Jump to content

Varför Är Man Ett Praktaschel För?


Micael

Recommended Posts

Så har man skaffat en fin "ny" bil till tanten. Valet föll på en Saab 9-3 -02 (jo, jag är en liten garderobs saabopat).

Givetvis satt sommardäcken på när vi hämtade den, så i kväll skulle jag byta dom. Jag hade sett att nyckeln till låsbultarna fanns med.

Sagt och gjort!!

Upp med bilen i himlen, fram med smackaren (sonens uttryck för mutterdragare), bort med alla vanliga muttrar, det här går ju som en dans!! Man är ju kung på det här!!!

På med nyckeln till låsbulten och ................... skiten går runt!!!

Japp! så var det med den nyckeln. Fäster inte ett dugg på bulten. Den är helt ren. Ligger bara lite smulor i den.

Så där står man i snålblåsten med en trasig nyckel och fyra låsta hjulbultar. Givetvis finns inget värdebevis i bilen med nåt serienummer eller liknande så att man skulle kunna skaffa fram en ny nyckel.

Det blev att baxa ut svetsen på gårdsplanen, försöka täcka fälgarna och svetsa dit vanliga muttrar på bultarna så att man kan dra loss dom med fälgkorset.

Efter att ha gjort slut på alla svordomar (hittade även på några nya), så fick jag bort alla låsbultar.

Varför kan man inte ta det lite lugnt och inte använda "smackaren" till allt som skall lossas. Hade jag bara använt ett fälgkors så kanske det hade klarat sig.

Från och med nu är också alla typer av låsbultar bannlysta från Åmanresidentet.

Link to comment
Share on other sites

Ni ser ju för faan! jag lyckas ju inte ens lägga inlägget det i rätt avdelning.

Moderatorn, kan du flytta detta till "allt annat" där den hör hemma.

Link to comment
Share on other sites

såja såja.....det ordnar sig nog skaduse, alla har vi väl gjort bort oss med knacken, man ska vara glad så länge det går att komma åt å fixa skiten bara :)

men vill ju inte slinta på tex övre vxlådbulten eller så.....

Link to comment
Share on other sites

Du är i gott sällskap, när jag smet in till smidesfirman där jag handlar allt stål stod där en nästan ny Citroen på golvet. Damen som ägde bilen hade varit hos däckfirman och skulle lägga på vinterhjulen och dom hade lyckats knäcka alla fyra låsbultarna......

Svets, slägga och stor rörtång löste detta.

Janne E

Link to comment
Share on other sites

Finns finfina hylsor att köpa som man klappar dit efter att man sabbat låsmuttrarna.

Går som en dans att ta bort dom med sådan. Men sist jag såg en så vet jag att de kostade

multum med flis.... En härdad hylsa med flack inv. kona som har vassa "ryggar" likt en

inv. slipad splines. Några stadiga drag med handsläggan och sedan fälgkorset.....

Lovordad tingest på närbelägen däckverkstad.....

Link to comment
Share on other sites

Jag funderade på ett par såna. Men jag tror inte dom biter på dessa bultar i och med att bultarna har en roterande hylsa på utsidan.

Sen sitter ju bultarna så djupt inne i fälgen så jag misstänker att dom hade fått plats.

Men jag har inte provat, så det kan ha gått.

Link to comment
Share on other sites

Dom är inte bra på den typen med hylsa på. Det har jag provat, men till mycket andra runddragna bultar och muttrar är dom bra. Har lossat många oljepluggar och rostiga, ej längre sexkantiga bultar. Christer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...