vedde Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Hej Står inför ett dilemma som kanske bara är mitt men jag undrar om det egentligen finns något som hindrar en från att göra SFRO 2 & Regbes innan man har klarat buller provet? Är det en förutsättning för att få reg bes tid att man gjort bullerprovet? Min tanke var att jag kommer nog inte hinna klart innan bullersäsongen är över men ändå försöka hinna med SFRO 2 + Regbes innan året är slut och de nya reglerna införs, med en reservation att man skall inkomma med godkänt bullerprov innan bilen blir slutligen godkänd och klar för väg? Då kan man i lugn och ro ta in bilen under vintern och testa sig fram med olika avgaslösningar och göra bullern i vår istället. Finns det någon med fakta i målet så önskar jag gärna veta hur det ligger till, Pinto? Cealm(VV skrifternas osvurne konung)? /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Visst kan man göra SFRO slutbesiktning och regbes utan bullerintyg. Det blir en anmärkning på regbes om att bullerintyg saknas. Men om jag inte har helt fel så måste efterkontroll göras inom 1 månad, annars krävs väl en ny fullständig regbesiktning? Därför verkar det inte smart att göra en regbes utan att man har bullerintyget inom räckhåll. Man ska också vara försiktig med att ändra bilen mellan SFRO slutbesiktning och regbesiktning. Foton från slutbesiktningen går ju med till regbes och om det skiljer mycket kan det köra ihop sig. Slutbesiktningen ska ju innefatta alla viktiga delar. En ljuddämpare som ändrats kanske inte är hela världen dock. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 (edited) För att kunna beställa tid för regbesiktning så måste ursprungskontroll vara gjord. Till ursprungskontrollen skickar man om jag nminns rätt sitt stämplade papper med bullerprovet och det stämplade sfro2 protokollet. Sfro2 bör gå bra at göra innan bullerprovet, men regbesiktning tror jag inte går att göra. /Peter Edited October 6, 2009 by pelle17B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 6, 2009 Author Share Posted October 6, 2009 Tack, det var precis den informationen jag var ute efter. :notworthy: Kanske inte det svaret jag önskat men korrekt information. kanske får vänta tills våren ändå, om det inte blir brittsommar och varmt in i November, suck. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 (edited) vedde: Nä, vänta inte, gör allt nu! Du kan aldrig ha problem med bullerprovet vad avser dB. Det enda problemet du har är regn och blåst. SFRO 2 är trevligare vid torrväder men det behöver inte vara det. Regbes det kan du göra närsomhelst när du får tid på en station. Möjligen dubbdäcksdiskussioner i samband med första december fast å andra sidan så sätts inte din årsmodell och därmed referensen till dubbdäckskravet (jmf med 30 års bilar) förrän du har fått ditt data inlagt i fordonsdatabasen, vilket borde innebär att bilen kanske inte innefattas av dubbdäckskravet. Inntressant tanke faktiskt. Tillbaka till ämnet, march iväg och buller prova Nu i år ........ Edited October 6, 2009 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Vi brukar inte köra bullerprov vintertid. Dels är det krav på att det inte ska vara snö runtom provplatsen, dels brukar det vara mycket svårare att klara gränsen när det är kallt. Så svårt att det i praktiken inte är någon större idé att köra om det inte är närmare +10 grader. Dessa problem upplever man kanske inte i Skåne men här i Skellefteå är säsongen snart över :-/ /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Det är på upphällningen med bullerprov här med. Imorgon samt 14 oktober sedan är det nog slut för i år. Just därför tycker jag att man ska försöka köra provet nu om bilen är tillräckligt klar / bra så man bedömer att den klarar bullerprovet eller ett omprov veckan därpå. SFRO 2 är väl bra om det är skapligt väder och torrt för bromsprovet men SBP lär vara "skyldiga att regbesiktiga" närhelst. De kan ju välja om de vill köra eller inte verkar det som. Min Sevenbilen i drift kördes max 300 meter om det ens var det. Ut från besiktningslokalen och parkerade sedan i andra änden av SBP området bakom min tralier så jag kunde traila på medan SBP killen fixade med pappers / datorarbetet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 7, 2009 Author Share Posted October 7, 2009 Jo jag får väl försöka med det. Tänkte inte ändra på dämpare eller sånt mellan SFRO 2-Regbes- bullerprov utan snarare ta ur insatser á la diskbollar o s v. Kollar med Marlon och Gustaf när de kör, 14:e kanske inte är omöjligt, svårt att komma från jobbet bara. Helger vore fint att få bullra på. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 vedde: Jag bullerprovade idag i Västerås. Gustaf R sade att de skulle köra en gång till i år, den 14 oktober (om vädret är ok). Bullerprova på. Vad jag fick för värden kommer strax skrivas in i en annan tråd (V8a tråden) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 7, 2009 Author Share Posted October 7, 2009 Jag skyndar mig dit med spänning :o /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.