S7racer Posted August 1, 2009 Share Posted August 1, 2009 som titel hur grova kablar till tex bakljus?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted August 1, 2009 Share Posted August 1, 2009 Jag har använt 1,5mm2 till bakljus, blinkers och bromsljus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted August 1, 2009 Share Posted August 1, 2009 Jag skulle tro att du klarar dej med 0,75 kvadrat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted August 4, 2009 Share Posted August 4, 2009 http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted August 4, 2009 Share Posted August 4, 2009 Den höll med mej.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted August 4, 2009 Share Posted August 4, 2009 Mig också.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted August 4, 2009 Share Posted August 4, 2009 :doh: kanske skulle förklarat mej lite..... var lite stressad förut när jag skrev och skulle iväg vilket uppenbarligen resulterade i ett helt odugligt inlägg här ovan.... Starkast lampa bakåt är väl en 21W bromsljuslampa. 12 volt och runt 4-5 meter kabel så föreslår kalkylatorn 0,75 kvadrat. Naturligtvis så är det kanon med en 1,5 kvadrat som Morty föreslår, en kabel kan ju aldrig bli för grov för sin funktion men för klent är inte helt ovanligt....kolla bara gamla jänkebilar.... Min pontiac har 0,5-0,75 kvadrat till helljusen fram t.ex. = spänningsfall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 4, 2009 Share Posted August 4, 2009 Jag har valt 0,75 mm2 till styrkablar, tex reläspole mm. 2,5 mm2 till förgreningspunkter för hel / halv. Dvs 2,5mm2 där går 2x55W vid grenpunkten sedan till respektive höger och vänster sida blir det 1,5 mm2. Bakåt så räknar jag summan tex broms = 2x21W + 2x5W= 52W Blinkers är värst med 2x21W + 2x21W = 84W men går i två kabelsammar fördelade framåt och bakåt och varje stam är på 1,5 mm2 men kritiiska delen om något nu är kritiskt är den del från säkringsdosan till Mittre centralakopplingsplinten även där är det 1,5 mm2 men blinkers är intermittent och går så lite (ja jag slarvar ibland med blinkers) så det gör inget. Den jord jag har med i flexledningen framåt är 4 mm2 men jag har även jordpunkter fram och i mitten. Det är aldrig fel med ordentlig jordning. Till bakåtritade lamporna måste jag räkna in släpvagnskontakten men det kan bli överkurs för dragkrok och el bakåt är inte alltid standard på bilarna. Summan ovan måste kompletteras med bilnkers = 2x21W -- >> totalt 105W intermittent. Bakljus + sidopos på slåpet och skyltlyktor = 2x5W + 2x3W + 2x5W + 2x5W = 36W Totalt ---> 36W + 52W = 88W. Så har jag räknat på min bil och det kritiska är alltså bakåt och "de vanliga baklamporna" när jag kopplar på ett släp. men jag har ledig kapacitet, 2 x 1,5mm i kabelstammen bakåt) DEt är möjligt att jag tar en av dessa och lägger parallellt eller lägger separat till släpkontakten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted August 5, 2009 Share Posted August 5, 2009 :doh: kanske skulle förklarat mej lite..... var lite stressad förut när jag skrev och skulle iväg vilket uppenbarligen resulterade i ett helt odugligt inlägg här ovan.... Starkast lampa bakåt är väl en 21W bromsljuslampa. 12 volt och runt 4-5 meter kabel så föreslår kalkylatorn 0,75 kvadrat. Naturligtvis så är det kanon med en 1,5 kvadrat som Morty föreslår, en kabel kan ju aldrig bli för grov för sin funktion men för klent är inte helt ovanligt....kolla bara gamla jänkebilar.... Min pontiac har 0,5-0,75 kvadrat till helljusen fram t.ex. = spänningsfall Jag tänkte nog att du menade så men höll mig också till den korta svarsmetoden... Jag har dragit gemensam kabel till bromsljusen bak och då får man räkna med 63W och 4 meter kabel. Nu har jag visserligen LED till alla lamporna bak men det var inte tanken från början och man vet aldrig vad som hamnar där om ett par år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.