vedde Posted November 4, 2009 Posted November 4, 2009 Hej Jag har lite funderingar kring en R1:a. 1. Det saknas nyckel - betyder det att man inte kan starta den för det är chip i nyckeln? Vad kostar en ny nyckel att få gjord? Kan man byta till en annan box som har nyckel? Någon som vet något pris för detta? 2. Motornumret är bortstansat med XXXXXXX, betyder det att man inte kan regga den då? Hittade en snuskbilligt, troligen p g a dessa omständigheter. Blir onekligen sugen på en R1 istället för min Sierra, jag kan ju göra om SFRO 1 med MC motor istället. Tacksam för svar. /Fredrik Quote
Jay-c Posted November 4, 2009 Posted November 4, 2009 låter som den är jättestulen å tycker inte du ska köpa den bara därför! Quote
vedde Posted November 4, 2009 Author Posted November 4, 2009 Jo det är klart men så här står det i annonsen: "Before we start the engine is a CAT B from a bike that has been 'down the road'. Because of this it has had the engine number removed and replaced with XXXXXXX (not sure if was the breaker or police who do this and can be seen in the 3rd pic) so would be ideal race or replacement engine. As I said this was going in a race car so was not a problem for me but if you want an SVA or IVA you will have to see if this is possible. I have the original receipt from the seller/breaker as proof of this (and bought on eBay so have those details too)" /Fredrik Quote
Thomas Posted November 4, 2009 Posted November 4, 2009 Jag anser att man ska låta bli den för det osar problem. Quote
vedde Posted November 4, 2009 Author Posted November 4, 2009 Tydligen är det en Försäkrings avskriven hoj, CAT B, som ägaren själv får sälja delarna men ramen måste destrueras med bildbevis till försäkringsbolaget. Kan vara så att betalningen blir större från försäkringsbolaget ju mer saker man kan anonymiserar så de inte hamnar på gatan igen. Synd för 1500:- hade jag gärna betalat för en 06 R1 med lite mer än 1000 mil på mätaren. /Fredrik Quote
Kilkenny Posted November 4, 2009 Posted November 4, 2009 Kan du inte åka å se den IRL tycker jag du ska skita i det, låter det för bra för att vara sant så är det oftast det. Quote
Thomas Posted November 4, 2009 Posted November 4, 2009 Jag tror inte att motornumren måste bort för att förs, bolaget löst in den. har faktiskt inte varit med om det. Och i Sverige är det ju så att man kan åka på häleri om det är stulet och priset är onormalt billigt. Quote
vedde Posted November 4, 2009 Author Posted November 4, 2009 Nä så är det väl. den var i England och han skickar inte, utan pick up. Det var i o f s auktion så man vet inte var det slutar på. Dock verkar England ha andra regler vad gäller ersättning för de har Cat B, Cat C och Cat D försäkrings klasser när det gäller ersättning, och Cat B får inte tas tillbaka till allmän väg körning, medans C får efter någon speciell kontroll reggas in igen, och D får repareras och MOT till vanligt användande. Knepiga de där Engelsmännen. Ja ja, man får väl drömma ett tag till. Men för den som reggat med en R1 och vill ha som trimmad Banåkarmotor kanske med Turbo så är det ett gyllene tillfälle, om man kan hämta i England d v s. /Fredrik Quote
Lager Posted November 4, 2009 Posted November 4, 2009 Det finns en röd nyckel och två svarta som standard till R1 motorerna, den röda är om man skulle tappa en svart så kan man programmera om en ny nyckel till boxen med hjälp av den röda. Saknas nyckel så måste man köpa en ny box till insprutningen nytt tändlås nya nycklar, ca 15000:- nytt. Så det var nog en bra ide att skippa den. Lager Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.