Jump to content

Tekniken Har Gått Frammåt


Micael

Recommended Posts

Hmm. Så tycker många att det är bra att ungdomarna kör runt i stora säkra svenska bilar.. Med 20-30 år gamla mått alltså, en gammal volvo är väl kanske säker jämfört med andra gamla bilar, men säker? Det får en ju att undra hur en hembyggd sjua ser ut efter en likadan duell... Uschfan.

Link to comment
Share on other sites

Vad hade hänt om modusen träffat Volvons motor först?

Eller om modusen kört in i en gammelmerca byggd för att palla en dylik krock.

Fast nog borde benutrymmet hållt i volvon tycker man.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Gripenland hade planer på att köra en i volvos krockcenterdator. Men det var ett tag sedan så jag vet inte om han gett upp de planerna eller om han är kvar på den avdelningen.

Link to comment
Share on other sites

Det är lite otäckt när man smurfar runt på youtube och kollar krockprov av gammelbilar. I samma test som moderna bilar klarar med odeformerad coupe viker gammelbilar ihop sig fullständigt, som om dom vore gjorda i kartong eller nåt. Jag har lite gammelbilar stående i en lada och suget att köra dom brukar sjunka efter att man sett sånt. Helt klart har det hänt en massa på säkerhetsområdet på senaste åren. (och jag har blivit fegare...)

Hur en Locost står sig vet jag inte, men nyligen provade jag MkIIIans krockegenskaper med en sammanstötning i 200 blås på bana åtföljd av en avåkning som gick över kanten på bullervallen och en 35m lång luftfärd innan det tog stopp. En hel del nattmeck och en ömhet/stelhet i kroppen som satt i i några dagar var facit. Rätt saker gick sönder och ramen förblev rak och opåverkad vilket jag tyckte var imponerande i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...