Jump to content

Svetsa Rostfritt Med Mig??


Janne E

Recommended Posts

Har sett att det finns svetstråd för att svetsa rostfritt med MIG, har någon provat om det funkar och i såfall vilken skyddsgas skall man använda?

Använder kolsyra idag till vanligt stål och det funkar bra men misstänker att det inte funkar till rostfritt.

Janne E

Link to comment
Share on other sites

Jag har provat ren argon på rostfritt med MIG och det funkarde inte bra. Blev i princip ingen inbränning alls. Bågen bara hoppade runt på ytan av stålet och lämnade klumpar. Rätt gas för Mig och rostfritt är argon med ett par procent co tror jag.

Jag har kört med vanlig Mison 18. det funkar bra, men en del säger att det kan börja rosta efter ett tag. Har inte märkt något problem med det, men vem vet?

Jag bytte förresten också trådledare och tryckrulle för att inte får järnrester i det rostfria när jag bytte till rostfritt. kanske är överkurs jag vet inte.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

på jobbet svetsar vi Rostfritt, bond Järn och Alu med mig svets... en svets till varje..

"bondJärn" blandgas

"Alu" Argon .Aluminium svetsen har digital strömstyra/matning

"Rostfritt" argon

Den rostfria svetsen har ..givetvis rostfri tråd sen brukar vi beta av svetsen efteråt..

vi har givetvis även tig för Alu och Rf även där Argon..brukar alltid provsvetsa på provbitar av samma tjocklek...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...