MarcuZ Posted September 5, 2009 Share Posted September 5, 2009 Får trots bensin i tanken fuelcut under knappt en sekund då jag går från vänster- till högersväng när jag kör lite på attack. Exempelvis ut ur rondell, in i Parisern (Mantorp) eller mitt i s-kurvan på Sviestad. Där jag däremot inte märkt av fuelcut är i långsammare s-kurvor/chikaner, exempelvis chikanen Mantorp eller utgången ur karusellen/rondellen på Sviestad. Mycket irriterande då bilen hackar rejält och balansen blir klart rubbad så man inte vågar gå på för fullt i dessa kurvor(bra ursäkt;)) Har inte felsökt utan tänkte ställa frågan här först. Har Hayabusa -07'a om nån undrar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted September 5, 2009 Share Posted September 5, 2009 Vet du hur mycket bensin du hade i tanken ? Du borde inte ha några problem. Nu vet jag inte exakt hur dom har gjort "catchtanken" på din tank, men den är (åtminstånde utseendemässigt) liknande min och jag har aldrig haft problem med bränsletillgången. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted September 6, 2009 Share Posted September 6, 2009 Har du någon bild på din tank och pump placering. Kan vara svårt att tipsa om någon förändring annars. Såvidare du inte vill addera några kilo med catchtank, pumpar m.m. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcuZ Posted September 8, 2009 Author Share Posted September 8, 2009 Megabusa: Jag minns inte exakt men tror det var mindre än hälften, skummet borde avhjälpa något lite grann tycker jag? För inte kan det vara motorns vinkel kopplat till insugets konstruktion - så mycket annorlunda är den väl inte jämfört andra Busa-BEC's. Morty: Har ingen bild, får se om mobilkameran används senare i veckan. Jag fyller nog tanken och ser om problemet kvarstår - måste nog börja med en felsökning - (bra ursäkt att åka fort). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted September 8, 2009 Share Posted September 8, 2009 (edited) Att motorn står som den gör spelar ingen roll och din catchtank är tämligen lik min så det känns lite underligt. Det som kan skilja är "matningen" av catchtanken, om det helt enkelt är helt öppet. Din tank Min tank Edited September 8, 2009 by Megabusa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted September 8, 2009 Share Posted September 8, 2009 Jag har en liknande konstruktion där jag suger ca 20mm från botten samt har bränslereturen inkopplad ca 50mm från botten in i catchtanken. På Kinnekulle fick fuelcut mitt på rakan och inte i svängarna innan. När jag rullade tillbaks i depån hade jag mindre än halva catchtanken med bensin kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcuZ Posted September 8, 2009 Author Share Posted September 8, 2009 Jag har en liknande konstruktion där jag suger ca 20mm från botten samt har bränslereturen inkopplad ca 50mm från botten in i catchtanken. På Kinnekulle fick fuelcut mitt på rakan och inte i svängarna innan. När jag rullade tillbaks i depån hade jag mindre än halva catchtanken med bensin kvar. Tankade fullt, fick i 27liter men den var inte helt tom innan. Körde hyfsat fort på Mantorp och kände inget av problemet förren tredje stintens kanske tre sista varv, det var då gissningsvis ca 7-8liter kvar eftersom det gick i 22liter. Lilla catchtanken sitter i mitten av tanken och Libell trodde att returen som sitter ovanpå tanken i kombination med skumfyllning och dumt (felaktigt) utformad catch kan vara boven i dramat, vi vet inte hur den ser ut inuti och saknar troligt de hål Libell har inuti sin-se bild. Lilla catchtanken rymmer ca 7dl! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted September 8, 2009 Share Posted September 8, 2009 Jag har en liknande konstruktion där jag suger ca 20mm från botten samt har bränslereturen inkopplad ca 50mm från botten in i catchtanken. På Kinnekulle fick fuelcut mitt på rakan och inte i svängarna innan. När jag rullade tillbaks i depån hade jag mindre än halva catchtanken med bensin kvar. Jag har inte heller haft några problem med denna konstruktion, därför känns det konstigt att Marcus har problem. Skillnaden på hans bil är dels att returen sitter på toppen av tanken och att den är skumfylld. Han har varit på Mantorp ikväll, så vi får väl feedback senare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted September 8, 2009 Share Posted September 8, 2009 Hmm, vi svarade samtidigt :) Är det i högerböj du får problem ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcuZ Posted September 8, 2009 Author Share Posted September 8, 2009 Hmm, vi svarade samtidigt :) Är det i högerböj du får problem ? Ja, en sekund in i Parisern tuggar den luft under ca en sekund och återfår orken trots att hastigheten och svängradidien är densamma under de kommande gissningsvis 5 sekunderna. Uppenbarligen är det den relatvit höga hastigheten och tvära kastet från vänster till omedelbart höger som gör att bränslet kastas från höger till vänster och catch töms? Jämför man Mjölbykurvan så är det lång rak inbromsning innan det svänger höger och då ligger troligtvis bränslet direkt över catchtanken och den töms aldrig. En teori jag har! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted September 8, 2009 Share Posted September 8, 2009 Bränsleretur i toppen av skumfylld tank har jag haft problem med. Med den överdimensionerade pump jag hade är returflödet så stort och det tar sån tid att rinna genom skummet att det blir besvärande mycket bränsle som befinner sig i skummet på väg ner redan från halv/tredjedelstank eller så. Flyttade returen till botten och vips kunde jag stort sett köra slut på bränslet utan några som helst problem med missar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted September 9, 2009 Share Posted September 9, 2009 Bränsleretur i toppen av skumfylld tank har jag haft problem med. Med den överdimensionerade pump jag hade är returflödet så stort och det tar sån tid att rinna genom skummet att det blir besvärande mycket bränsle som befinner sig i skummet på väg ner redan från halv/tredjedelstank eller så. Flyttade returen till botten och vips kunde jag stort sett köra slut på bränslet utan några som helst problem med missar. Ja, jag var inne på att skummet kunde "vara boven". När jag sköljde tanken första gången så tog det "lång tid" innan det började rinna ur tanken. Och problememt verkar uppstå när det är ganska lite kvar i tanken. Sen sitter uttaget på höger sida i catchen, därav problem i högerböjen. Ove du skriver att du flyttade returen. Törs man börja svetsa i en skumfylld använd tank ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted September 9, 2009 Share Posted September 9, 2009 "Man" kanske törs, men jag gör det inte. Skruvnippel sitter som en schmäck. Borra hål och tryck i nippeln inifrån, mutter på utsidan. Klart. Behöver inte ens ta ur tanken ur bilen. Allt som krävs är lite svordomar i samband med att man lirkar nippeln på plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcuZ Posted September 9, 2009 Author Share Posted September 9, 2009 "Man" kanske törs, men jag gör det inte. Skruvnippel sitter som en schmäck. Borra hål och tryck i nippeln inifrån, mutter på utsidan. Klart. Behöver inte ens ta ur tanken ur bilen. Allt som krävs är lite svordomar i samband med att man lirkar nippeln på plats. Vill till att man kan flytta rejält på skummet och få ner armen i det lilla hålet som utgör bränslepåfyllningen - utöver svordomar - anlitade du barnarmar till detta eller någon lång stav med gripklo? Sedan kan jag tycka att gissningsvis 7-8liter i tanken låter mycket för att bara skylla på returen, ok om vi snackat 2-3liter, men det klart att flytta returen gör det bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted September 9, 2009 Share Posted September 9, 2009 Skulle gissa att du svär en del också när du rengör catchtanken från borrspånor. Finns möjligheten att koppla på en slang internt i tanken på returen och leda ner den i catchtanken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted September 9, 2009 Share Posted September 9, 2009 Dammsugarmunstycke invid borren så hamnar väldigt lite spån fel. Har du förfilter till pumpen så hamnar de sista spånen där. Mjuka aluminiumlegeringar (vilket det sannolikt är, tvekar att du har 6082 eller nåt i tanken) ger långa fina spånor som är enkla att ha att göra med vid såna här tillfällen (om borren är välslipad). Annars är kortspånande material normalt roligare att bearbeta i. Det är inte så lurigt att pula in en nippel bakvägen. Tryck in en ståltråd/najtråd utifrån in genom nippelhålet och lirka upp den genom tankhålet samtidigt som du håller undan skummet med nån träpinne eller nåt. Trä på nippeln på ståltråden, slå en knut och sen drar du ner alltihop så ploppar nippeln ut där du vill ha den. Se till att inte slå knuten i änden på ståltråden utan att du spar en bit så du kan dra upp allt igen om det skiter sig. Glöm inte tätningsbrickan som (sannolikt) ska på åxå på insidan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcuZ Posted September 10, 2009 Author Share Posted September 10, 2009 Skulle gissa att du svär en del också när du rengör catchtanken från borrspånor. Finns möjligheten att koppla på en slang internt i tanken på returen och leda ner den i catchtanken? Tål att tänka på, bra tips. Om man nu hittar lämplig genomföring med rätt gänga och tätning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcuZ Posted September 10, 2009 Author Share Posted September 10, 2009 Dammsugarmunstycke invid borren så hamnar väldigt lite spån fel. Har du förfilter till pumpen så hamnar de sista spånen där. Mjuka aluminiumlegeringar (vilket det sannolikt är, tvekar att du har 6082 eller nåt i tanken) ger långa fina spånor som är enkla att ha att göra med vid såna här tillfällen (om borren är välslipad). Annars är kortspånande material normalt roligare att bearbeta i. Det är inte så lurigt att pula in en nippel bakvägen. Tryck in en ståltråd/najtråd utifrån in genom nippelhålet och lirka upp den genom tankhålet samtidigt som du håller undan skummet med nån träpinne eller nåt. Trä på nippeln på ståltråden, slå en knut och sen drar du ner alltihop så ploppar nippeln ut där du vill ha den. Se till att inte slå knuten i änden på ståltråden utan att du spar en bit så du kan dra upp allt igen om det skiter sig. Glöm inte tätningsbrickan som (sannolikt) ska på åxå på insidan. Känns i.o.f. bättre att göra detta, göra "rätt" med en gång. Jag ser svett, tårar, skrik och irritation framför mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 Och vad menar du med rätt? Skruvnipplar sitter bla på en del FIAklassade tankar. Vilken lösning är ännu rättare? Du kommer inte lyckas vädra ur bensinångor om skummet ligger kvar. Svetsa en nippel med skummet kvar i tanken är direkt farligt. Återmontering av skummet genom tankens påfyllningshål kommer riva loss betydligt mer skräp från skummet som hamnar på tankbotten än vad du får in om du borrar för en nippel. Så, vad är rätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcuZ Posted September 11, 2009 Author Share Posted September 11, 2009 Och vad menar du med rätt? Skruvnipplar sitter bla på en del FIAklassade tankar. Vilken lösning är ännu rättare? Du kommer inte lyckas vädra ur bensinångor om skummet ligger kvar. Svetsa en nippel med skummet kvar i tanken är direkt farligt. Återmontering av skummet genom tankens påfyllningshål kommer riva loss betydligt mer skräp från skummet som hamnar på tankbotten än vad du får in om du borrar för en nippel. Så, vad är rätt? Jag var otydlig. Jag menade först att Mortys förslag borde funka, är relativt enkelt att genomföra men lite av en kompromiss. Sedan känndes ditt förslag helt rätt jämfört med Mortys, inte jämfört med annan, tredje, lösning. Det var det jag menade även om jag nu när jag läser det jag skrev förstår att det tolkas tvärtom!!! Läs en gång till och försök förstå min svenska som kanske ibland haltar: "Känns i.o.f. bättre att göra detta, göra "rätt" med en gång" med "detta" menar jag ditt förslag, inget annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 Läser jag igen så ser jag vad du menar. Fort och fel ibland... Lycka till, hur du nu än gör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 Min idé var för att felsöka enkelt. Om du kunde koppla på en slang och föra ner den i catchtanken och testköra. Återstår problemet då, behöver du inte fundera på den biten. Löser det problemet, fixa en permanent lösning med skruvnippel eller svetsad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 Har du någon öppning överst på tanken? en lucka eller dylikt? i så fall är det enkelt att sätta en gängad nippel och sedan ett längre rör eller slang ner i tanken nära sug stället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcuZ Posted September 11, 2009 Author Share Posted September 11, 2009 Tack för alla tips, alla bygger på samma princip och tankesätt. Skummet är kanske bra men bromsar flödet - det sorgliga är att det är 7-8liter kvar av de knappt 30liter full tank när det börjar märkas så högst sannolikt är mini-cathen inte korrekt konstruerad. Bara tanka fullt och bita ihop och tanka ofta, runt 45 minuter är jag bekymmerslös med full tank i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 12, 2009 Share Posted September 12, 2009 skummets funktion är att bromsa flödet och därmed skvalpet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted September 12, 2009 Share Posted September 12, 2009 Är det MNRs egen tank? Isåfall verkar det ju konstigt att det inte funkar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 12, 2009 Share Posted September 12, 2009 Jag skulle tro att tanken är för förgasarmotor. då hinner det rinna ner men som 2fast4u skrev så när man har en inspr. pump som går hela tiden och kör runt bränslet så hinner det inte rinna ner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcuZ Posted September 12, 2009 Author Share Posted September 12, 2009 skummets funktion är att bromsa flödet och därmed skvalpet. Jo, jag kör på bana och därför kändes skummet som ett bra tillval, det kryssade jag i direkt. Man vill ju inte ha 15kg bränsle som flyttar sig 1 meter i sidled då man rycker på ratten in i en kurva, inte med en så lätt bil som en BEC. Om det hade varit extremt lite bränsle kvar, säg 2liter, hade skummets bromsning av flödet varit enda förklaringen i kombination med retur monterad i tankens överdel. Nu pratar vi 7-8liter så jag är ganska säker på att den lilla catchen sitter rätt placerad men att formen invändigt inte är korrekt, den saknar troligen horisontellt monterat skvalpskydd. Libell har koniska hål ned i sin catchtank - har ni sett sådana skvalpfria hundvattenskålar som man kan ha i bilen fyllda med vatten under färd - samma princip. Jag vågar svära på att min catch är utan den lösningen, att sedan returen sitter där den gör förbättrar ju inte saken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcuZ Posted September 12, 2009 Author Share Posted September 12, 2009 Jag skulle tro att tanken är för förgasarmotor. då hinner det rinna ner men som 2fast4u skrev så när man har en inspr. pump som går hela tiden och kör runt bränslet så hinner det inte rinna ner. Vissa tänker säkert Engelsk ingenjörskonst, jag gör det. Varför skulle man göra två tankar - identiska utanpå men en där flödet har mindre betydelse? Än är sista Engelska ingenjören inte född så akta er vad ni beställer;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted September 12, 2009 Share Posted September 12, 2009 Dom kan inte ha glömt något vid tillverkningen, men det är väl bara ett hål i botten på tanken med en kopp under. Låter ju underligt om dom skulle tillverkat en tank som inte funkar, just din modell är väll gjord just för det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted September 13, 2009 Share Posted September 13, 2009 Är det MNRs egen tank? Isåfall verkar det ju konstigt att det inte funkar. Westfield´s tank funkar ännu sämre original, så det är inte så himla underligt om det inte funkar bara för att den är "fabriksgjord", tyvärr. Men allt går att lösa, det är bara frågan hur mycket jobb som krävs :banghead: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcuZ Posted September 14, 2009 Author Share Posted September 14, 2009 Dom kan inte ha glömt något vid tillverkningen, men det är väl bara ett hål i botten på tanken med en kopp under. Låter ju underligt om dom skulle tillverkat en tank som inte funkar, just din modell är väll gjord just för det. Om hålet har samma storlek och form som catchtanken så funkar den inte så bra, om man gör som Libell med runda koniska "hundskåls"-öppningar så stannar soppan kvar. I vinter blir det en av åtgärderna på programmet men eftersom soppamätaren inte harmoniserar med digidash fungerar fuelcut idag som reservtanks-indikator. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Triggerhappy Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Är det MNRs egen tank? Isåfall verkar det ju konstigt att det inte funkar. MNR har inget skum i tanken. Inga skavpskott heller faktiskt...hmm...något jag kanske borde fundera på... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Triggerhappy Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Jo, jag kör på bana och därför kändes skummet som ett bra tillval, det kryssade jag i direkt. Man vill ju inte ha 15kg bränsle som flyttar sig 1 meter i sidled då man rycker på ratten in i en kurva, inte med en så lätt bil som en BEC. Om det hade varit extremt lite bränsle kvar, säg 2liter, hade skummets bromsning av flödet varit enda förklaringen i kombination med retur monterad i tankens överdel. Nu pratar vi 7-8liter så jag är ganska säker på att den lilla catchen sitter rätt placerad men att formen invändigt inte är korrekt, den saknar troligen horisontellt monterat skvalpskydd. Libell har koniska hål ned i sin catchtank - har ni sett sådana skvalpfria hundvattenskålar som man kan ha i bilen fyllda med vatten under färd - samma princip. Jag vågar svära på att min catch är utan den lösningen, att sedan returen sitter där den gör förbättrar ju inte saken? När jag kikar ned i min MNR tank så är det ett 25mm hål i "tankbotten" ned till catchen...känns som det borde funka. Kan iofs hålla med om att man kunnat fixat lite skvalpskott mm när man ändå bygger tanken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Förmodligen är där inga skvalpskott för att man ska kunna stoppa skum i den. Med tanke på 25mm hålet lutar det åt att Marcus problem är returen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcuZ Posted September 14, 2009 Author Share Posted September 14, 2009 Förmodligen är där inga skvalpskott för att man ska kunna stoppa skum i den. Med tanke på 25mm hålet lutar det åt att Marcus problem är returen. Jag fick känning igår igen, tankade och problemet försvann. Har ingen synkad tankmätare - som jag tidigare nämnt men gissningsvis runt 7-9 liter kvar då jag knackade på den. Tankade från depåutrustning så jag vet inte hur mycket som kom i tanken för den delen. Hursomhelst så blir det returskifte i Vinter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.