Henrik H Posted August 28, 2009 Posted August 28, 2009 (edited) Tjena Här kan man kanske säga att projektet startar på riktigt, med ett mystiskt stort paket! Projektet har dock pågått i huvudet ett tag, kan man säga... Planera, läsa, kolla, fundera... Edited July 23, 2010 by Henrik H Quote
cealm Posted August 28, 2009 Posted August 28, 2009 (edited) Trevligt med stora paket. En bilram kanske? Kul att få se paketinnehållet och se när det förvandlas till ....... Edited August 28, 2009 by cealm Quote
Jonte Posted August 28, 2009 Posted August 28, 2009 Intressant stort paket MNR, Westfield eller GBSC (f.d Robin Hood) Redigerade och tog bort en tråd Quote
Henrik H Posted August 29, 2009 Author Posted August 29, 2009 Bra gissat, en MNR döljer sig i lådan, en MNR RT+... Har släpat in den i garaget idag, och börjat pilla lite... Quote
cealm Posted August 29, 2009 Posted August 29, 2009 Hur blir specen eller mer exakt vad skall du fylla ramen med för grejer? Quote
Henrik H Posted August 30, 2009 Author Posted August 30, 2009 Här kommer en liten spec: Ram: MNR RT+ Motor: R1 -07 Backväxel: MNR Diff: Sierra LSD 3.38 Däck/fälg: ??? Färg: Svart Mer bilder kommer... Quote
Triggerhappy Posted August 31, 2009 Posted August 31, 2009 Riktigt kul med en MNR till, kul motorval också! Blir inte den motorn rackarns hög med de variabla insugtrattrna, servostyrd 2 stegs trattar. Riktigt coolt :notworthy: Quote
MarcuZ Posted August 31, 2009 Posted August 31, 2009 Kul, en till, som sagt! Låter på specarna som du också föredrar racerbanan framför korvmojjen ;) Quote
Henrik H Posted September 6, 2009 Author Posted September 6, 2009 Hej Idag blev det lite gjort igaraget iaf.. Trigger../ Jag har inte mätt sådär precis men det finns dom som åker med sådana motorer i England.. MarcuZ/ Det blir nog lite av både och.. Quote
Henrik H Posted September 15, 2009 Author Posted September 15, 2009 Då blev det en snabb sväng till garaget igen... Har grottat lite i elsystemet till motorn.. Många kablar blir det.. :notworthy: Har även börjat dra bromsrör och soppaledningar! Quote
Henrik H Posted September 26, 2009 Author Posted September 26, 2009 Jaha, då har man varit i garaget ett lite längre pass! Flera timmar faktiskt... Har monterat denna och denna och glömde den här vilken man inte kan lirka in efteråt... Gör om gör rätt... Haha, ska ta med riktiga kameran och dokumentera lite mera! Quote
Arrowsmith Posted September 27, 2009 Posted September 27, 2009 Vad är det för fabrikat på backväxeln? Tycker inte jag känner igen den :unsure: Quote
Triggerhappy Posted September 27, 2009 Posted September 27, 2009 Grattis, visst blir man lycklig när man gör dessa fadäser. Ett annat tips...nita inte på aluminiumen ovanför fossingarna förens du är helt nöjd med pedalstället. Ett tips till....Fixa till karossen (håltagning mm) tidigt så den lätt kan hängas på senare....så slipper du slipdamm å skit på ett nästan färdigmonterat chassie. Mvh Micke Quote
Triggerhappy Posted September 27, 2009 Posted September 27, 2009 Vad är det för fabrikat på backväxeln? Tycker inte jag känner igen den :unsure: Det är MNR´s nyutvecklade back....minimalt med rullmotstånd. Jag la upp en filmsnutt när jag fick min: Quote
2fast4u Posted September 27, 2009 Posted September 27, 2009 Snurrar den så lätt för att dom glömt sätta i axeltätningar? Quaife är betydligt trögare, klonkig och skvätter olja genom ventilationen. Känns inte riktigt prisvärd tycker jag nog. Återkom med erfarenheter när du åkt med den ett tag. Vore kul att få veta hur den är. Quote
Henrik H Posted September 27, 2009 Author Posted September 27, 2009 Haha, ja man blir lika glad varje gång man måste göra om! Tack för tipsen, det blir man alltid glad för. Tänker eventuellt ersätta aluplåten ovan fötterna med kolfiber. Det är nu fixat, plus lite till. Som sagt tidigare, det är MNR´s nya back, och min snurrar lika lätt, och tätningar har den (om den inte är tom på olja redan). Den känns mycket bra, och enligt MNR är den ordentligt testad... :prop: Quote
Triggerhappy Posted September 28, 2009 Posted September 28, 2009 vad kostar backslaget? Tror de tar 550GBP för dem nu...de hade introduktionspris på 499GBP först :racesmile: Quote
Henrik H Posted October 14, 2009 Author Posted October 14, 2009 Gaaahhh Blir lite less, när jag inte har tid och vara i garaget... :thumbsdown: Tröstsurfade lite idag för att göra lite nytta. Letade ett schema för att koppla in en "felkodsborttagare" till exup- ventilen på min R1:a motor.. Hittade ett som verkade vettigt! Imorgon blir det och beställa lite elfagrejer på jobbet! / Henrik, som hopppas på att få meka i helgen..! Quote
Henrik H Posted October 25, 2009 Author Posted October 25, 2009 Sådär ja, då har det gått en helg till utan att haft tid i garaget, tyvärr... Har haft invigning på vår nya RC-butik här i Sundsvall i helgen och det är ju kul, men på bekostnad av uteblivet mekande..! Lägger till några bilder från tidigare: Quote
Henrik H Posted November 19, 2009 Author Posted November 19, 2009 Jupp! Då var det klart med SFRO 1! Känns bra att kunna "bygga färdigt" nu! Bara resten kvar nu... Full fart, bilder kommer ev ikväll... :prop: Quote
vedde Posted November 19, 2009 Posted November 19, 2009 Grattis Nu vet jag att det känns skönt att kunna riva, måla, bygga ihop och klart. /Fredrik Quote
Kilkenny Posted November 19, 2009 Posted November 19, 2009 Grattis höddu! :thumbsup: :racesmile: :thumbsup: Quote
Thomas Posted November 19, 2009 Posted November 19, 2009 Grattis och kör på hårt nu för våren kommer fortare än man anar. Quote
Henrik H Posted November 20, 2009 Author Posted November 20, 2009 (edited) Tack, det känns skönt och kunna bygga vidare nu... Här kommer en bild vid hjulinställning på verkastan... Och en efter besiktningen slutförd... Kommer mer bilder i helgen, som inte e tagna med kass mobil... Några påpekanden fick jag dock: Mina styrarmar är förlängda med en gängad aluminiumhylsa, vilket inte var godkännt. Jag har Uniballs mot ramen, som är på engelskt vis distanserade med högar av brickor, vilka måste ersättas av hylsor. MVH Henrik Edited November 20, 2009 by Henrik H Quote
Robban1 Posted November 20, 2009 Posted November 20, 2009 Snyggt, grattis :D . Den plåtn du har till fläkten på kylaren, vart kommer den ifrån??? Quote
kengren Posted November 20, 2009 Posted November 20, 2009 Tack, det känns skönt och kunna bygga vidare nu... Här kommer en bild vid hjulinställning på verkastan... Och en efter besiktningen slutförd... Kommer mer bilder i helgen, som inte e tagna med kass mobil... Några påpekanden fick jag dock: Mina styrarmar är förlängda med en gängad aluminiumhylsa, vilket inte var godkännt. Jag har Uniballs mot ramen, som är på engelskt vis distanserade med högar av brickor, vilka måste ersättas av hylsor. MVH Henrik grattis nu är det bara att bygga klart - det ser perfekt ut kengren Quote
Henrik H Posted November 20, 2009 Author Posted November 20, 2009 Plåten som håller fläkten kommer från MNR, passar perfekt! Är vattenskuren efter deras fläkt och kylare. Quote
Robban1 Posted November 20, 2009 Posted November 20, 2009 Plåten som håller fläkten kommer från MNR, passar perfekt! Är vattenskuren efter deras fläkt och kylare. Tack, Quote
Henrik H Posted December 8, 2009 Author Posted December 8, 2009 Så ja... En snabbis i verkstan idag, med lite inpassning av innerpanelerna. Lite fix kvar, annars ser det ok ut. Nästa steg blir lite elfix på kabelhärvan! Många kablar blir det. Ingen från Sundsvallstrakten som känner till någon som är duktig på att svetsa aluminium, då jag behöver svetsa om tanken lite? MVH Henrik Quote
Jay-c Posted December 8, 2009 Posted December 8, 2009 Robert Ajeén kan svetsa Alu ajden83@gmail.com eller 070-2581705 du kan ju kolla deras sida också; http://www.ajden.se/ Quote
Henrik H Posted December 12, 2009 Author Posted December 12, 2009 Hej Tack för det förslaget! Jag har kollat in hans projekt lite då och då... Ska ta kontakt med honom! / Henrik Quote
Henrik H Posted December 12, 2009 Author Posted December 12, 2009 Idag blev det några timmar i garaget iaf, och nu sitter en version av hybriddrivaxlar på plats, efter massor av forskande av forddelar. Tur att Ford är konsekvent när dom monterar delar på bilarna.. NOT... Men men, nu ska det fungera tror jag! MVH Henrik Quote
cealm Posted December 12, 2009 Posted December 12, 2009 --- hybriddrivaxlar på plats --- Betyder det att du byggt om drivaxlarna, kortat? förlängt? eller byggt ihop en från två drivaxlar eller annat förslag? Inte dumt med en bild eller kanske två bilder om du har gott om pixlar. Quote
Henrik H Posted December 12, 2009 Author Posted December 12, 2009 Cealm - Fixar lite bilder imorgon, sparar lite på beskrivningen tills dess. Quote
Henrik H Posted December 13, 2009 Author Posted December 13, 2009 Hej Glömde kameran idag när jag drog iväg till garaget, så det blev ett telefonkort på drivaxeln... Tyvärr. Min hybridaxel består av: Grunden är en Push-in drivaxel med tripodknutar, 27mm grov axel, med 25 yttre splines (Finns även 23mm/23 splines, samt 28mm 25 splines) Yttre knuten behöll jag eftersom jag hade nyrenoverade nav från en trumbromsad axel (Tripod) med skivbromsadaptrar. Tog dock 3 försök innan jag hittade rätt damask med metallkopp, så jag kunde renovera yttre knuten. Innre knuten demonterades med milt (Hm...) våld, och här monterades en 100mm Scorpio lobro-knut, med 25 innre splines. Den innre knuten behövde jag pga att jag har en 7,5" LSD diff, gjord för Lobroknutar. Tog tid att bena ut allt, men nu ser det bra ut! Säg till om någon behöver bättre bild, så lägger jag ut när kameran, garagebesök och mitt minne är synkroniserat... Quote
cealm Posted December 13, 2009 Posted December 13, 2009 Tack för bilden. Jag kanske behöver någon fler bild. Var ut och tittade på vad jag hade för något och blev lite konfunderad. Jag skall också ta lite bilder i början av veckan och lägga ut det som finns för "artbestämming" i min 6x4 tråd. Återkommer.. Quote
Henrik H Posted December 27, 2009 Author Posted December 27, 2009 Var i garaget en snabbsväng igår, och grottade lite i elsystemet som måste moddas ordentligt... Tar nya tag imorgon när jag är LEDIG. Riktigt skönt med några bonusdagar ledighet..! Quote
Henrik H Posted January 31, 2010 Author Posted January 31, 2010 Tjena Har under en tid försökt att starta motorn (nåja, 2ggr iaf) utan att lyckats. Eftersom jag kopplat om hela kabelhärvorna till motor mm så tror man ju såklart att man gjort nått fel, så jag rev upp dessa för att kolla. Efter att gått igen "allt" utan framgång lånade jag en bränsletrycksmätare, och den visade 0,5kg... Suck... Letat fel i flera timmar, och så visar sig pumpen va kass. En provisorisk pump inkopplad idag, och motorn small igång direkt! Lägger till en dålig film från starten... http://www.lindstromrally.se/Videoklipp002.mp4 Quote
Kilkenny Posted January 31, 2010 Posted January 31, 2010 Vad tyst den går ;) (fick inget ljud alls) Quote
Henrik H Posted February 14, 2010 Author Posted February 14, 2010 (edited) Äntligen... ... han man med lite i verkstan, flera timmar faktiskt! Har börjat att matta ner karossen, för klarlack! Bild på provisoriskt ditlagda plastdelar: Edited February 14, 2010 by Henrik H Quote
Henrik H Posted April 10, 2010 Author Posted April 10, 2010 Tjena Det var inte igår, å inte dan innan det heller, som man uppdaterade sin byggtråd.. Har jobbat på lite med bilen idag! Nu börjar man på att se ljuset i tunneln...! / Henrik Quote
cealm Posted April 11, 2010 Posted April 11, 2010 Vilken snygg bil och nos du lyckats undanhålla oss bilder från ett längre tag. Men nu är du avslöjad. Domen blir enhällig!! --- >>> Vänligen förse oss med fler bilder, detaljer och texter. Quote
Henrik H Posted April 11, 2010 Author Posted April 11, 2010 Hm. Grotta? Nja. grotta med fönster och dörr samt port! Kan strffet lindras med två bilder till? Är för trött i skallen för några långa inlägg... Samt ett kort från idag på det vita guldet som fortfarande blockerar garageporten :banghead: Återkommer med mera info samt bilder. :515: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.