer.

Kanske så här istället, då är det möjligt att .......:

Firmanamnet består bland annat av (eller har) kopplingar till

- en känd planet nr 6 i ordningen från solen enligt Wikipedia (hoppas de har rätt)

och

- sportbilar

Fixar sig hubbproblemen som utlovat så jag får nya riktiga hubbar gjorda i en jigg och då är det bra igen. Frågan är om det inte är dags att göra en egen jigg. Då är det lättare att beklaga sig om något blir fel......

Bortsett från klurigheten mm så är det nog en sak som jag kommer bli mer noga med om "handarbete" som hubbar, bockade vinklar mm köps fler gånger. Att mäta och inte alltid tro att allt gjorts med precision och i jigg. Jag har haft månader på mig att hitta felen och tittat många gånger på hubbarna och ändå missat felen som verkligen syntes. Eller så har jag alltid alla gånger lyckats med konststycket att ta just den hubben som var skapligt ok och bara krävde någon liten justerbankning. Kan ha varit så enkelt?

Bilder på ett av paketen finns i tråden, men firmanamnet fanns inte inlägget direkt.......Lustigt nog köptes hubbarna vid två skilda tillfällen med totalt 3 dåliga och en skapligt ok. Det var ett tag mellan beställningarna också

CIMG5848Small.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Fick besked att man beställt laserskurna delar till 4 nya hubbar som skickas snarast efter hopsvetsning.

Själv har jag kollat en del på jigg en Gibbs boken och varför inte göra en jigg. Bilar verkar det som jag bygger emellanåt och jag har fortfarande några stycken Sierra / Scorpiodiffar kvar att använda även fast tre är bokade till 6x4 + elbil.

Link to comment
Share on other sites

Har kapat in högersidans ytterbåge enligt samma mått som vänster sidan som kom från Kilkenny. Sedan kom lite stolsaffärer i Västerås emellan och så blev det inte mer gjort i verkstaden. Nu är det strax klart att svetsa fast båda sidornas bågar. Mer vikt och mer stabil bil. Inte dumt.

Link to comment
Share on other sites

Någon som har artikelnumren enkelt tillgängliga till Scoripos hjullager bak på tex, Biltema, Mekonomen eller någon annan affär. Jag frågar för någon kanske köpt nyss.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Aha det är så illa. Två av lagren vet jag precis årsmodell på då kanske ett skjutmått är tillräckligt bra för att se om de övriga två håller samma mått.

Sidobågarna på väg att fastna i bilen.

Bagartill6x6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fick meddelande på mobilsvaret att min dragkrok till bilen har kommit hem. Intressant, skall hämtas omgående. Den skall vara godkänd och är den dessutom så bra som jag kommer ihåg att den skall vara när jag såg en likande hos en kompis då blir suveränt och så beställer jag en till så elbilen från sin krok.

Förresten skall kompisens Sevenbil också få dragkrok, därför han köpte sin. Är någon förvånad att det blir en krok på den bilen?? Inte jag i alla fall. Hans bil är fullutrustad, dvs krok och tow-bar-fäste samt motorn är en V8a.

Hoppas han har plåtar i höst men det blir nog mer till våren (tror jag faktiskt). Hoppas kan jag ju, det är tillåtet och kommer alltid vara tillåtet.

Link to comment
Share on other sites

Hemma nu med nytillverkade delar som gör att jag kan tillverka bärarmar utan att bränna sönder de gula bussningarna. Runda och fina med extra släppning på mitten. Fick också tillverkat ett par extra innerrör som saknades (eller har slarvats bort).

Det skall tillverkars styrledsförlängare i rätt kvalité. Jag har det misslyckade köpet från Rally Design med förlängare i lättmetall som mall för de nya i stål. Kommer också att få fyra stycken M18x1,5 som övre spindeln fram skall fästas i.

CIMG7885Small.jpg

CIMG7882Small.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...