AlfaRonny Posted July 27, 2009 Share Posted July 27, 2009 Är det någon som har testat Biltemas 5W-50 helsyntet? (36-2905) Har ju en gammal motor (80-tal), fast nyrenoverad, som skall köras både på banträffar och till kiosken. Märkesklubben rekomenderar castrol 10W-60 men den passar inte min plånbok just nu. Här är några bra trådar (Mycket intressant läsning om man har några timmar över. Men det hjälpte mej inte att välja) Del 1 Del 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted July 27, 2009 Share Posted July 27, 2009 Många rejsputtar verkar köra på Biltemaoljor, det finns en del att läsa på rejsa om det. Jag kör på deras mineralolja i Cobran och deras helsyntet BMW:n. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 27, 2009 Share Posted July 27, 2009 De lär köpa sin olja från Statoil. jag känner många som kör på den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted July 27, 2009 Share Posted July 27, 2009 Två av varandra skilda källor har intygat att Biltema handlar sin olja på "Spot marknad" d.v.s. kärlen oljan tappas på är samma men innehållet kan komma från lite var stans. All olja handlades som "bulk" och kördes till samma ställe för tappning. Med jämna mellanrum gjordes nya upphandlingar om tappningen via anbudsförfarande men samma firma hade haft kvar uppdraget med tappningen på dunk under ganska många år ändå. ......Så sades det vara, men orden är inte mina....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 28, 2009 Share Posted July 28, 2009 Jag köper min olja i huvudsak från SDCC och då BP's 0W40 som jag kör i sjuan och 0W30 i Saabarna. I många moderna motorer (förutom BMW:s M-serie) så är en 10W60 alldeles för tjock. D.v.s du får högt oljetryck men för litet flöde genom lagringen. Nu har jag ingen koll på Alfas motorer så jag avstår att rekommendera något speciellt för den.. Angående Biltemas oljor är det givetvis så som Håkan skriver och det är hela tanken med att inte speca fabrikatet på dunken. Det är samma inom andra brancher som kör återförsäljarmärkta varor, COOP, ICA, Volvo, Saab etc. Man handlar efter en viss specifikation och den som kan leverera billigast skriver man ett kontrakt med för en viss period. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted July 28, 2009 Share Posted July 28, 2009 Uppfyller oljan kvaliteten som krävs är väl inte märket det viktigaste, alldeles för många lägger massor med pengar på det dyraste märket och struntar sedan i hur de använder den, se till att varmköra innan man hårdkör och byt olja då och då så håller det. En 60 olja tycker jag är för tjock, funkar på en top fuel men på en vanlig bil stjäl det massor med effekt och ger som Marty påpekar sämre flöde. Skulle vara kul att köra en bil på rullande landsväg med 30 olja respektive 60 olja och se skillnaden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 28, 2009 Share Posted July 28, 2009 På brukisen kör jag Biltemas och på Dutton Redline Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted July 28, 2009 Share Posted July 28, 2009 Vet inte om t.ex OK/Q8 5w-40 skulle passa dig. För vi säljer 20L för 1250:- och 4L för 320:-, ifall du inte vill ha Biltemas ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 28, 2009 Share Posted July 28, 2009 Har vi 50% på de priserna?? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted July 28, 2009 Share Posted July 28, 2009 hehe u wish OK/Q8 Excel 5w-40 4L kostar väl runt 570-590:- i mackarna, så 320:- är väl helt ok ändå. Men priserna på olja kan variera på de olika HS kontoren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted July 28, 2009 Author Share Posted July 28, 2009 Bra pris :thumbup: Men det blev 5W-50 på Feltema. 549kr för 10l är oxo helt ok. Jag kör ju bara ca 150 mil per sommar och oljebyte så jag hoppas att det funkar bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted July 28, 2009 Share Posted July 28, 2009 En 60 olja tycker jag är för tjock, funkar på en top fuel men på en vanlig bil stjäl det massor med effekt och ger som Marty påpekar sämre flöde. Skulle vara kul att köra en bil på rullande landsväg med 30 olja respektive 60 olja och se skillnaden. Den får inte vara för tunn heller, då rinner den ju ut! 20-50 är på gränsen för mig. ;) Skämt åsido, jag vet innerst inne att det går bra med vad som helst, det är de olika klassificeringarna man ska titta på. Ändå väljer man oftast det dyra märket när man står där och väljer... Viktigast är nog som sagt att ha lite koll, inte byta för sällan osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.