Jump to content

Motorolja


AlfaRonny

Recommended Posts

Är det någon som har testat Biltemas 5W-50 helsyntet? (36-2905)

Har ju en gammal motor (80-tal), fast nyrenoverad, som skall köras både på banträffar och till kiosken. Märkesklubben rekomenderar castrol 10W-60 men den passar inte min plånbok just nu.

Här är några bra trådar (Mycket intressant läsning om man har några timmar över. Men det hjälpte mej inte att välja)

Del 1

Del 2

Link to comment
Share on other sites

Många rejsputtar verkar köra på Biltemaoljor, det finns en del att läsa på rejsa om det. Jag kör på deras mineralolja i Cobran och deras helsyntet BMW:n.

Link to comment
Share on other sites

Två av varandra skilda källor har intygat att Biltema handlar sin olja på "Spot marknad"

d.v.s. kärlen oljan tappas på är samma men innehållet kan komma från lite var stans.

All olja handlades som "bulk" och kördes till samma ställe för tappning. Med jämna mellanrum

gjordes nya upphandlingar om tappningen via anbudsförfarande men samma firma hade

haft kvar uppdraget med tappningen på dunk under ganska många år ändå.

......Så sades det vara, men orden är inte mina.......

Link to comment
Share on other sites

Jag köper min olja i huvudsak från SDCC och då BP's 0W40 som jag kör i sjuan och 0W30 i Saabarna. I många moderna motorer (förutom BMW:s M-serie) så är en 10W60 alldeles för tjock. D.v.s du får högt oljetryck men för litet flöde genom lagringen. Nu har jag ingen koll på Alfas motorer så jag avstår att rekommendera något speciellt för den..

Angående Biltemas oljor är det givetvis så som Håkan skriver och det är hela tanken med att inte speca fabrikatet på dunken. Det är samma inom andra brancher som kör återförsäljarmärkta varor, COOP, ICA, Volvo, Saab etc. Man handlar efter en viss specifikation och den som kan leverera billigast skriver man ett kontrakt med för en viss period.

Link to comment
Share on other sites

Uppfyller oljan kvaliteten som krävs är väl inte märket det viktigaste, alldeles för många lägger massor med pengar på det dyraste märket och struntar sedan i hur de använder den, se till att varmköra innan man hårdkör och byt olja då och då så håller det. En 60 olja tycker jag är för tjock, funkar på en top fuel men på en vanlig bil stjäl det massor med effekt och ger som Marty påpekar sämre flöde. Skulle vara kul att köra en bil på rullande landsväg med 30 olja respektive 60 olja och se skillnaden.

Link to comment
Share on other sites

hehe u wish

OK/Q8 Excel 5w-40 4L kostar väl runt 570-590:- i mackarna, så 320:- är väl helt ok ändå.

Men priserna på olja kan variera på de olika HS kontoren

Link to comment
Share on other sites

En 60 olja tycker jag är för tjock, funkar på en top fuel men på en vanlig bil stjäl det massor med effekt och ger som Marty påpekar sämre flöde. Skulle vara kul att köra en bil på rullande landsväg med 30 olja respektive 60 olja och se skillnaden.

Den får inte vara för tunn heller, då rinner den ju ut! 20-50 är på gränsen för mig. ;)

Skämt åsido, jag vet innerst inne att det går bra med vad som helst, det är de olika klassificeringarna man ska titta på. Ändå väljer man oftast det dyra märket när man står där och väljer... Viktigast är nog som sagt att ha lite koll, inte byta för sällan osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...