Jump to content

Toe In


Martin A

Recommended Posts

Nackdelen med 0 toe är att minsta lilla glapp kommer kommer till känna, några millimeter toe skadar inte. Kolla bakvagnen oxå. Tror inte du kommer märka bumpsteer fram om du inte har jättemycket bumpsteer och mjuk fjädring, är värre om den är bak.

Min bil blir spårkänslig med vissa däck medan vissa funkar kanon.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren. Har justerat 2mm toe in per sida men inte kunnat provköra ännu. Hoppas på skillnad.Har så mycket caster det går, vilket är ca 6 grader enligt Estfield. Bumpsteer har jag ingen så det kan inte vara problemet. Däremot har jag 4 st knutar på rattstången så jag misstänker att hela systemet går onödigt tungt. Ska ta och bygga om och ta bort 2 knutar så får vi se om jag får nån återstyrning.

MVH Martin A

Link to comment
Share on other sites

2mm per sida låter väl mycket. det blir 4mm totalt ,jag skulle satt den på1,5-2mm totalt.

Av erfarenhet så vet jag genom min egen bil att har man alla leder nya så är de också lite tröga och går till sig så man får lättare återgång på styrningen. det tar 7-800 mil.

Link to comment
Share on other sites

Hej på er! Problemen fortsätter, mätte upp vad jag har för styrradie och den ligger på ca 90mm med Lada spindlar och fälgar med ET 1. Kan det vara det som gör bilen tungstyrd och ändå spårkänslig samtidigt som jag har dålig återstyrning? Frågan är väl bara hur jag ska lösa problemet. Vill ha kvar de hjul jag har idag och byta spindel blir ju inte lätt. Kanske kan bygga om naven och komma åt en del av problemet. Man undrar ju bara hur en del bilar kan fungera bra med stor styrradie, konstigt. Fram med alla synpunkter är ni snälla.

MVH Martin A

Link to comment
Share on other sites

90 mm är rätt mycket, tror att SFRO har satt gränsen vid 60 mm för nya byggen. Kan säkert vara en stor del av problemet. Tror tyvärr att ett par andra fälgar är bästa lösningen eftersom du inte kan ställa mera caster. Du kan inte låna av nån för att testa?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...