Jump to content

Sierra Diff Stumt Monterad


pacman

Recommended Posts

Hej svejs,

då ett av mina fästen med PU-bussning till diffen spruckit TVÅ gånger så funderar jag på att fixa en slutgiltig lösning på problemet; stum-montering i kraftiga plattjärnsfästen.

Någon med erfarenhet av stummonterad diff som kan ge lite feedback typ transmissionsljud, vibrationer mm??

MVH

Peter C

Link to comment
Share on other sites

Det blir nästan alltid transmissionsvinande och lite högfrekvensvibbar.

du skulla kanske ha mjukare (polyflex) istället och ev. sätta fler fästpunkter som stabiliserar den från vridning.

Link to comment
Share on other sites

Jag visste inte ens att man brukar monter det i bussningar. Så jag monterade min med stadiga bultar i stadiga plattjärn.

har inte märkt nån konstigt med det. men mig bil låter/vibrerar rätt mycket också.

Link to comment
Share on other sites

Som Michael skriver är stumt monterat det vanligaste. Westfield använder bussningar.

Jag har inte märkt något direkt transmissionsljud från min diff. Det finns där förmodligen men blir överröstat av allt annat brus.

Link to comment
Share on other sites

det kan hända att annat överröstar ljudet. bussningar tar en del ryck också. jag har haft och åkt med andra som kört utan bussningar på bakaxlar i vanliga sedanmodeller och de har låtit allihop tills man satt dit bussningar i poly eller likn.

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Lite blandsallad här. Men inga allvarliga negativa effekter av stummontering vad jag kan se.

Då får det nog bli en sådan. Går alltid att modifiera med en halvbussning efteråt om det skulle behövas.

Tack pojkar!

MVH

PC

Link to comment
Share on other sites

Håller inte med om blandsallad. Det finns ingen i denna tråden som upplevt något negativt med stum diff monterad i en se7en eller Cobra. Thomas uttrycker att han har åkt med någon i en vanlig täckt bil där man kunnat höra transmissionsljud. Om du tar bort all mjuk inredning, mattor och vibrationsdämpning (asfalts mattor)m.m. från en vanlig bil (BMW, Mercedes etc) så kommer det att vina från både växellåda och diff om de monteras hårdare än original.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...