SteQve Posted October 20, 2009 Share Posted October 20, 2009 Hejsan! Är det någon som spikat in en Audi 5cyl i sin seven eller hemmabygge? Jag har en där jag är klart missnöjd med mina motofästen jag gjort i ramen. Det ena blir bra, det andra blir inte alls något vidare. Behöver gott om inspiration och bilder. Skall till garaget på måndag och kan ta lite bilder på hur det ser ut nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
quattro Posted October 29, 2009 Share Posted October 29, 2009 I mitt bygge kommer en audi 5:a att monteras. Dock är det en 10v då effekten passar lite bättre i en sjua. Har bilder på mina motorfästen som jag kan lägga in i morgon. Kort beskrivet så blev det två torn. Oljetråget hamnar presis i underkant med ramen. /Anders Karlstad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted October 29, 2009 Share Posted October 29, 2009 PÅ Boes sida http://www.boesmotor.se Finns bilder på en ram med Audi motor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
quattro Posted October 30, 2009 Share Posted October 30, 2009 (edited) Här ser ni min konstruktion. Orginal motorfästen är i aluminium, svårt att bygga lättare då. Så fästena i ramen blev såhär. 3mm plåt i toppen med svetsad mutter på undersidan. Som bussning används Volvo kudde från Biltema. Kom gärna med kritik. Edited October 30, 2009 by quattro Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 30, 2009 Share Posted October 30, 2009 ev. skulle du ha en plåt mellan ramrören. men det är bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
quattro Posted October 31, 2009 Share Posted October 31, 2009 Tanken är sätta dit en 3mm plåt där också. Borde styva upp hela fram ändan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteQve Posted November 3, 2009 Author Share Posted November 3, 2009 Hm, det här med "mail notify" fungerar verkligen inte alls märker jag :-P Nåja, jag har nu behållit ena fästet, och börjat snida om det andra. Det blir således ett eget fäste mellan ram och motor på ena sidan, detta då motorns vänstra fäste pekade mer uppåt än nedåt (vilken kanonbra förklaring). Detta gjorde att motorfästet i ramen stod 40cm upp från ramen, gentemot det andra på 13cm. Nu hamnar båda på 13cm och det andra fästet mellan ramfäste och motor snickras för hand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
quattro Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 Låter som du vill ha motorn ståendes rakt. Själv behöll jag orginal vinkeln på motorn. Tyckte det blev lämpligt att ha den lutandes åt höger då jag själv hade tänkt sitta på vänster sidan = Bättre viktfördelning? Volvo 240 disel lådan som passar bolt on på audi 5:an får sin orginal vinkel också. Plus att olje tråget inte behövs byggas om då spräng kåpan på växel lådan blev lägsta punkten på hela paketet :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteQve Posted November 4, 2009 Author Share Posted November 4, 2009 nejdå, motorn skall behållas med original lutning (26 grader tror jag) men fästena är inte gjorda för att skruvas mot låga punkter i ramen från början. Jag skall försöka fota imorgon :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteQve Posted November 6, 2009 Author Share Posted November 6, 2009 Som ni ser har motorns originalfästen (eller vad alu-klumparna heter) lite olika höjd. Det högra är riktigt bra och passar fästet i ramen bra. Men det vänstra fästet är väldigt högt placerat, vilket resulterade i ett löjligt högt fäste i ramen. Därav skall jag nog göra ett fäste på vänstersidan precis som det på högersidan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
quattro Posted November 7, 2009 Share Posted November 7, 2009 Dina motor fästen ser ut att vara väldigt lika mina. Vad bygger du för bil och ilken växel låda ska du använda? På bilden ser det ut som att alting lutar till höger. tänkte på utgående axel ur lådan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteQve Posted November 20, 2009 Author Share Posted November 20, 2009 Hej, Bilen och ramen är ett hemmabygge efter egen ritning. Tvåsitsig sportbil med inspiration från Ultima (utseende,ram) och Lister Jaguar (ram). Lådan är en 012 som nu sitter ihop med motorn. Hela motorn lutar som den står varför allting just lutar åt höger. Men när motorn är placerad i ramen på fästena står den rakt och fint med drivaxeluttagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
quattro Posted November 21, 2009 Share Posted November 21, 2009 Det låter som ett riktigt intressant bygge. Hur har det gått med vänstra motor fästet? Nyfiken på att se bilder på din lösning. Kollar om och om igen på din bild av motorpaketet. Kan inte riktigt se att det ska bli så stor höjd skillnad som nästan 2dm. Men det är lätt att missa saker på bild. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.