Janne E Posted October 18, 2009 Share Posted October 18, 2009 Jag råkade ramla över ett par Dellorto 40:or till en vettig peng och tänkte att det kunde passa till min Pinto. Det blir antagligen en lite vassare kam också men jag tror att dom klarar det utan problem, elle vad tror ni???? Nu till detta med bränslepump, duger orginal mekaniskpump med orginal retur/övertrycksventil eller skall jag köpa en Silvertopp och en Filterking??? När man bygger om till elektrisk pump använder man returledningen då också eller?? Många funderingar blir det!!! janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 18, 2009 Share Posted October 18, 2009 Redtop blir bra ocg filter king och då behöver du inte returledning. plugga den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted October 19, 2009 Share Posted October 19, 2009 Det är lågt bränsletryck som gäller... 0,18bar. Skaffa en mätklocka till din filterking, jag fick även byta ut standardfjädern i filterkingen då den var för kraftig, det gick inte att sänka bränsletrycket tillräckligt mycket. Sen, gör inte standardmisstaget 1:a genom att gå in på tips sidorna för DelOrtos och beställa hem massa munstycken efter allehanda konfigurationer. Låt ett proffs justera in dom, det blir garanterat billigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 19, 2009 Share Posted October 19, 2009 de brukar klara 0,25bar som mest. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne E Posted October 19, 2009 Author Share Posted October 19, 2009 Tittade på Burtons hemsida och där står att Filterking är ställbar mellan 1-10psi och dom rek. 3psi för dellorto men vad blir det i Bar?? Skall beställa på Burton i det närmaste så då skulle man beställa en sådan och en red top och även en klocka för att se trycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne E Posted October 19, 2009 Author Share Posted October 19, 2009 Hittade svaret 3psi= 0.21 bar. Så det borde ju funka, fabriksinställningen är 3psi... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 19, 2009 Share Posted October 19, 2009 ja kontrollmät för ger pumpen mer flöde mot vad de justerat filter king på så ökar trycket. har du kollat vad KG trimning tar för sina? http://www.kgtrimning.com/ han tar 1095:- för redtop han har också solid state pumpar för 795:- upp till 150hkr och en för 855:- upp till 180hkr filter kingen 695:- här har du massa och de är skitsnabba. 2dar och fram till dörren kommer posten mellan 8 o 9 hos mig. http://www.merlinmotorsport.co.uk/FUEL-SYSTEMS-Fuel-Pumps-for-Carburettor/c26_159/index.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne E Posted October 19, 2009 Author Share Posted October 19, 2009 Det verkar som Rally Design är billigast men jag skall ha en del andra prylar hos Burton... Jag skall best. bl.a en handbromswire för skivor till Sierra, Burton tar knappt 20pund=225:- medans mekonomen tar över 500:- det lönar sig att handla i England. Jag har handlat en hel del hos Rally Design,CBS och Burton och det funkar kanonbra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne E Posted November 1, 2009 Author Share Posted November 1, 2009 Det blev en Red Top och en Filter King, men sen började jag att fundera????? :blink: Låter man bränslepumpen gå direkt på tändningen med fullt tryck fram till bränsleregulatorn hela tiden eller behöver man ha någon tryckreglerad styrning på strömmatningen?? :wacko: Säker på att någon av er kan förklara detta på ett enkelt sätt för mig!! :notworthy: Ha de gott Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 1, 2009 Share Posted November 1, 2009 den kan gå hela tiden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne E Posted November 1, 2009 Author Share Posted November 1, 2009 (edited) Tack Thomas :notworthy: :notworthy: Jag gillar sådana snabba enkla svar :prop: Janne Edited November 1, 2009 by Janne E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted February 27, 2010 Share Posted February 27, 2010 Hur högljudda är dessa red top pumpar? tänkte ha en pump som matar en cache-tank så där behövs inget högtryck bara bra flöde. Finns det något annat bra alternativ? Biltemapumpar är inget vidare ( iaf inte deras"audi" pumpar) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted February 27, 2010 Share Posted February 27, 2010 Startar du motorn, hör du inte pumpen. Den tickar märkbart tills det blir tryck, sen går den som en klocka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted February 27, 2010 Share Posted February 27, 2010 Facet's "red" är inget du behöver oroa dej för när det kommer till ljud. Holley's "red" kanske det är du funderar på ? Jag har en Holley "red" som förpump och när den är igång eller inte är det inga problem att avgöra. Holley "red" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted February 28, 2010 Share Posted February 28, 2010 (edited) ja det var en kompis som sa att nå'n av dessa lät som ett tröskverk... man vill ju inte ha en massa extra oljud :hypocrite: Edited February 28, 2010 by Magoo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted February 28, 2010 Share Posted February 28, 2010 Tröskverk är väl kanske lite missvisande, men det är ju en rotorpump så visslar gör den....typ.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.