Jump to content

Bromservo


Marcus a

Recommended Posts

Lite förklaringar till bilderna skulle inte skadat. ;) Den första bilden är lite svår att dra några slutsatser av. Är den andra bilden huvudbromscylindern som är på första bilen, fast demonterad? I så fall tycker jag det ser ut som två kretsar...

Link to comment
Share on other sites

Funderade på om det kanske hade varit bra med en förklaring:)

Den första bilen är på huvudcylinder servo m.m

Där är det 3 styken anslutnigar ettan och tvåan är anslutningn med någon slags anslutning med gängad nippel. Den tredje anslutningen är bara någon vacum slang som ska sitta där.

Den andra bilen är den enhet som man kopplar in alla rör till innan man drar dom till servon. Den satt på torpedvägen i starleten.

Där är det som det står så "höger fram" ska kopplas till höger fram ok. "vänster fram" ska då kopplas till vänster fram, "bak" ska kopplas till dokm bakre bromsarna med ett T, "In" är då där man kopplar in från bromsen.

Hur man nu är kopplar så blir det ju en anslutning på cylinder som det inte sitter någåt i.

Hur ska jag göra???

Även fast det kanske är ett en kretssytem så vart ska man koppla in allt?

Tycker inte det borde vara det, det är ju en 81:a realtift nytt:)

Link to comment
Share on other sites

Funderade på om det kanske hade varit bra med en förklaring:)

Den första bilen är på huvudcylinder servo m.m

Där är det 3 styken anslutnigar ettan och tvåan är anslutningn med någon slags anslutning med gängad nippel. Den tredje anslutningen är bara någon vacum slang som ska sitta där.

Den andra bilen är den enhet som man kopplar in alla rör till innan man drar dom till servon. Den satt på torpedvägen i starleten.

Där är det som det står så "höger fram" ska kopplas till höger fram ok. "vänster fram" ska då kopplas till vänster fram, "bak" ska kopplas till dokm bakre bromsarna med ett T, "In" är då där man kopplar in från bromsen.

Hur man nu är kopplar så blir det ju en anslutning på cylinder som det inte sitter någåt i.

Hur ska jag göra???

Även fast det kanske är ett en kretssytem så vart ska man koppla in allt?

Tycker inte det borde vara det, det är ju en 81:a realtift nytt:)

Så båda bilderna är grejer från samma Starlet? Jag fattar inte heller hur det ska hänga ihop i så fall. Men det verkar ju vara två utgångar på huvudbromscylindern (blanda inte ihop det med servon, för den har bara en vaacumslang, inga bromsrör!) så då borde det ju bara behövas två t-kopplingar. Det är nåt som inte stämmer med den andra grunkan. Du måste nog kolla på en ihopsatt starlet och jämföra.

Link to comment
Share on other sites

Någonting skumt måste det ju vara... det blir inte rätt hur man en gör det. Men visst är det iaf ett två kretsystem? det är ju två utgångar.

Får nog åka förbi Toyota i morgon och höra med dom. Blir nog bäst så!

Link to comment
Share on other sites

Kan det inte vara så att det är en utgång från huvudcylindern som ska in i fördelaren som fördelar till hö/vä fram och att det sitter en till T-koplling där bak till bägge bakhjulen?... :icon_blink:

men det verkar lite klurigt

men vem vet med dom där japanerna ;) :icon_smartass1:

Link to comment
Share on other sites

Verkar inte vara en sån lätt fråga att besvara:) Var inne på Toyota idag och läste deras verkstashandböker och det jag fick ut av det var att det bakre utaget på cylinder ska kopplas till dom bakre hjulen med ett T.

Men dom främre bromsarna visste dom inte. Eventult så ska det dras ett rör från cylinder till fördelaren och därifrån så ska en gå direkt till ena framhjulet och den andra ska gå till den andra sidan med någon slags t koppling som går tillbaka till fördelaren. Verkar skumt men det såg ut något sånt på tidigt 90 talare.

Men får leta vidare efter mera info:) om då ingen här vet...

Link to comment
Share on other sites

:D :D KANNON... Varför har du inte kommit tidigare... Då kan ju även denna kväll vara räddad :lol:

Har frågat dom på toyota club men det var ingen som ville svara på min

fråga där:)

Link to comment
Share on other sites

Och i värsta fall så har jag ett par gamla corolla -84 som står, det kanske är en liknande konstruktion på dem. Är det någon som vill ha några delar från dessa bilar så säljer jag billigt förresten. Finns bland annat små smidiga kyl med fläkt på baksidan.

Link to comment
Share on other sites

ok, here we go!

Den främre utgången på bromscylindern går till en T-koppling som delar till vänster fram och till fördelningsblocket(återkommer om hur blocket är kopplat)

Den vänstra utgången går till fördelningsblocket. Och sedan bak.

Fördelningsblocket.

Den utgång som är längst upp på ena änden går till höger fram.

Utgången närmast den är anslutningen ifrån T-kopplingen.

De två nedre utgångarna. Den övre går till bakbromsarna.

Den nedre till den vänstra utgången på huvudbromscylindern.

Hoppas att det blev begripligt.

Kan även tillägga att jag inte är nöjd med bromsarna på min Starlet och undrar hur rallyåkarna har uppgraderat. Det får gärna någon svara på? :D

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Snyggt ritat!

Jepp det är korrekt. Så uppfattade jag det iallafall.

Ingen räcer, vad säger du! Man kan ju köra hårt ändå. ;)

Tanken är att den skall få en 4ag motor, men då måste den kunna besiktigas som ombyggt fordon och då måste bromsarna uppgraderas.

Det var roligt att kunna hjälpa till.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Man kan köra hårt med det mesta:) men för den delen är det ingen räcer...:)

Tackar så mycket för hjälpen, kör på det nu och hoppas det blir rätt så :)

Det värsta som kan hända är ju att det inte går att bromsa :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...