Challe Posted October 4, 2009 Posted October 4, 2009 Någon som vet var man kan skaffa den leran som används när man gör karossmodeller eller vad den heter.Mvh Challe Quote
Jay-c Posted October 4, 2009 Posted October 4, 2009 du menar den bruna som kostar typ 2000kr/kg? vanlig skumplast är är lätt å jobba i om man vill slipa fram en egen kaross, en pianotråd med ström i är ett utmärkt skärredskap :) Quote
Toffe Posted October 5, 2009 Posted October 5, 2009 OT men skärtråden gjorde jag av motståndstråden till en kupefläkt, dvs. det motstånd som ställer hastigheten i tre lägen... Quote
Christer J Posted October 5, 2009 Posted October 5, 2009 Mera OT, men i modellflygkretsar finns det massor med kunskap om hur man skär frigolit och andra liknande material, dessutom massa bra tips på vakuumlaminering av glas och kolfiber. Titta lita på www.svensktmodellflyg.se och leta lite bland artiklar av medlemmar, Christer J. Quote
hox Posted October 5, 2009 Posted October 5, 2009 http://www.conrad.se/swe/tp.php?recordID=429023 Annars är ju ett tjockt block med bonocel ännu lättare att slipa i. Men du kanske hade tänkt lägga på mtrl på någonting för at bygga upp tjocklek. Om du förklarar närmre så kan du nog få fler tips. Har provat en hel del hemmafippellösningar. Mvh H Quote
Jonte Posted October 5, 2009 Posted October 5, 2009 Hox Snygg form på den där, det ska bli spännande och se resultatet Quote
Challe Posted October 5, 2009 Author Posted October 5, 2009 http://www.conrad.se/swe/tp.php?recordID=429023 Annars är ju ett tjockt block med bonocel ännu lättare att slipa i. Men du kanske hade tänkt lägga på mtrl på någonting för at bygga upp tjocklek. Om du förklarar närmre så kan du nog få fler tips. Har provat en hel del hemmafippellösningar. Mvh H När du har skurit ut i cellplasten som du har gjort på bilden och sen grovslipat vad för material har du tänk lägga på för att jämna och få en yta som går att gjuta av utan att det spricker och är ömtåligt. Vi gjorde en kon till en maskinhuv på jobbet som vi spacklade med vanligt väggspackel till hyfsad yta sen sprutspacklade vi den våtslipade sen gjöts den av.Men det är mest raka ytor och stora jag var inne lite på att göra mindre detaljer som lykthus och då blir det en massa ändrande samt lägga på ta av passa till osv och då borde ett material som lera vara optimalt.Eller ngt annat som är formbart. Quote
Michael Th Posted October 5, 2009 Posted October 5, 2009 (edited) fråga Crille holm sportvagnskonsult på rejsa var han köpte leran... har för mig att den inte är blod dyr.. Edited October 5, 2009 by Michael Th Quote
hox Posted October 5, 2009 Posted October 5, 2009 När du har skurit ut i cellplasten som du har gjort på bilden och sen grovslipat vad för material har du tänk lägga på för att jämna och få en yta som går att gjuta av utan att det spricker och är ömtåligt. Vi gjorde en kon till en maskinhuv på jobbet som vi spacklade med vanligt väggspackel till hyfsad yta sen sprutspacklade vi den våtslipade sen gjöts den av.Men det är mest raka ytor och stora jag var inne lite på att göra mindre detaljer som lykthus och då blir det en massa ändrande samt lägga på ta av passa till osv och då borde ett material som lera vara optimalt.Eller ngt annat som är formbart. Jag använder ganska ofta fogskum (enkomponents gillar att sprayas med vatten) Jag gjorde en liten kupa eller lock till Alfan just, då tog jag och göt av en hink för att få det inre. Sen har jag grovsågat den och tejpat den på plats och skyddat med lite plastfolie. Fyllde på med 2k fogskum som sedan formats och därefter har jag lagt på 2 lager kolfiber. Tänkte att det skulle synas men jag målar den svart som resten av panelen. När det gäller "sportbilspluggen" så kommer jag att göra som jag gjort på en del forspaddlingsbåtar jag experimenterat med. Tog helt enkelt frigolit och spacklade med vanligt billigt väggspackel och sedan målade jag och gjöt av. (släppfilm emellan) Fick då en form som jag små snyggade till och ur den kunde jag gjuta upp en hyffsad del (kajak). Fick med andra ord finspackla och slipa sen lacka det jag fick ur formen, men i stora drag så var den rak och rätt. Så kommer vi göra med Rox bilen, det blir bäst om man ganska snabbt kan få fram en del som har rätt egenskaper och som har samma material som man tänkt sig slutprodukten. Vi kommer att hyffsat snabbt ta fram en glasfiberkaross som kommer att vara en testmoj som vi sedan sny ggar till och gör formar av. Men ytan blir nog som mattlackad, så slipa och lacka gäller. Det jag egentligen säger är nog att om det bara är en eller kanske 2 smådelar så lägg krutet på dina 2 färdiga delar inte på formarna. Om du nu inte har tänkt att sälja fler förstås. Då blir det såhär jobbigt, Plugg-form-1:aprototype(ändra fixa)(slipa polera)(gjuta av)så har man rätt formar att gjuta slutprodukt i. En modell för att göra lamphus kan ju vara att ta frigolit och gjuta tunnt utanpå med epoxi/väv (smälter ej friggo) och sedan riva ur innanmätet och ta aceton på sista friggon. Quote
hox Posted October 5, 2009 Posted October 5, 2009 Ja, det har hänt att det fastnat lite spackel i formen när man guter av första gången. Tror det skulle ggå bort med högtryck. Och ja, jag tror att det blir bäst om man gör en första testgrej för att sedan göra en riktig. Man får det aldrig rätt p¨å första. http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=21652 (64 sidor) H Quote
hox Posted October 5, 2009 Posted October 5, 2009 Hox Snygg form på den där, det ska bli spännande och se resultatet Både jag och R står inför garagebyggar planer, jag är på g redan och under slutet av våren borde det stå där. Sen skall jag till Italien med Alfan för att kolla runt lite när dom firar 100:a års jubel näst år. Sen djävlar skall det börja slipas och donas i garaget med friggoblen. H Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.