Jonas Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 Hej! Det finns säkert att hitta någonstans på forumet men jag har inte lyckats hitta det... Någon som vet om det är samma spårvidd på sierra med trummor som med skivor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 Det är samma. Kanske skiljer det i praktiken någon millimeter eftersom skivorna är tjockare vid navet än trummorna, men det är obetydligt. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted October 21, 2009 Author Share Posted October 21, 2009 OK, tack för svaret. Jag har funderat och kan inte komma på någon lösning själv men kan ha missat något uppenbart: Jag skulle vilja minska spårvidden ca 30mm. Kan man på något sätt åstadkomma detta utan att byta fälgar (ändra ET)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 15mm på var sida borde inte vara några problem, likaväl som att öka på samma vis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted October 21, 2009 Author Share Posted October 21, 2009 Thomas, du missförstod mig nog. Jag vill ändra spårvidd UTAN att byta fälgar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 Ha Ha ja du har rätt. då måste axeln kortas. om du har ledad så ät det enklare. korta bärarmar och drivaxlar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 På Scorpions så är det en lång och en kort drivaxel. På mitt bygge med Scorpio delar så använder jag två korta drivaxlar och den blir 40mm smalare. Men då kommer inte kardanaxeln mitt i bilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 Jag kortade min långa 12 cn och den korta 4 cm och böt sida på dom. Detta för att det finns en midja som gör att dom inte går att kapa hur som helst. Kapningen med nya splines gick på 500:-/axel. Tror att du kan ändra några cm bara genom att flytta på hubben, lederna är liksom fjäderbelastade så man trycker ihop dom när man monterar lagerfästena i hubben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.