Micael Posted November 3, 2009 Posted November 3, 2009 Så har man skaffat en fin "ny" bil till tanten. Valet föll på en Saab 9-3 -02 (jo, jag är en liten garderobs saabopat). Givetvis satt sommardäcken på när vi hämtade den, så i kväll skulle jag byta dom. Jag hade sett att nyckeln till låsbultarna fanns med. Sagt och gjort!! Upp med bilen i himlen, fram med smackaren (sonens uttryck för mutterdragare), bort med alla vanliga muttrar, det här går ju som en dans!! Man är ju kung på det här!!! På med nyckeln till låsbulten och ................... skiten går runt!!! Japp! så var det med den nyckeln. Fäster inte ett dugg på bulten. Den är helt ren. Ligger bara lite smulor i den. Så där står man i snålblåsten med en trasig nyckel och fyra låsta hjulbultar. Givetvis finns inget värdebevis i bilen med nåt serienummer eller liknande så att man skulle kunna skaffa fram en ny nyckel. Det blev att baxa ut svetsen på gårdsplanen, försöka täcka fälgarna och svetsa dit vanliga muttrar på bultarna så att man kan dra loss dom med fälgkorset. Efter att ha gjort slut på alla svordomar (hittade även på några nya), så fick jag bort alla låsbultar. Varför kan man inte ta det lite lugnt och inte använda "smackaren" till allt som skall lossas. Hade jag bara använt ett fälgkors så kanske det hade klarat sig. Från och med nu är också alla typer av låsbultar bannlysta från Åmanresidentet. Quote
Micael Posted November 3, 2009 Author Posted November 3, 2009 Ni ser ju för faan! jag lyckas ju inte ens lägga inlägget det i rätt avdelning. Moderatorn, kan du flytta detta till "allt annat" där den hör hemma. Quote
Kilkenny Posted November 3, 2009 Posted November 3, 2009 såja såja.....det ordnar sig nog skaduse, alla har vi väl gjort bort oss med knacken, man ska vara glad så länge det går att komma åt å fixa skiten bara :) men vill ju inte slinta på tex övre vxlådbulten eller så..... Quote
Jonte Posted November 4, 2009 Posted November 4, 2009 Nog för att man kan kalla en saab för Locost, men vi lotsar vidare denna tråd till Annat istället Quote
Janne E Posted November 4, 2009 Posted November 4, 2009 Du är i gott sällskap, när jag smet in till smidesfirman där jag handlar allt stål stod där en nästan ny Citroen på golvet. Damen som ägde bilen hade varit hos däckfirman och skulle lägga på vinterhjulen och dom hade lyckats knäcka alla fyra låsbultarna...... Svets, slägga och stor rörtång löste detta. Janne E Quote
Ingenjören Posted November 4, 2009 Posted November 4, 2009 ...Och jag tappade bort hylsan till låsmuttrarna till gammeltysken. Fick sälja bilen billigt. Har fortfarande inte hittat dem så jag har inte ens hunnit sabba dem med knacken. Quote
Arrowsmith Posted November 4, 2009 Posted November 4, 2009 Finns finfina hylsor att köpa som man klappar dit efter att man sabbat låsmuttrarna. Går som en dans att ta bort dom med sådan. Men sist jag såg en så vet jag att de kostade multum med flis.... En härdad hylsa med flack inv. kona som har vassa "ryggar" likt en inv. slipad splines. Några stadiga drag med handsläggan och sedan fälgkorset..... Lovordad tingest på närbelägen däckverkstad..... Quote
Christer J Posted November 5, 2009 Posted November 5, 2009 (edited) Denna funkar, 5 olika storlekar och överkomligt pris. 2030-SF2207714 på MECA Edited November 5, 2009 by Christer J Quote
Micael Posted November 5, 2009 Author Posted November 5, 2009 Jag funderade på ett par såna. Men jag tror inte dom biter på dessa bultar i och med att bultarna har en roterande hylsa på utsidan. Sen sitter ju bultarna så djupt inne i fälgen så jag misstänker att dom hade fått plats. Men jag har inte provat, så det kan ha gått. Quote
Christer J Posted November 5, 2009 Posted November 5, 2009 Dom är inte bra på den typen med hylsa på. Det har jag provat, men till mycket andra runddragna bultar och muttrar är dom bra. Har lossat många oljepluggar och rostiga, ej längre sexkantiga bultar. Christer. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.