Martin A Posted August 27, 2009 Posted August 27, 2009 Hej! Tycker bilen är lite väl spårkänslig och ryckig i styrningen. Har i stort sett 0 i toe in/ut. Tror ni att en inställning med några millimeter toe in kan tänkas hjälpa? Quote
Michael Posted August 27, 2009 Posted August 27, 2009 Prova men kolla även om du har bumpstear. Här fins några tipps. http://www.mwsportbilar.se/bilar/Hjulinstallning.doc Michael W Quote
Martin A Posted August 27, 2009 Author Posted August 27, 2009 Ingen mer som har nån ide? MVH Martin Quote
cealm Posted August 28, 2009 Posted August 28, 2009 Castervinkel? Viktfördelning på framvagnen? Scrub? Quote
kimmen Posted August 28, 2009 Posted August 28, 2009 Nackdelen med 0 toe är att minsta lilla glapp kommer kommer till känna, några millimeter toe skadar inte. Kolla bakvagnen oxå. Tror inte du kommer märka bumpsteer fram om du inte har jättemycket bumpsteer och mjuk fjädring, är värre om den är bak. Min bil blir spårkänslig med vissa däck medan vissa funkar kanon. Quote
Martin A Posted August 28, 2009 Author Posted August 28, 2009 Tack för svaren. Har justerat 2mm toe in per sida men inte kunnat provköra ännu. Hoppas på skillnad.Har så mycket caster det går, vilket är ca 6 grader enligt Estfield. Bumpsteer har jag ingen så det kan inte vara problemet. Däremot har jag 4 st knutar på rattstången så jag misstänker att hela systemet går onödigt tungt. Ska ta och bygga om och ta bort 2 knutar så får vi se om jag får nån återstyrning. MVH Martin A Quote
Thomas Posted August 28, 2009 Posted August 28, 2009 2mm per sida låter väl mycket. det blir 4mm totalt ,jag skulle satt den på1,5-2mm totalt. Av erfarenhet så vet jag genom min egen bil att har man alla leder nya så är de också lite tröga och går till sig så man får lättare återgång på styrningen. det tar 7-800 mil. Quote
Arrowsmith Posted August 29, 2009 Posted August 29, 2009 jag har följande inställningar: camber 0,8 grader caster 8,3 grader toe-in 0,75 mm /sida = 1,5mm totalt Quote
cealm Posted August 30, 2009 Posted August 30, 2009 Jag mäter på fälgens (fram)kant på samma höjd som navcentrum. Quote
Martin A Posted September 1, 2009 Author Posted September 1, 2009 Hej på er! Problemen fortsätter, mätte upp vad jag har för styrradie och den ligger på ca 90mm med Lada spindlar och fälgar med ET 1. Kan det vara det som gör bilen tungstyrd och ändå spårkänslig samtidigt som jag har dålig återstyrning? Frågan är väl bara hur jag ska lösa problemet. Vill ha kvar de hjul jag har idag och byta spindel blir ju inte lätt. Kanske kan bygga om naven och komma åt en del av problemet. Man undrar ju bara hur en del bilar kan fungera bra med stor styrradie, konstigt. Fram med alla synpunkter är ni snälla. MVH Martin A Quote
Drake Posted September 1, 2009 Posted September 1, 2009 90 mm är rätt mycket, tror att SFRO har satt gränsen vid 60 mm för nya byggen. Kan säkert vara en stor del av problemet. Tror tyvärr att ett par andra fälgar är bästa lösningen eftersom du inte kan ställa mera caster. Du kan inte låna av nån för att testa? Quote
Martin A Posted September 1, 2009 Author Posted September 1, 2009 Jo jag får göra ett försök med nåra andra hjul och se hur stor skillnad det blir. Äntligen vet man vad man ska pyssla med i vinter! Martin Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.