Jump to content

Grader På Framskärmarna?


vedde

Recommended Posts

Hej

Jag sitter nu med en form till mina blivande framskärmar men gjorde den för "lång", 180 grader, för att sedan kunna anpassa den som jag vill ha den.

SFRO boken och VV säger 30 grader framåt och 50 grader bakåt från hjulets vertikala mitt.

Jag tycker det låter och ser lite ut, speciellt bak då man väl får en hel del mer grussprut vid svängning på våra bilar med en så kort bakre kappa.

Är det någon som har möjligheten att med en vinkelskiva ungefär mäta graderna på köpta skärmar så att jag har något att jämföra med, eller om någon har erfarenheter om hur man borde ha det så är allt välkommet.

Om någon kan mäta höjden på skärmen, d v s höjden på de yttre små kanterna upp till mitten(överhänget)-svårt att förklara, så skulle jag uppskatta det med.

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Jag har "dala7 skärmar" på bilen jag kör med. Framåt räcker 30 grader utan problem, Bakåt är det snålt om man inte gillar att få grus / lera och annat godis på sig.

På V8an har jag plåtskärmar som täcker hela däcket och nerhändet på in och utsidan är 30 mm. Dessa 30 mm fasar ut enligt skisserna i regelverket vid 30 grader fram och 50 grader bakåt eller möjligen lite till. Det finns gott om bilder från sidan på bilen i min byggtråd som du kan titta på.

Sedan kommer plusset, jag har hängt på Biltema 60-241 som stänkskydd i full storlek. Finns också i byggtråden så du kan se att jag gjort en liten utåtgående del bakre biten av framskärmen så stänkskyddet "hänger ut".

Jag kommer hänga stänkskydd på Sevenbilen jag kör med också.

Hoppas du fick lite ideer till dina skärmar. Kör du också med plåtskärmar runt om som jag?

EDIT: Precis som jag tryckte "svara" såg jag ordet form, alltså förmodligen plastskärmar såvida det inte är en gjutform för metall.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jay-c: The one and only!!!! VVFS 2003:22 17 kap.

Bilderna är bäst där syns det hur tydligt som helst hur en korrekt installation av stänkskärmar fram skall se ut.

Texten om stänkskärmar för personbilar är lite torr men läs den ändå.

Link to comment
Share on other sites

vedde: Två bilder på hur mina skärmar ser ut på V8 kärran. Gradtalen är direkt anpassade mot VVFS 2003:22 17 kap och även sidornas höjd samt avslipning mot noll både framåt och bakåt är anpassade dock med skillnad på in och utsidan. Utsidan är mindre avslipad. Dvs har mer plåt än vad som krävs. Insidan mindre med plåt och liknar nästan den bild på avsmalningar som finns i VVFS 2003:22.

CIMG3889%20(Small).JPG

Vikt ut en liten kant på skämen så Biltemas hela 2mm gummiark inte skall klättra in mot däcket och följa med upp. 5 stycken M5 skruv håller respektive stänklapp.

CIMG3890%20(Small).JPG

Även de numera enhetliga hjulbultarna syns på bilderna. Snygga eller hur?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hej Calle

Tack för bilderna, jag kommer nog försöka få mina skärmar att gå längre ner och inte ha stänkskydd. Men jag tror att VV's mått är minimum och jag tycker nog jag vill ha mer bak just för grussprutet.

Det börjar arta sig ordentligt för dig med bilen. Följer din tråd med spänning.

Är det någon annan som har köptas skärmar i Glasfiber som orkar mäta sina grader och önskar förtälja hur de täcker för grussprut och liknande?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

tycker det känns väldigt kort om man har skärmarna som på bilden du visade. hur mycket hjälper det egentligen? borde inte största effekten av skärmar vara på nedre "kvarten"? typ så som stänklapparna sitter

Link to comment
Share on other sites

Hej

Håller med Jay-C, jag har nu tagit bort ca: 20 grader från min form och kommer att gjuta dem så, d v s ca: 160 grader. Sen kan man alltid ta av på skärmen om man tycker det blev för mycket.

Synd att ingen har köpt färdiga skärmar eller har en vinkelmätare hemma så att man kunde fått lite feedback på detta, men undantag för Cealm.

Hur många lager gelcoat bör man ha? jag hade 1 på formen men nu i retrospekt känns det lite tunnt. Jag kommer nog köra med 2 lager som får gella till sig emellan.

Någon som vet om man kan spruta släppmedel? med t e x en blomspruta, jag tycker att det som ligger på och har torkat ½ timme liksom löses upp när jag skall på med nästa lager. Jag tycker det är svårt att få på det överliggande lagret med trasa som jag fått rekommendation att göra. Skall gjuta nu och vill inte förstöra min fina form.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Tittade på bilderna från Kullen nu i helgen och hittade en röd fin bil, Packman ?, som jag labbade lite med i mitt ritprogram och fick fram en vinkel på ca. 145 grader. Kanske det finns fler bilder i något arkiv att kolla bland...

//Toffe

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack Toffe skall kolla på den, men jag tycker att något åt det hållet låter mer vettigt för att slippa så mycket sprut.

Min bror bor i Åkersberga, kanske man kan komma förbi på en liten garagetitt nästa gång jag har vägarna åt det hållet?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

blomspruta verkar funka ganska dåligt med släppmedel då de är lite mer trögflytande än vatten (typ rinner/spruttar lite svagt). kanske att de skulle funka med sån man pumpar upp tryck i. annars fungerar det bra med lackeringsspruta

Link to comment
Share on other sites

Hej

Får testa med lackeringsspruta, fick ju ett monster till kompressor i 40-års present med ett start kit som innehåller en spruta. Har aldrig gjort det förut men detta vore ett bra sätt att testa eftersom poyvinylalkoholen ju är vattenlöslig så är det lätt att göra rent.

Kan man spruta gelcoat eller är det knepigt att få till viskositet och annat för att kunna köra den i en spruta? Topcoat(gelcoat med 4% paraffinlösning) blir ju lösare än gelcoat men man kanske ska späda med styren för att få det tillräckligt löst för en spruta?

Tips emottages gärna för jag behöver lägga på mer gelcoat/topcoat på mina stolar som inte är så jämna och fina som jag skulle vilja och sprutning skulle nog göra det lättare att lägga ett snyggt lager.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

de går att spruta det med, har du en bra sprutpistol går det utan lösningsmedel annars får man tillsätta lite, fast såklart bäst om man slipper. tänk på när ni sprutar att inte ta för tjocka lager, rinningar är aldrig roliga

håll också ett hyffsat avsånd när du sprejar, har erfarenhet av att gelcoat gärna blir bubbligt å glöm för all del inte av att rengöra sprutan nogrannt direkt efteråt

Link to comment
Share on other sites

Tack, skall ge mig på att testa det i helgen, börjar med vanligt vatten och något att spruta på så att man förstår hur den fungerar, kan ändra inställningar o s v. sedan skall jag nog testa att spruta på släppmedel.

Går det vägen blir det nog en test med topcoat/gelcoat på min form för första skärmen, här bör man väl göra ett par lager då det inte blir lika tjockt som om man slaskar på med pensel? Skall det gella en full timme innan man går på med nästa sprutlager eller räcker det med kortare intervaller mellan gelcoatlagren?

Sista lagret gelcoat och polyester skall det gella i ca: 1 tim vad jag har förstått, (lämnar fingaravtryck men kladdar inte)?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...